در طول زایمان طبیعی چه اتفاقی می افتد


هر زایمانی برای مادر و نوزاد منحصر به فرد است. علاوه بر این زنان ممکن است تجربیات کاملا متفاوت در هر بار زایمان خود داشته باشند

در طول زایمان طبیعی چه اتفاقی می افتد
شفا آنلاین>سلامت جنسی>هر زایمانی برای مادر و نوزاد منحصر به فرد است. علاوه بر این زنان ممکن است تجربیات کاملا متفاوت در هر بار زایمان خود داشته باشند



به گزارش شفا آنلاین:هر زایمانی برای مادر و نوزاد منحصر به فرد است. علاوه بر این زنان ممکن است تجربیات کاملا متفاوت در هر بار زایمان خود داشته باشند. تولد نوزاد یک رویداد تغییر دهنده است که بر بقیه زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت.

مسلما شما هم می خواهید این اتفاق خوشایند را تجربه کنید و بدانید چه چیزهایی انتظارتان را می کشد. در این مقاله برخی اطلاعات مورد نیاز و آنچه ممکن است در طول زایمان طبیعی رخ بدهد را با شما در میان می گذاریم.



برنامه ریزی برای زایمان

با شریک زندگی خود صحبت کنیدو تصمیم بگیرید که چه کسی قرار است موقع زایمان کنارتان حضور داشته باشد. برخی زوج ها احساس می کنند که این لحطه یک بخش خصوصی از زندگی است و ترجیح می دهند کسی حضور نداشته باشد.

لوازم لازم برای بعد از زایمان را باید از قبل آماده کنید. لباس زیر و پد بهداشتی حتما به همراه داشته باشید.


مرحله اول زایمان و پاره شدن کیسه آمنیوتیک

کیسه آمنیوتیک غشایی است که اطراف جنین را گرفته و پر از مایع است. این کیشه همیشه قب لاز این که نوزاد متولد شود پاره می شود هر چند در برخی مواد ممکن است تا زمان زایمان باقی بماند. هنگامیکه کیشه آمنیوتیک پاره می شود به اصلاح می گویند کیسه آب پاره شده .

آب کیسه آمنیوتیک باید شفاف و بدون بو باشد. اگر زرد، سبز یا قهوه ای بود فورا باید به پزشک اطلاع دهید.


انقباضات رحم قبل از زایمان طبیعی

سفت شدن و باز شدن عضلات رحم به هل دادن جنین به سمت دهانه رحم کمک می کند. انقباض رحم احساس گرفتگی بسیار شدید یا فشار زیادی است که از کمر و پشت شروع شده و به سمت جلومی آید.

انقباضات رحم نشانه قابل اعتمادی برای زایمان نیست. شما ممکن است از قبل دچار انقباضات رحمی بارکستون هیکس Braxton-Hicks که شباهت زیادی به انقباضات رحم زایمان دارند شده باشید. این انقباضات ممکن است از سه ماهه دوم بارداری شروع شوند.

یک قاعده کلی که نشان دهنده زمان زایمان است این است که انقباضات یک دقیقه طول بکشند و فاصله 5 دقیقه ای بینشان باشد و یک ساعت ادامه داشته باشید.

باز شدن دهانه رحم قبل از زایمان طبیعی

دهانه رحم پایینی ترین بخش رحم است که به واژن باز می شود. دهانه رحم ساختاری تیوب مانند با طول 3 تا 4 سانتی متر دارد که حفره رحم را به واژن متصل می کند.

در طول زایمان دهانه رحم باید کاملا باز شود تا جنین را از خود عبور دهد.

تغییرات اساسی که در انتهای بارداری اتفاق می افتد منجر به نرم شدن بافت دهانه رحم و نازک شدن آن می شود که هر دو در باز شدن دهانه رحم نقش دارند. شروع زایمان زمانی است که دهانه رحم حداقل 3 سانتی متر یا بیشتر باز شده باشد.


شروع زایمان

در نهایت گردن رحم باید باز شود تا به قطر 10 سانتیمتر برسد و نوزاد بتواند وارد کانال وازن شود.

همانطور که نوزاد وارد واژن می شود عضلات و پوست شما کش می آید. لابیا و پرینه ( فضای بین واژن و مقعد ) در اثر این فشار به حداکثر کشش می رسند و احتمال احساس سوزش در پوست داشته باشید. به این پدیده اصطلاحا حلقه آتش گفته می شود و علت آن احساس سوزش در بافت های بدن مادر هنگام رد شدن سر نوزاد است. در این لحظه پزشک می تواند برای برش ناحیه پرینه تصمیم بگیرد.

