قلعه قه قهه راور


قلعه قه قهه مربوط به دوره ساسانیان – دوران پس از اسلام و در شهرستان راور در استان کرمان، روستای ده شیب واقع شده است. قلعه قه قهه در تاریخ 1 فروردین 1345 با شمارهٔ ثبت 498 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه قه قهه در شهر راور یکی از […] نوشته قلعه قه قهه راور اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران....

قلعه قه قهه مربوط به دوره ساسانیان – دوران پس از اسلام و در شهرستان راور در استان کرمان، روستای ده شیب واقع شده است. قلعه قه قهه در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۴۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه قه قهه در شهر راور یکی از آثار باستانی ارزشمند راور با قدمتی ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ساله که با وجود اشیاء ارزشمند و گران قیمت در دل آن به این بلا دچار شده است.شهرستان راور از شهرستان‌های استان کرمان است که در شمال این استان واقع شده‌است. فاصلهٔ شهرستان راور تا مرکز استان ۱۴۰کیلومتر می‌باشد. مرکز این شهرستان شهر راور است. جمعیت شهرستان راور بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، برابر ۴۳۱۹۸ تن است.

این شهرستان، بعد از کوهبنان شمالی‌ترین شهرستان استان است. محصولات کشاورزی آن پسته، انار و… است. از نظر صنایع دستی راور مرکز مهم تولید قالی در استان کرمان است. قالی‌های بافت راور شهرت جهانی دارند. نقش معروف «سرّام» یا نقش «سه کبک» از مشهورترین نقش‌های قالی است که هنوز با ظرافت و زیبائی در راور بافته می‌شوند. شهرستان راور با ۱۱۵۳۵ کیلومتر مربع در شمال شرقی استان واقع شده‌است. راور در سال ۱۳۱۵ به شهر و در سال ۱۳۱۶ به بخش ارتقا یافت. این شهرستان تا سال ۱۳۷۴ بخشی از شهرستان کرمان بوده و از این سال به بعد با الحاق دهستان‌های راور، حرجند و هروز از شهرستان کرمان به وجود آمده‌است. راور از شمال به استان‌های یزد و خراسان جنوبی، از جنوب و شرق به شهرستان کرمان و از غرب به شهرستان زرند و کوهبنان منتهی می‌شود.

قلعه قه قهه راور
قلعه قه قهه راور

منابع:
ویکیپدیا
باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل