به گزارش افکارنیوز،

اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا در حال بررسی استفاده از گزینه «اطاله بررسی» (سد رأی) برای به تعویق انداختن تصویب لایحه بودجه نظامی این کشور با هدف محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ در قبال ایران هستند.

اخبار بین الملل_ سنا قرار است در چند روز آینده بررسی این لایحه را آغاز کند. دموکرات‌ها می‌خواهند با سد رأی و کسب زمان لازم، مقدمات رأی گیری درباره طرحی را فراهم کنند که به موجب آن رئیس جمهور این کشور نتواند بدون کسب اجازه از کنگره دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند و برای تامین بودجه چنین اقدامی ملزم به مشورت با کنگره باشد.

سد رأی یک روند پارلمانی برای به تعویق انداختن بررسی یک طرح تا جایی است که مهلت مقرر برای تصویب آن به پایان برسد و رسیدگی به آن از دستور کار خارج شود.

اعضای دموکرات سنا هنوز در این باره به جمع بندی نهایی نرسیده اند، زیرا بیم آن را دارند که با استفاده از این گزینه، به سیاسی کاری آن هم در رابطه با یک مسئله مهم امنیتی (بودجه سالانه دفاعی) متهم شوند.

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

آمریکا بدون ارائه هیچ مدرکی برای توجیه اقدام غیرقانونی خود در نقض حریم هوایی ایران، مدعی شد این پهپاد جاسوسی خارج از آسمان ایران مورد هدف قرار گرفت. اما سپاه پاسداران روز جمعه قطعاتی از لاشه این پهپاد پیشرفته و غول پیکر را به نمایش گذاشت.

واکنش قاطع ایران در دفاع از حریم سرزمینی خود و سرنگونی این پهپاد غول‌پیکر و گران‌قیمت آمریکا با سامانه‌های پدافندی بومی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

اقدام آمریکا در نقض حریم هوایی ایران باعث تشدید تنش‌ها میان دو کشور شده است.