شما ممکن است بریدن ناحیه پرینه را احساس کنید یا نکنید اغلب پوست و عضلات این قسمت در این زمان به دلیل کشش زیاد احساس خود را از دست داده اند.


تولد نوزاد در زایمان طبیعی


همان طور که سر نوزاد ظاهر می شود فشار وارده بر مادر کاهش پیدا می کند با این که احتمالا هنوز احساس ناراحتی می کنید.

پرستار یا پزشک شما می خواهد که به طور موقت فشار آوردن ر متوقف کنید و همزمان با ساکشن دهان و بینی نوزاد را از مایع آمنیوتیک و مخاط تمیز می کند. تمیز کردن دهان و بینی نوزاد باید به سرعت و قبل از شروع نوزاد به گریه انجام شود.

معمولا دکتر سر نوزاد را به اندازه یک چهارم می چرخاند تا در راستای بدن نوزاد که هنوز داخل واژن است، قرار بگیرد. سپس از شما می خواهد دوباره فشار وارد کنید تا شانه نوزاد از واژن خارج شود.

ابتدا شانه نوزاد که در بالا قرار گرفته خارج می شود و سپس شانه پایینی سپس با آخرین فشار نوزاد شما متولد می شود.


تحویل جفت در زایمان طبیعی

پس از تولد نوزاد هنوز جفت و کیسه آمنیوتیک در رحم قرار دارند که باید خارج شوند. این کار ممکن است به صورت خود به خود و بلافاصله پس از تولد نوزاد انجام شود یا ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. پزشک یا پرستار برای کمک به خروج جفت زیر شکم را ماساژ می دهند تا رحم راحت تر جمع شده و جفت آزاد شده و خارج شود.

رحم شما در این لحظه به اندازه یک گریپ فروت رسیده است و ممکن است نیاز باشد برای خروج جفت فشار مجدد واردکنید. مجدد هنگام خروج جفت احساس فشار را خواهید داشت ولی نه به اندازه فشاری که هنگام تولد نوزاد داشته ابید.

جفتی که از بدن خارج شده بررسی می شود تا اطمینان حاصل کنند به صورت کامل بیرون آمده است. در موارد نادر جفت کاملا خارج نشده و در دیواره رحم باقی می مانند که در این صورت باید با وسایل خاصی که وارد رحم می کنند، باقیمانده جفت را خارج کنند تا از خونریزی شدید پیشگیری شود.


دردی که هنگام زایمان طبیعی احساس می کنید

اگر زایمان شما طبیعی و بدون دارو است درد و فشار زیاید را احساس خواهید کرد. زمانی که شروع به فشار دادن می کنید بخشی از این گرفتگی کاهش پیدا می کد.

با این حال هنگامی که کودک وارد کانال واژن می شوند شما فشارهایی را حس می کنید که کاهش یافته و افزایش می یابند. احساسی مثل حس قوی مدفوع داشتن که فشار حرکت کودک به سمت پایین بر اعصاب وارد می کند.


اگر زایمان اپیدورال داشته باشید

در زایمان اپیدورال که با تزریق دارو همراه است اساس شما بسته به اثر بخشی بلوک اپیدورال متفاوت خوهد بود. اگر دارو به درستی به اعصاب شما تزریق شده باشد احتمالا چیزی حس نخواهید کرد یا یک احساس فشار متوسط خواهید داشت که بسته به میزان تحمل شما می تواند کمی ناراحت کننده باشد ولی کشش واژن را احساس نخواهید کرد.


پارگی های احتمالی در زایمان طبیعی

اگرچه جراحات قابل توجهی در فرایند زایمان طبیعی وجود ندارد ولی احتمال پاره شدن دهانه رحم وجود دارد که نیاز به ترمیم خواهد داشت.

بافت های واژن نرم و انعطاف پذیر هستند ولی اگر روال تحویل با سرعت یا نیروی بیش از حد رخ دهد احتمال پارگی بافت واژن وجود دارد.

در اغلب موارد زخم ها جزئی بوده و به راحتی قابل ترمیم هستند ولی گاهی اوقات ممکن است جدی تر باشند و مدت طولانی تری برای درمان نیاز داشته باشند.

زایمان طبیعی اغلب باعث آسیب به واژن یا رحم یمشود. . 70 درصد زنان در زایمان اول دچار پارگی واژن می شوند که نیاز به ترمیم دارد.

خوشبختانه عروق خونی در دهانه رحم و واژن زیاد نیستند و خونریزی شدید نخواهد بود و سرعت بهبود زخم در این نواحی سریعتر است.سیمرغ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر