نزدیکان بن سلمان را بهتر بشناسید


ولی‌عهد سعودی علی رغم بی اعتمادی که به شاهزادگان و مسئولان سعودی دارد، از تعداد معدودی که نزدیک‌ترین افراد به وی محسوب می‌شوند برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

نزدیکان بن سلمان را بهتر بشناسید
ولی‌عهد سعودی علی رغم بی اعتمادی که به شاهزادگان و مسئولان سعودی دارد، از تعداد معدودی که نزدیک‌ترین افراد به وی محسوب می‌شوند برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

به گزارش صدای ایران از فارس، دو سال پیش در چنین روزهایی «محمد بن سلمان» در سن ۳۲ سالگی به ولی‌عهدی دولت سعودی منصوب و «محمد بن نایف» برکنار شد (۲۱ ژوئن ۲۰۱۷). هرچند او پیش از آن نیز قدرت به مراتب بالاتری از بن نایف در اختیار داشت.

در روزها و ماه‌های ابتدایی ولایت عهدی بن سلمان، رسانه‌ها و جریان تبلیغاتی که بعدها مشخص شد از کجا نشأت می‌گیرد، او را تا حد یک مصلح اجتماعی که قصد اجرای تغییرات مثبت و تحولات ریشه‌ای در جامعه عربستان دارد، بالا بردند اما دیری نپایید که «سرکنگبین صفرا فزود» و اتفاقاتی در عرصه سیاسی و اجتماعی این کشور رخ داد که تا آن زمان کم سابقه بود.

به نوشته الجزیره، محمد بن سلمان که معمار اصلی جنگ یمن در دوران پیش از ولی‌عهدی خود بود، با سرسختی بیشتری حملات را ادامه داد. پس از گذشت چند ماه بازداشت‌ها در عربستان آغاز شد و طیف وسیعی از فعالان حقوق بشر، علمای دینی، تاجران و شاهزادگان را در بر گرفت و دستگاه سرکوب مخالفان گسترده‌تر شد. بحران با قطر به دشمنی تمام عیار تبدیل شد. در اقدامی عجیب «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان به مدت ۱۸ روز در بازداشت وی به سر برد و نهایتا فاجعه قتل خاشقچی پیش آمد.

الجزیره در این گزارش، به همراهان مورد اعتماد و به اصطلاح بازوان «محمد بن سلمان» در پیشبرد سیاست‌های وی پرداخته و سه تن را در این زمینه نزدیک‌ترین افراد به او معرفی کرده است.

مشاور تیزهوش
با وجود نقش غیر قابل انکار او در این جنایت، اما هیچ زمانی در هیچ دادگاهی محاکمه نشده است.
از مهم‌ترین افراد نزدیک به بن سلمان «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی است. او ظاهرا سال گذشته پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی از این سمت برکنار شد.

قحطانی لیسانس خود را در رشته حقوق در دانشگاه «ملک سعود» گرفت. سپس مدرک کارشناسی ارشد را نیز در رشته حقوق جنایی در دانشگاه نظامی «نایف» دریافت کرد. او از سال ۲۰۰۳ زمانی که «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» ولی‌عهد بود به عنوان مشاور دفتر وی وارد سیاست شد و به آرامی ارتباطات خود را با افراد صاحب نفوذی چون «خالد التویجری» رئیس دفتر وقت شاه سعودی آغاز کرد.

در دوره ولی‌عهدی بن سلمان مهم‌ترین نقش سعود القحطانی سرپرستی ارتش سایبری در جهت شناسایی و سرکوب مخالفان بود و در این راستا با شرکت‌های مرتبط با هک صفحات مجازی ارتباط برقرار کرد. طبق گزارشی از واشنگتن پست، قحطانی با شرکت «ان اس او» که در خصوص تکنولوژی‌های جاسوسی فعالیت می‌کند در راستای جاسوسی از مخالفان دولت سعودی در خارج از عربستان همکاری کرده است.

به نوشته الجزیره، «محمد بن سلمان» قحطانی را مشاور زیرک خود می‌داند و طبق گزارش‌ها او در ماجرای بازداشت «سعد الحریری» و کتک زدن و توهین به او و همچنین ماجرای هتل «ریتز کارلتون» و بازداشت بسیاری شاهزادگان و تجار به بهانه مبارزه با فساد و بازجوی و شکنجه آن‌ها نقش اصلی را داشت.


