از ماجرای راننده اسنپ تا درگیری پلیس با دختر جوان ؛ چرا عده‌ای اینگونه تند با مردم برخورد می‎کنند؟


اخیراً فیلمی در فضای مجازی پخش شده که حاوی برخورد شدید نیروی انتظامی با یک دختر است. بعد از انتشار گسترده این فیلم نیروی انتظامی در بیانیه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد. موضوعی که با واکنش‌های متعددی روبرو شد و در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نیز تعداد زیادی از نمایندگان به وزیر کشور و مسئولان نیروی انتظامی تذکر دادند.

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اجتماعی- انتشار فیلمی از درگیری فیزیکی مامور پلیس با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران، موجی از واکنش‎ها و انتقادها را در پی داشته است. هرچند که مسئولان ناجا با ارائه توضیحاتی سعی در پاسخ و اقناع افکار عمومی در این خصوص داشته‎اند، اما صحنه‎های این ویدئو چنان خشونت‎آمیز بوده که حتی با عزل و جابجایی ماموران متخلف نیز منتقدان راضی نشده‎اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این فیلم یک مامور لباس شخصی با استفاده از خشونت و بدون رعایت قانون و شئونات اسلامی دختری را به داخل خودروی پلیس منتقل می‌کند و ماموران دیگر نیز نظاره‎گر این صحنه هستند.

از ماجرای "راننده اسنپ" تا "درگیری پلیس با دختر جوان"؛ چرا عده‌ای اینگونه تند با مردم برخورد می‎کنند؟

این اقدام پلیس علاوه‎بر اینکه موجی از انتقادها در فضای مجازی را در پی داشته با واکنش برخی مسئولان نیز مواجه شده است.

گرچه رسانه‎های رسمی کشور نیز مثل تمام حوادث مشابه، تا زمان واکنش پلیس به این حادثه نتوانستند درباره آن اطلاع‎رسانی کنند اما بعد از ارائه توضیحات پلیس، به موضوع مهم رسانه‎ها تبدیل شد. در اولین واکنش به این ویدئو، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ در اطلاعیه‎ای نوشت: مأموران پس از حضور در محل، ابتدا ضمن ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجارهای اجتماعی دعوت کردند که در مقابل این رفتار مأمور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به مأموران کرده که در نتیجه این ماجرا سه پسر و دو دختر دستگیر و به کلانتری انتقال داده شدند.» ناجا در ادامه توضیحات خود با اشاره به 5 دختر و پسری که در این پارک بود‎ه‎اند، گفته که این افراد "با شوخی‌های سخیف باعث جریحه‌دار شدن احساس شهروندان شدند!" (جزئیات بیشتر)

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، سرکلانتر شرق تهران نیز در واکنش به این حادثه گفت: در بررسی اول مشخص شد که این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم زا حالت عادی نداشتند. حسنوند با تاکید بر اینکه برخورد با اینگونه موارد از مطالبات شهروندان جزو وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود، درباره اینکه چرا برخورد مأموران پلیس با مصرف مواد مخدر در پارک‌ها اینگونه نیست و به نظر می‌رسد که شدت رفتار مأمور با جرم رخ داده همخوانی ندارد، گفت: قبل از برش فیلم و در فیلم کامل دختر خانمی در فیلم هست که آمده کشف حجاب کرده و حرکات سخیفی داشته، فحاشی و فضاحت کرده و از حالت طبیعی خارج شده بود. او ابتدا با سیلی مأمور ما را زده و عینک مأمور را شکسته است و اینجا کشف حجاب کرده و حتی قسمتی از لباسش نیز در تصاویر منتشر شده مشخص است.

سرکلانتر شرق تهران که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اینکه چرا در این ماجرا مأمور آقا وارد شده و از مأمور پلیس زن استفاده نشده است، گفت: بار اول دختر جوان به پلیس تعرض کرده که در برش اولیه فیلم که در اختیار ماست، تصاویر آن وجود دارد. مأمور هم عصبانی شده اما مامور ما هم خطا کرده و ما خطای مأمور را نمی‌پذیریم. ما با مأمور متخلف برخورد خواهیم کرد و قطعاً با این فرد هم برخورد خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

بازداشت و عزل ۲ مامور متخلف

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت هم در واکنش به این حادثه از دستگیری و عزل دو مامور متخلف خبر داد و درباره جزئیات حادثه گفت: با آغاز تذکر مأموران ما این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد. پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.

رحیمی درباره اینکه آیا با مأموران متخلف نیز برخورد شده است، گفت: جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند. رحیمی درباره اینکه چرا از مأمور زن در این ماجرا استفاده نشد، خاطرنشان کرد: گزارش ما از ۱۱۰ به کلانتری واصل شده و بنا نیز بر برخورد نبوده و همکاران ما برای تذکر به این منطقه رفته بودند که آن درگیری پیش آمد. رییس پلیس پایتخت درباره اینکه آیا رفتار پلیس مستندسازی می‌شود گفت: ما رفتار مامورانمان را مستندسازی می‌کنیم اما در این مورد دوربین نداشتیم.(جزئیات بیشتر)

طرح سوال از وزیر کشور

با این حال، ارائه توضیحات پلیس نه تنها برای مردم قانع کننده نبود، بلکه برخی نمایندگان مجلس و مسئولان نیز خواستار رسیدگی به این ماجرا شدند.

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان خبر داد و گفت: بعد از انتشار فیلمی از برخورد پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران امروز ۳۰ نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در این‌باره شدند. همچنین سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد.

این عضو فراکسیون زنان با تأکید بر اینکه تذکر دادن آدابی دارد، گفت: این نوع رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود. در هفته‌های اخیر جو بسیار متشنجی در جامعه ایجاد شد که به بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کشور ما در حال حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد و این‌گونه رفتارها تعادل مورد نیاز در جامعه را از بین می‌برد.

سلحشوری افزود: اینکه عده‌ای حس کنند قدرت داشته و همه کاره هستند و می‌توانند انگ زده و با کسانی که حامی نداشته، برخورد کنند قابل قبول نیست. نمونه آن فیلمی است که اخیراً منتشر شده مبنی بر برخورد راننده اسنپ با یک دختر درباره حجاب. این به معنای ایجاد التهاب در جامعه ایران است که نباید به این التهابات دامن زد. متأسفانه به اسم امر به معروف و نهی از منکر این کارها انجام می‌شد. امر به معروف و نهی از منکر فروع دین است که نباید این طور به آن عمل کرد. این گونه رفتارها برای وقتی بود که قانون جامعی نداشتیم. نمی‌شود با افراد لج کرد و مشکل ایجاد نمود و بعد بگوییم که نهی از منکر کرده و آن فرد را بازداشت کنید. این‌ها تنها باعث بی‌نظمی و بی‌قانونی در جامعه می‌شود.

ورود کمیسیون شوراها به ماجرا

محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز از ورود این کمیسیون به برخورد نیروی انتظامی با دختر جوان خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت: با توجه به اینکه کمیسیون شوراها در حوزه بررسی عملکردی نظارت کشور و برخی از اقدامات نیروی انتظامی قرار دارد قطعاً از مسئولان مربوطه و وزیر کشور دعوت خواهیم کرد و درباره موضوع برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر دهد.

وی گفت که در این جلسه پیگیری تخلفات احتمالی و بررسی تخلفات صورت گرفته را انجام می‌دهیم و اینکه علت رفتار نیروی انتظامی چه بوده است.

اعتراض شدید نماینده مجلس

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب نیز در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به تاریخ کوتاهی از انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نسبت به پیاده کردن حدود الهی، تأمین آزادی مردم و نگاه جمهوری و اسلامی تلاش کرده است. ما هم اکنون نگران هستیم. ما نگران این هستیم که انقلاب در مسیر اصلی خود پیش می‌رود یا نه!

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر دوری از افراط تصریح کرد: من نگران این هستم که کج‌اندیشان و کم‌اندیشان به انقلاب ما آسیب برسانند. کم‌اندیشان کسانی هستند که دچار افراط شده‌اند. مقام معظم رهبری نمی‌خواهند ما با همه در جنگ باشیم. ایشان عزت ما را می‌خواهند. بعضی در کشور می‌خواهند که ما با همه بجنگیم. این درست نیست که ما نباید دچار افراط شویم. ما نباید با خطاکاران برخورد خارج از عدل کنیم. امیدوارم این فیلمی که اخیراً به نیروی انتظامی نسبت داده‌اند صحت نداشته باشد چون بچه‌های نیروی انتظامی زحمت زیادی می‌کشند اما اگر صحت داشته باشد وای به حال ما!

صادقی: وزیر کشور وظیفه خود را در نظارت بر رفتار نیروی انتظامی اعمال کند

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری با اشاره به حادثه برخورد نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های شرق تهران گفت: ضمن ارج نهادن به خدمات پرسنل شریف نیروی انتظامی، اما رفتار خشن و شرم‌آور یکی از مأموران نیروی انتظامی با دختری در یکی از پارکهای تهران باعث جریحه‌دار شدن احساسات جامعه و خدشه وارد شدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران گردید. نه تنها این کار تأثیر مثبتی در پذیرش هنجارها و ارزشهای دینی ندارد بلکه موجب بدبینی، کینه و فاصله گرفتن مردم به ویژه نسل جوان از حاکمیت خواهد شد. وظیفه امر به معروف ونهی از منکر از تکالیف نتیجه‌محور است و در صورتی که احتمال تأثیر ندهیم انجام این تکلیف ساقط است. امام علی (ع) در فرمایش خود به مالک اشتر فرمودند: ای مالک در دل خود احساس رحمت و مهربانی را نسبت به مردم برانگیز و به آنها لطف کن.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه نیروی انتظامی که به ظاهر تحت نظارت وزارت کشور است از نظارت مجلس مصون است و ما به صورت صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهیم. برحسب این وظیفه صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهم که وظیفه خود را در نظارت بر رفتار نیروی انتظامی اعمال کند البته اینها به معنای نادیده گرفتن خدمات و ایثارگری‌ها و جایگاه اصیل نیروی انتظامی در جامعه نیست.

از ماجرای "راننده اسنپ" تا "درگیری پلیس با دختر جوان"؛ چرا عده‌ای اینگونه تند با مردم برخورد می‎کنند؟

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ماجرای برخورد خشن مامور پلیس با دختر جوان و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی نه تنها اولین حادثه نیست بلکه بارها و بارها از این دست حوادث در کشور رخ داده و ویدئوها و تصاویر آن نیز در فضای مجازی منتشر شده است. مسئولان نیز به لطف شبکه‎های اجتماعی، این رفتارهای غیرقانونی را دیده و نظرات و واکنش‎های مردم نسبت به آن را نیز شنیده‎اند اما پرسش این است که چرا جلوی اینگونه برخوردها گرفته نمی‎شود؟ چرا برخی به خود اجازه می‌دهند در لباس قانون، ضمن قانون‎شکنی و بی‌احترامی به مردم، برخورد خشنی با شهروندان -هرچند خطاکار- داشته باشند؟!

ماجرای جنجالی راننده اسنپ و مسافر، ارسال پیامک‎های انبوه پیرامون حجاب و اعلام شماره‌ای به مردم برای اطلاع بدحجابی به پلیس نیز از دیگر مواردی بود که اخیرا چگونگی برخورد با مسئله حجاب در کشور را مورد بحث رسانه‎ها و کارشناسان قرار داده است. علیرغم هشدار کارشناسان اجتماعی نسبت به بروز این نوع رفتارها، چیزی که مشاهده می‌شود، تکرار این حوادث است.

با این حال، باید هشدار داد که این رفتارها و برخوردهای تند از مجریان قانون ضمن ایجاد نارضایتی عمومی، می‎تواند تنش‎هایی در جامعه ایجاد کند که پیامدهای خطرناکی برای کشور به دنبال خواهد داشت. به خصوص در وضعیت حساس کنونی که آستانه تحمل مردم نیز بخاطر مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی، حساس و شکننده شده است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403