مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: سد زانیده رود حدود 800 میلیون مترمکعب آب‌گیری شده است اما هنوز در سطح شهر افت فشار آب داریم که علت آن اتمام سامانه دوم آبرسانی در استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، هاشم امینی در نشست خبری به مناسبت هفته سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب بیان داشت: با اشاره به اینکه سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد و حدود 800 میلیون مترمکعب آب‌گیری شده است اما هنوز در سطح شهر افت فشارآب و قطعی آب داریم که علت آن عدم اتمام سامانه دوم آبرسانی در استان اصفهان است.

وی ادامه داد: در سال گذشته دربخش خانگی ۶.8 درصد کاهش مصرف آب و در بخش غیر خانگی ۷.۱ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشه ایم که درمجموع ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش مصرف داشته ایم.

سامانه دوم آب رسانی در اصفهان راه حل مشکل آب اصفهان

امینی اظهار داشت: سامانه دوم آب رسانی اصفهان باید درسال ۸۶ به اتمام می رسید متأسفانه این پروژه به اتمام نرسیده و آب منطقه ای در حال احداث سد و خطوط آب رسانی می باشد.

وی افزود: سامانه دوم آب رسانی اصفهان نگاه پدافند غیرعاملی دارد اما موضوع آن حل مشکل آب جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر در استان اصفهان در قالب ۱۴ شهرستان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: باید تلاش کرد تا مصرف بهینه آب را به مردم آموزش دهیم و فرهنگ مدیریت مصرف آب را از شعار به شعور تبدیل کنیم.

امینی اضافه کرد: فرهنگ سازی در زمینه آب یک موضوع هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه نیست بلکه رفتار دائمی در زمینه مدیریت مصرف آب می تواند کمک کند تا زندگی پایداری داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگ سازی با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب گفت: توانسته ایم در سال 97 نسبت به سال 96 میزان 6.9 درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم و 23 میلیون مترمکعب آب ذخیره شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: بخش‌بندی شهرهای مصرف آب شرب اصفهان، هوشمندی سازی شبکه شهری تله متری، ایجاد ایستگاه آنلاین مدیریت شهر و بازچرخانی آب خاکستری و..از جمله اقدامات فنی در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب است.

رتبه نخست آبفای اصفهان در پرت آب در کشور

امینی گفت: در زمینه رفع پرت آب دارای رتبه نخست در کشور هستیم که بر این اساس نشت‌یابی های متعددی در سطح شبکه آب در استان اصفهان انجام شده است.

وی افزود: ۸۵ کیلومتر اصلاح شبکه آب و ۶ هزار و ۳۳۷ انشعاب آب در سطح استان اصفهان انجام و با پیمایش ۱۳ هزار و ۳۳۷ انشعاب نشتی‌های موجود درسطح شهر برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در 10 سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه آب مجدد به چرخه توزیع آب برگردانده شده است که بر این اساس در موضوع بازچرخانی آب خاکستری قراردادی با حوزه نظام مهندسی استان اصفهان داشتیم که باید هرچه سریع‌تر در منازل عملیاتی شود.

امینی بیان داشت: درسال 87 میزان مصرف آب 66 درصد مردم بین 0 تا 20 بوده است اما در سال گذشته میزان 90 درصد مصرف آب مردم استان 0 تا 20 بوده که این یک رکورد خوب در میزان مدیریت مصرف آب می باشد.

احداث 27 مجتمع آبرسانی روستایی در اصفهان

وی توضیح داد: ۴۱ مجتمع روستایی در سطح استان اصفهان داریم که ۱۴ مجتمع به بهره‌برداری رسیده است و ۲۷ مجتمع آبرسانی که شامل 257 روستا است در حال احداث می باشد که 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امینی تصریح کرد: ۱۳۰ میلیارد تومان ازاعتبارات صندوق توسعه ملی و 85 میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی در این مجتمع‌ها هزینه شده است و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگراعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در سال گذشته از روستاهای تحت پوشش استان به 179 روستا آب‌رسانی سیار انجام شد.

وی افزود: همچنین در سال 97 آبرسانی سیار به 125 روستا تقلیل یافت و در سال جاری نیز 126 روستای تحت پوشش غیر شرکت آب و فاضلاب اصفهان به 120 روستا تقلیل پیدا کرده است.

امینی اظهار داشت: پروژه بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با استفاده از فاینانس چین در حال انجام است.

وی افزود: این پروژه بر اساس ارز آزاد با اعتبار 46 میلیون یورو و معادل 736 میلیارد تومان هزینه انجام می شود.

حذف قبوض کاغذی از اول تیرماه در اصفهان

امینی گفت: شرکت آبفا در راستای دولت الکترونیک حذف قبض کاغذی در سه محله شهر اصفهان را اجرایی کرده است.

مدیر عامل شرکت آبفا اصفهان گفت: سالانه 8 میلیون برگه کاغذی قبض آب در سطح استان اصفهان توزیع می‌شود که حذف این قبوض کاغذی باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ ، کاهش مراجعات مأمورین و حذف خطاها در توزیع قبض می‌شود.