جوانه عشق مادرانه


جوانه عشق مادرانه

سنندج - ایرنا - عشق به مادر شدن در میان همه زنان وجود دارد اما در بین افرادی هستند که بدلایلی از این نعمت الهی محروم بوده و زندگیشان دستخوش این مشکل قرار گرفته و با پیچ و خم های زیادی مواجه می شوند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (who) میانگین ناباروری در جهان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و این رقم همچنان رو به افزایش است و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زوج های زیادی وجود دارند که از این مشکل رنج می برند.

در این میان و براساس سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای میزان باروری، در برنامه های حمایت مالی از زوج های نابارور این مهم نیز در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

در این راستا در سال های گذشته تاکنون با بهره گیری از نیروهای متخصص و مجرب و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مراکز تشخیص و درمان ناباروری در استان های مختلف کشور راه اندازی شد و از قِبل آن زوج های زیادی حس شیرین مادر شدن و پدر شدن را چشیدند.

این مراکز شرایطی را فراهم کرده زنانی که در آرزوی مادر شدن هستند و شرایط باروری بصورت طبیعی را ندارند به باروی آزمایشگاهی روی بیاورند تا حداقل از این طریق بتوانند رویای شیرین مادر شدنشان به وقوع بپیوندد و به معنی دیگر در این مرکز عشق مادرانه جوانه می زند.

استان کردستان نیز در راستای خدمات رسانی به زوج های نابارور همانند بسیاری از استان های کشور دارای مرکز تشخیص و درمان ناباروری بوده و تاکنون خدمات قابل توجهی به مردم استان و حتی برخی استان های همجوار ارائه کرده است.

مرکز ناباروری بیمارستان بعثت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و تنها مرکز دولتی استان در این حوزه است که از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

تیم درمان این مرکز شامل ۲متخصص زنان، فلوشیپ، هیات علمی، ۲جنین شناس phd، هیات علمی- متخصص اورولوژی، کارشناسان مامایی، پرستاری، آزمایشگاه و بیهوشی است.

خدمات قابل ارائه در این مرکز عبارتند از اسپرموگرام، ویزیت سونوگرافی، IUI (آی یو آی)، IVF ( آی وی اف)، ICSI(میکرو اینجکشن)، TESE( نمونه برداری از بافت بیضه در آزواسپرمی)، انتقال جنین، فریز جنین، فریز اسپم، اهدا جنین و رحم جایگزین است و میزان موفقیت در این مرکز قابل با سایر مراکز موفق و استانداردها است.

دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آشنایی بیشتر آحاد جامعه با این مرکز و اطلاع رسانی در خصوص اقدامات قابل انجام آن، زمینه ای فراهم کرد تا تعدادی از خبرنگاران از این مرکز بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیت بخش های مختلف این مرکز درمانی قرار بگیرند.

جوانه عشق مادرانه

۳۰ درصد مراجعه کنندگان به مرکز ناباروری سنندج نتیجه می گیرند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این بازدید گفت: در مرکز درمانی کنترل ناباروری بیمارستان بعثت که از مراکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان است و پیشرفته ترین روش های درمانی مرتبط با درمان ناباروری در آن انجام می گیرد.

محمد جعفر رضایی با بیان اینکه ۳۰ درصد مراجعه کنندکان نتیجه مطلوب می گیرند افزود: زوجین نابارور می توانند از تخفیف برای انجام ICSI، IVF و انتقال جنین فریز یکبار در سال و IUI دوبار در سال استفاده کنند.

متخصص جنین شناسی مرکز درمانی کنترل ناباروری بیمارستان بعثت اظهار داشت: در این مرکز امکان اهدای جنین نیز رای زوج هایی که به دلایل مختلف امکان باروری را ندارند، وجود دارد.

وی اضافه کرد: میزان موفقیت دراین مرکز قابل رقابت با سایر مراکز در سطح کشوراز جمله استان های مرجع همانند تهران و تبریز است و و نیازی به مراجعه هم استانی ها برای رفع مشکل خود به خارج از استان ندارند.

رفع مشکل ناباروی ۳۰۰ زوج

جوانه عشق مادرانه
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز از سال ۹۲ تاکنون را چهارهزار و ۲۵۰ نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد مراجعه کننده تاکنون ۳۰۰ زوج صاحب فرزنده شده اند.

وی با اشاره به اینکه مراجعه کننده خارج از استان نیز در این مرکز پذیرش شده اند گفت: هزینه های ارائه خدمات در مرکز تشخیص و درمان ناباروری سنندج بسیار پایین بوده و حدود یک پنجم مراکز دیگر در کشور است.

متخصص جنین شناسی مرکز اظهار داشت: این مرکز کاملاً دولتی بوده و تعرفه های آن نیز دولتی محاسبه می شود ضمن اینکه برای زوج هایی که برای بار اول مراجعه کنند به صورت رایگان خدمات ارائه می شود.

وی اضافه کرد: در این مرکز کلیه خدمات اسپرم گیری، تخمک گیری و آزمایش های لازم از زوج ها صورت می گیرد و پس از طی مراحل فنی جنین های کشت شده پس از سه روز در بافت رحم قرار می گیرند.

رضایی یادآور شد: افرادی وجود دارند که دارای بیماری بوده و باید قبل از بچه دار شدن پروسه درمانی از قیبل شیمی درمانی را طی کنند که این افراد نیز می توانند با روش هایی از قبیل فریز جنسی در آینده بچه دار شوند و این مهم در مرکز سنندج انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز خدمات درمان ناباروری اتباع خارجی (توریسم درمانی) نیز ارائه می شود، گفت: افرادی که درخواست پذیرش در مانگاه ناباروری بعثت را دارند بصورت حضوری در روزهای غیر تعطیل از هشت صبح تا ۱۴ عصر به این مرکز مراجعه کنند.

تغییر فرهنگ مردم نیاز جدی برای رفع مشکل ناباروری
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر حداقل ۱۵ درصد زوجین با مشکل نازایی مواجه هستند اما این مشکل به عنوان درد نهفته باقی می ماند و در نهایت منجر به ایجاد عوارض بسیار شدیدی در خانواده خواهد شد.

وی افزود: مساله ای که باعث نهفته ماندن این درد شده مشکل فرهنگی است و هنوز این فرهنگ در میان جامعه جا نیفتاده که نازایی یک بیماری قابل درمان است و در این زمینه فرهنگ مردم باید تغییر پیدا کند و اصحاب رسانه در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.

رضایی اظهار داشت: بیشترین مشکل ما در استان این است که زوجین نازا ترجیح می دهند برای اینکه مورد طعنه قرار نگرفته و یا برچسپ نازایی نخورند برای درمان به استان های دیگر مراجعه می کنند.

وی یادآور شد: هر پروسه درمان نازایی حدود ۲ ماه نیاز به رفت و آمد دارد که این ترددها علاوه بر هزینه اسکان و غیره، آراش فرد را بر هم زده و احتمال درمان را نیز کاهش می دهد بنابراین انتظار می رود زوجین برای رفع مشکل خود به خارج از استان مراجعه نکنند.

ارائه تمام فرایندهای ناباروری در این مرکز

جوانه عشق مادرانه مسئول مرکز درمانی کنترل ناباروری بیمارستان بعثت سنندج نیز گفت: تمام تجهیزات و امکانات درمان ناباروی در این مرکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی تامین شده وتمام فرایند ناباروری به مراجعه کننده های استان و سایر استان ها ارائه می شود.

دکتر معصومه رضایی افزود: آی یو ای، آی وی اف، رحم اجاره ای، میکرواینجکشن از جمله عمل های جراحی ناباروری است که در این مرکز به مراجعان ارایه خواهد شد.

این متخصص نازایی در کردستان با بیان اینکه زوج های زیادی با مراجعه به این مرکز نتیجه مثبت گرفته اند ابراز امیدواری کرد، این مرکز در آینده نزدیک بیشتر پیشرفت کرده و تعداد بیشتری از مراجعه کنندگان بتوانند از این مرکز نتیجه دلخواه بگیرند.

امید می رود با بهره گیری بهینه از پیشرفت های مختلفی که امروز کشور در حوزه پزشکی به آن دست یافته است زمینه ای فراهم شود تا زندگی هیچ زوجی بدلیل ناباروری و مشکلات اینچینیی از هم نپاشد.

۷۳۴۸ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403