طبق این گزارش، حضور علنی قحطانی در دایره سیاست دولت سعودی با کشته شدن «جمال خاشقچی» به پایان رسید و پادشاه سعودی او را از تمامی مناصبش برکنار کرد. هرچند گزارش‌های متعددی حاکی از این است که قحطانی که مرد شماره اول ترور خاشقچی محسوب می‌شود آزادانه فعالیت می‌کند و هنور برخی از مسئولیت‌های خود را نگه داشته است، اما به طور علنی نباید خود را نمایان کند. با وجود نقش غیر قابل انکار او در این جنایت، هیچ زمانی در هیچ دادگاهی محاکمه نشد.

مرد امنیتی که وارد حوزه سرگرمی شد
به نوشته الجزیره، اما دومین فرد نزدیک به محمد بن سلمان «ترکی آل الشیخ» است. نظامی سابق در وزارت کشور با درجه سروان و سپس مشاور دیوان پادشاهی با رتبه وزیر. مسئولیت‌های او در حوزه ورزش و سرگرمی بارها جابه جا شده و هیچ مزیتی جز اینکه دوست نزدیک ولی‌عهد سعودی است، ندارد.

ملک سلمان «آل الشیخ» را رئیس هیأت ورزش سعودی منصوب کرد و ولی‌عهد نیز امکانات و بودجه فراوانی را در اختیار او گذاشت تا تیم ورزشی جدیدی را تأسیس کند. اما او پول‌ها را به مصر برد و در ورزش این کشور سرمایه‌گذاری کرد و آن‌جا نیز موفقیت قابل ذکری به دست نیاورد. سپس از منصب خود برکنار و به ریاست «هیأت تفریحات و سرگرمی» سعودی گمارده شد.
«دیوید هِرست» نویسنده انگلیسی در خصوص او اعتقاد دارد که «ترکی آل شیخ» از لحاظ تاریخی به وهابیت ارتباط دارد اما رفتارهایش با این گروه و دین اسلام تناسخی ندارد. تمامی هم و غم او پول خرج کردن است و این با جوهره اسلام تعارض دارد.

دلال معاملات
بدرالعساکر همچنین به دلال معامله کشتی تفریحی، تابلوی «منجی جهان» و کاخ «لویی چهاردهم» در فرانسه برای بن سلمان شهرت دارد.

سومین شخص «بدرالعساکر» مدیر دفتر ویژه ولی‌عهد سعودی است که جایگاه «وزیر» را دارد. طبق اسنادی که در نوامبر ۲۰۱۷ افشا شد، او از مهم‌ترین افرادی است که مسئولیت اداره ثروت شخصی بن سلمان در خارج عربستان را بر عهده دارد.
به نوشته الجزیره، او دوره‌های آموزشی بسیاری را در خصوص مدیریت و بازاریابی گذرانده و تا کنون مسئولیت‌ها و مناصب متعددی داشته است. او پس از پادشاهی ملک سلمان، فرماندار منطقه ریاض شد و پس از آن دبیر کلی مرکز جوانان «ملک سلمان» را بر عهده گرفت و بتدریج ارتباطات او با محمد بن سلمان قوی‌تر شد.

ولی‌عهد سعودی ریاست مؤسسه خیریه «محمد بن سلمان» (مسک) را نیز به بدر العساکر سپرده و اختیارات بسیاری به او داده است. اما طبق نوشته الجزیره، وظیفه اصلی وی مدیریت اموال و دارایی‌های پادشاه و ولی‌عهد سعودی در خارج از عربستان است.

بدرالعساکر همچنین به دلال معامله کشتی تفریحی، تابلوی «منجی جهان» و کاخ «لویی چهاردهم» در فرانسه برای بن سلمان شهرت دارد. معارضان عربستانی او را به خارج کردن اموال هنگفتی از کشور به سوئیس و سرمایه‌گذاری به نام «محمد بن سلمان» متهم می‌کنند.

الجزیره در پایان می‌نویسد که این سه تن، نزدیک‌ترین افراد به بن سلمان هستند و ولی‌عهد سعودی نقش بسیاری از وزراء را به نفع دوستان خود به حاشیه برده است. طبق این گزارش «سعود القحطانی» و «آل الشیخ» افرادی بودند که در سال ۲۰۱۷ «محمد بن نایف» را بازداشت و او را مجبور کردند که به نفع محمد بن سلمان از ولایت عهدی کنار رود.

«یحیی عسیری» فعال حقوق بشر عربستانی عقیده دارد که در نبود ساز و کاری برای انتخاب صاحب منصبان، افرادی بر سر کار می‌آیند که «کمترین میزان علم و خلاق» را دارا هستند و مخالفان به خاطر آن‌ها از بیان انتقاد هراس دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نجات هشت ماهیگیر ایرانی توسط نیروی دریایی پاکستان