امید به وجود حیات در مریخ با کشف تازه‌ی کاوشگر کنجکاوی افزایش یافت


امید به وجود حیات در مریخ با کشف تازه‌ی کاوشگر کنجکاوی افزایش یافت

احتمال وجود حیات در مریخ موضوع بحث‌برانگیزی است. کاوشگرهایی که به آنجا فرستاده شده‌اند، هنوز داده‌هایی را ارسال نکرده‌اند که موید وجود حیات مریخی در برهه‌ای از عمر این سیاره باشد. حالا اما با کشف گاز متان توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا، شاید اوضاع تغییر کند. مریخ نورد کنجکاوی یا کیوریاسیتی (Curiosity)، مقادیر امیدبخشی از گاز... نوشته امید به وجود...

احتمال وجود حیات در مریخ موضوع بحث‌برانگیزی است. کاوشگرهایی که به آنجا فرستاده شده‌اند، هنوز داده‌هایی را ارسال نکرده‌اند که موید وجود حیات مریخی در برهه‌ای از عمر این سیاره باشد. حالا اما با کشف گاز متان توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا، شاید اوضاع تغییر کند.

مریخ نورد کنجکاوی یا کیوریاسیتی (Curiosity)، مقادیر امیدبخشی از گاز متان را در سیاره سرخ یافته است. اهمیت موضوع در اینجاست که متان، عمدتا در اثر فعالیت‌های ارگانیک‌ (توسط موجودات زنده) تولید می‌شود و کشف آن می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات در مریخ باشد.

امید به وجود حیات در مریخ با کشف تازه‌ی کاوشگر کنجکاوی افزایش یافت

البته غلظت گاز کشف شده، بسیار کم و چیزی حدود 21 بخش در میلیارد (ppb) بوده؛ ولی باید گفت این سه برابر مقداری است که کیوریاسیتی در سال 2013 یافته بود. این موضوع، اپراتورهای کاوشگر را چنان شگفت‌زده کرد که آن‌ها فعلا، تحقیقات روتین زمان‌بندی شده را کنار گذاشتند و روی جمع‌آوری داده‌های بیشتری از متان متمرکز شدند.

هنوز روشن نیست که منشا تولید متان در مریخ، چه چیزی بوده است؛ اما بسیاری امیداورند که این کشف، به حیات میکروبی زیرزمینی در زمان حال یا گذشته‌های نزدیک دلالت داشته باشد. البته شاید هم وجود این گاز، ناشی از واکنش‌های ژئوترمال یا متانی باشد که در گذشته‌های دور تولید شده و سرانجام خود را به سطح رسانده است. برای رسیدن به پاسخ قطعی، انجام تحقیقات پردامنه‌تر و دستیابی به داده‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!