اعزام 3 هزار مبلغ به پیاده‌روی اربعین 98/اعلام فراخوان چهارمین سوگواره «عبرات» تا هفته آینده


اعزام 3 هزار مبلغ به پیاده‌روی اربعین 98/اعلام فراخوان چهارمین سوگواره «عبرات» تا هفته آینده

حجت‌الاسلام احمدی با اعلام اعزام سه هزار مبلغ به عراق در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)، گفت: همچنین اجرای 120 تئاتر، تعزیه و سرود، برپایی 10 نمایشگاه و 10 محفل شعر نیز از دیگر برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: چهارمین جلسه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، صبح امروز (سه‌شنبه، 5 تیر ماه) در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام «حمید احمدی» طی سخنانی اظهار کرد: برنامه های متعددی همچون سال‌های گذشته برنامه ریزی کرده ایم که از جمله آنها می توان به تهیه پیوست فرهنگی برای موکب ها و کاروان های اعزامی اشاره داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: امسال برنامه ها بر محور آموزش و توجیه عمومی است که در این راستا آموزش کارگزاران و عناصر فرهنگی انجام می شود، ضمن اینکه با توجه به افزایش جمعیت ضروری است تا آموزش توجیهی زائران صورت پذیرد. از طرف دیگر منطقی کردن انتظارات زائران از جمله مسائلی است که با توجه به شرایط عراق و به هرحال ملزومات این سفر، مد نظر ما است چراکه زیارت اربعین در واقع سفری زیارتی و معنوی است، از طرف دیگر مساله حذف هزینه ویزا مطرح است اما نباید تصور شود که کسی می تواند بدون ویزا به سفر اربعین برود.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: از جمله دیگر ظرفیت های موجود بهره مندی از رسانه های مکتوب، شبکه های مجازی است که ما سعی کردیم که به بهترین شکل ممکن است از آنها استفاده شود و این کار را با جلسات متعددی که با سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، پیگیری کردیم. از طرف دیگر در حوزه مباحث آموزشی و فرهنگی نیز بنا شد که در ستاد اربعین هماهنگی کامل صورت پذیرد که در این راستا توسعه طرح «یاران معنوی اربعین» در دستور کار قرار گرفته که متشکل از ائمه جماعات و جمعه و سرپرستی نمایندگان ولی فقیه در استان ها است. در همه استان ها این گروه در حال شکل گیری است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود اضافه کرد: امسال سه هزار مبلغ در ایام پیاده روی اربعین به عراق اعزام می شوند که تعدادی از طریق موکب ها و ستاد استان ها اعزام می شوند، بنابراین، با این اوصاف اولویت ها و برنامه ها مشخص شده است. البته ظرف یک تا دو هفته آینده فراخوان چهارمین سوگواره «عبرات» نیز اعلام می شود.

حجت الاسلام احمدی ابراز کرد: در مجموع سه معاونت، چهار شورا، 21 کمیته استانی را تشکیل داده ایم و همه دستگاه ها در کارگروه های اربعین حضور دارند. همچنین در کمیته بانوان نیز 20 دستگاه حضور دارند. از طرف دیگر از جمله دیگر فعالیت های ما تهیه کتاب راهنمای زائر با یک میلیون شمارگان است، همچنین 500 هزار کتاب معارفی به زبان های مختلفی نیز منتشر و بین زائران توزیع می شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: برگزاری ۳۰۰ کرسی تلاوت، دو مسابقه در ۲۰ نوبت، همچنین پنج نشست قرآنی و ۲۰ محفل قرآنی مشترک با حضور زائران عراقی و پاکستانی نیز پیش بینی شده است. از سوی دیگر 100 برنامه تواشیح و ابتهال هم برای آن ایام اجرا می شود، همچنین بخش هنر و نمایش حوزه هنری نیز امسال حضور دارند و امسال نیز 120 تئاتر و تعزیه و سرود توسط گروه سرود خواهیم داشت، برپایی 10 نمایشگاه و 10 محفل شعر نیز از دیگر برنامه های ستاد مرکزی اربعین است.

وی ادامه داد: تکریم موکب داران عراق نیز در دستور کار ما است، امسال 600 موکب را تکریم می کنیم، همچنین از موکب داران ایرانی نیز تکریم به عمل می آوریم، ضمنا از رسانه های فعال نیز بعد از پایان مراسم اربعین در برنامه ای جداگانه تقدیر می شود.

حجت الاسلام احمدی در ادامه تشریح برنامه های ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: روایت گری به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو در موکب ها از دیگر برنامه های ما است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از پیش‌بینی مشارکت بیش از یک میلیون زائر در طرح نائب‌الشهید سخن گفت و یادآور شد: پویش قرآنی اربعین نیز از نمایشگاه قرآن سال جاری آغاز شده است. «ویکی اربعین» نیز به عنوان دانشنامه الکترونیکی اربعین حاوی صدها کتاب و مقاله فعال است که ۵۰ مقاله و دو زبان جدید امسال به محتوا و خدمات آن اضافه شده است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند