تناقض گویی آمریکا بر سر دوراهی فشار حداکثری و درخواست حداقلی


تناقض گویی آمریکا بر سر دوراهی فشار حداکثری و درخواست حداقلی

تهران-ایرنا- دولتمردان کاخ سفید در ادامه سیاست های متناقض خود در حالی که از تحریم های جدید علیه مقامات و مسئولان کشورمان خبر دادند، مدعی شدند به دنبال مذاکره و توافق با ایران هستند.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز با امضای فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدمدعی شد که می‌خواهد با ایران به توافق برسد. دقایقی بعد از امضای فرمان اجرایی ترامپ، «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری امریکا در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت تحریم‌های تازه، «میلیاردها دلار» از دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند. به‌گفته وی، امریکا دفتر رهبر انقلاب، چند تن از فرماندهان سپاه پاسداران در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند. منوچین همچنین گفت که نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم تا چند روز دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ سید عباس موسوی در واکنش به این تحریم‌ها توئیت کرد: تحریم بی حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستاصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جا افتاده بین المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.

اقدام بی سابقه و خلاف قوانین بین المللی آمریکا در اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات و مسئولان ایران در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشورمان با واکنش‌های گسترده و همسو مواجه شده است.

رسانه‌های منتسب به اصلاح طلبان در ارزیابی‌های خود تحریم‌های اخیر آمریکا را "تعجب‌آور"، ناسازگار با عقل" و "به دور از منطق سیاسی و قواعد بین‌المللی" توصیف کردند.

و رسانه‌های اصولگریان نیز ضمن "امکان ناپذیر" خواندن تحریم رهبر انقلاب نوشتند: سالهاست حمایت از ولایت با آتش به اختیاری در سرتاسر عالم قرین است. هر قلب مؤمنی در هر گوشه‌ای از دنیا و با هر ملیتی، می‌تواند فرمان آتش را برای دفاع از ولایت فقیه صادر کند.

رسانه‌های اصلاح طلب

این رسانه‌ها ضمن تاکید بر دست برتر ایران در تنش با آمریکا، متذکر شدند که باید با تفکر واقع‌گرایانه طوری تصمیم گرفت که با گذر زمان از مشروعیت‌زدایی چهره کشور و تعبیر آن به «عدم همکاری» جلوگیری کرد (شرق) چرا که هدف آمریکا از ابراز علاقمندی به مذاکره با ایران، آن است که یک بار دیگر اجماع جهانی که به واسطه مذاکرات هسته‌ای و برجام شکسته شده بود بازگردد.(بهارنیوز) "روابط ایران و آمریکا"، "اهداف موضعگیری‌های متفاوت اخیر ترامپ در قبال ایران"، "منتفی بودن احتمال جنگ در منطقه" و "تحریم‌های جدید آمریکا" محورهایی است که امروز از سوی رسانه‌های اصلاح طلب مطرح شده است.

روابط ایران و آمریکا

- آرمان در یادداشتی به می‌نویسد: وقتی از اول انقلاب آمریکا را در لیست دشمن قرار دادیم و نمی‌خواهیم به عنوان یک قدرت بزرگ فرامنطقه‌ای هیچ نوع تعاملی با این کشور داشته باشیم، در چارچوب اتفاقاتی هم که می‌افتد، نمی‌توانیم یک برنامه عملیاتی تعریف کنیم. به هر حال مناسبات آمریکا با ما ویژه است، برای اینکه مناسبات ما هم با آمریکا ویژه است. در عین حال که هم مذاکره داشتیم و هم استفاده از شیوه‌های مسالمت‌آمیز در مورد اختلافات در مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری و هم همکاری‌هایی برای مسائل منطقه‌ای اما هیچ‌وقت به عنوان کشوری که با آمریکا تعامل قطعی در مورد مسائل جهانی داشته باشیم، نبوده‌ایم.

-به نوشته روزنامه شرق مسیر پرفرازوفرود تنش‌ها بین ایران و آمریکا در دوران ترامپ، ظاهراً وارد پیچ تازه‌ای شده است. روز گذشته برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا و شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، مواضع تازه‌ای داشتند که در تناقض با مواضع پیشین مقامات این کشور بود. هم‌زمان اما صحبت‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور که در خاورمیانه به‌سر می‌برند، بر سیاق گذشته است و در کنار شایعه‌هایی مبنی بر تحریم اینستکس، ضدونقیض‌بودن مواضع و ادامه تضادهای درونی کاخ سفید را نشان می‌دهد.بااین‌حال مواضع هوک و ترامپ در کنار صحبت‌های سفیر ایران در ژاپن و دیگر حوادث اخیر، خبر از آغاز فصل تازه‌ای در این زمینه می‌دهند.

شرق در ادامه به نقل ایرنا خبر داد که «مرتضی رحمانی‌موحد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با تأکید بر اینکه «جامعه بین‌المللی باید از طریق اجماع‌سازی و مقاومت برای تنش‌زدایی در منطقه و مقابله با اقدامات نظامی آمریکا اقدام کند»، گفت که تهران آمادگی دارد از ابتکار «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در جهت حفظ صلح و ثبات منطقه حمایت جدی کند. به نوشته این روزنامه با توجه به تلاطمات لحظه‌ای در کاخ سفید و تناقض مواضع تیم سیاست خارجی ترامپ با خودش، لازم است تحولات و صحبت‌ها را با میزانی از تردید در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد تحلیل‌هایی که پیش‌بینی کرده بودند بعد از ماجرای ساقط‌شدن پهپاد روند وقایع به سمت کاهش تنش می‌رود، در حال نزدیک‌شدن به حقیقت هستند.

- "دیپلماسی سخت" عنوان یادداشتی در روزنامه شرق است که در بخشی از آن با اشاره به سقوط پهباد آمریکا می‌خوانیم: حالا که این رخداد به هر علت با واکنش متقابل آمریکا مواجه نشده، ایران در وضعیت متفاوتی با گذشته قرار دارد که لازم است درباره چگونگی بهره‌برداری از آن و خطرهای احتمالی دقیق‌تر اندیشید… ایران باید توجه کند که: رفتارهای هرچند حقوقی ولی در مغایرت با افکار عمومی جهان را در دستور کار قرار ندهد. چراکه وجهه مشروع امروز ایران در صحنه جهانی در مقابل آمریکایی که نه تنها از برجام که از بسیاری دیگر از توافقات بین‌المللی خارج شده نباید به واسطه یک اشتباه از بین رود. اکنون که شرایط با دیپلماسی فاعلانه ایران و رخداد پهپاد به سود ایران تفاوت شگرفی کرده است، شاید بتوان به گزینه جدی‌گرفتن میانجی و نوعی رابطه غیرمستقیم در شرایطی شکه ایران از موضع برتر در آن وارد شده است، فکر کرد. به طوری که حتی شاید بتوان از خلال تحمیل آنچه مذاکره‌ناکردنی است و ارائه امتیازاتی که صرفاً برای امتیازسازی جمع‌آوری شده‌اند فشارها را از سر کشور برداشت. اگر قرار است ایران میانجیان را برای کاهش تنش در منطقه از یک سو و کاهش فشار بر ایران از سوی دیگر بپذیرد، ابتدا بهتر است هم در وجه عمومی و هم بیشتر خصوصی به اقلی از نتایج دست یافته باشد. چراکه رفت‌وآمد میانجیان ناکام در بلندمدت، ایران را به جای آمریکا در موقعیت انزوا قرار خواهد داد. نگارنده در ادامه می‌افزاید: در شرایط حاضر ایران برای هرگونه تعامل (حتی غیرمستقیم) دست بالاتر را دارد. پس با تفکر واقع‌گرایانه باید به موضوع پرداخت و تصمیم را طوری گرفت که با گذر زمان از مشروعیت‌زدایی چهره کشور و تعبیر آن به «عدم همکاری» جلوگیری کرد. باید برای هر دیالوگی امتیازهایی ساخته شود که بهترین آنها بنا بر هر علتی امروز در دستان ماست.

- "برجام مانعی در برابر اجماع علیه ایران"‌عنوان یادداشتی در روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می‌خوانیم: از جمله آثار سیاسی این تعهد بین‌المللی را هم می‌توان در نظام سیاسی ایالات متحده امریکا در نظر گرفت. مواجهه ترامپ با آن موجب شد که با کمی مسامحه بتوان چنین قائل شد که آنچه امروز بین امریکا و ایران در جریان است در واقع مساله ایران با شخص ترامپ است نه الزاماً مجموعه نظام سیاسی ایالات متحده امریکا، هر چند رییس‌جمهور در این کشور عالی‌ترین مقام رسمی و دارای قدرت بسیار است اما اقتدار کنگره و سازوکارهای موجود در نظام حقوقی این کشور مانع جدی برای سرکشی و عصیان بی‌حد و مرز و لجام‌گسیخته رییس‌جمهور است. این واقعه موثر از برجام بوده و الا ملاحظه سابقه سیاست خارجی ایالات متحده امریکا علیه ایران، به روشنی نشان می‌دهد که اجماع علیه ایران معمولاً در این کشور کار سختی نیست اما الزام حقوقی برآمده از این قرارداد و التزام عملی ایران با وجود کارشکنی و نقض اساسی یکی از اطراف سبب شد تا نتوان بی‌محابا تاخت و تاز کرد. ملاحظه و مداقه در تمامی حوادث اخیر ارتباط ذاتی همه آنها را به هم مسجل می‌کند و تنها وجه برجسته در این میان نظام حقوقی برجامی است.

اهداف موضعگیری‌های متفاوت اخیر ترامپ در قبال ایران

- "اظهارات ترامپ متناقض است یا مکمل هم؟ "‌عنوان یادداشتی است که امروز در تارنمای بهارنیوز به چشم می‌خورد. در بخشی از آن می‌خوانیم: برخی تحلیلگران و رسانه‌های داخلی با کنار هم قرار دادن اظهارنظرهای دونالد ترامپ پس از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط سپاه پاسداران معتقد هستند که رییس‌جمهور آمریکا رفتار و گفتاری متناقض را در پیش گرفته است که نشان از سردرگمی هیات حاکمه ایالات متحده دارد. ترامپ ابتدا اقدام ایران در هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی آمریکا را اشتباه بزرگ این کشور خواند اما سپس اعلام کرد که چنین رخدادی ممکن است تنها خطای یک فرد باشد! او در مرحله بعد و بنا بر آنچه مدعی شده است با اجرای طرح حمله به سه مکان مشخص در ایران تنها یک گام فاصله داشت که دقایقی پیش از شروع حمله، آن را متوقف کرد و ساعاتی بعد هم در گفت‌وگویی تلویزیونی بر اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با مقامات ارشد جمهوری اسلامی تاکید کرد. به اعتقاد نگارنده هنگامی که این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم با پازلی در ظاهر ناهمگون مواجه می‌شویم که تصمیمات و گفتار متناقض در آن مشهود و هویداست اما به نظر می‌آید شاید بتوان با توجه به تصویر بزرگ‌تر قطعات این پازل را مکمل یکدیگر دانست. تصویر بزرگ‌تری که ترامپ و مشاوران او در سیاست خارجی و امنیت ملی در پی ترسیم آن هستند عبارت است از تصویری که در آن ایالات متحده به دنبال مذاکره است و جمهوری اسلامی مخالف استفاده از ابزار دیپلماسی؛ هدف از ترسیم این تصویر بزرگ‌تر آن است که یک بار دیگر اجماع جهانی که به واسطه مذاکرات هسته‌ای و برجام شکسته شده بود بازگردد.

- آرمان: باید ایران بتواند نفتش را به فروش برساند. اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده حاضر باشد تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را حداقل برای مدت ۶ ماه به تعلیق درآورد پس از چنین اقدامی می‌تواند تا حدودی حسن نیتش را به طرف ایرانی اثبات کند در آن زمان واشنگتن می‌تواند پیشنهاد مذاکره با تهران را مطرح دارد. ترامپ حتی حاضر است بسیار بیشتر از باراک اوباما به ایران امتیاز دهد. حتی ترامپ در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که زمانی که ملوانان آمریکایی توسط ایرانی‌ها اسیر شدند، این ما بودیم که پول پرداخت کردیم تا آنها آزاد شوند اما اگر به باراک اوباما بود نه تنها او حاضر به پرداخت پولی نبود بلکه معلوم نبود که ملوانان آزاد خواهند شد یا نه. به نظر می‌رسد معنای چنین موضعی از جانب ترامپ آن بود که اگر ایران حاضر به مذاکره با واشنگتن شود. ایالات متحده پول‌های بلوکه شده ایران را باز خواهد گرداند. همچنین به نظر می‌رسد ترامپ حاضر به امتیازدهی زیادی به ایران برای انجام مذاکره است. اما ترامپ می‌بایستی در شعارهایش تجدیدنظر کند.

- علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایسنا، در تحلیلی از هدف آمریکا از تجاوز به حریم هوایی ایران گفت: آمریکا به دنبال حمایت از کشورهای منطقه است تا آنها احساس کنند که اگر کشورشان را در اختیار آمریکا برای استقرار پایگاه نظامی قرار داده‌اند و از آمریکا سلاح می‌خرند در مقابل آمریکا هم از آنها در مقابل ایران می‌تواند حمایت کند. به عبارت دیگر آمریکا خواست با ورود پهپاد جاسوسی به کشور ما عرض اندامی برای آنها نماید که در نهایت محاسبه‌اش غلط از آب در آمد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها این بار هم همچون گذشته محاسباتشان درباره ایران غلط بود گفت: آنها پهپاد فوق مدرنی را وارد حریم هوایی ایران کردند چون تصورشان این بود که ایران توانایی شناسایی و برخورد ندارد اما مثل همیشه اشتباه کردند.

منتفی بودن احتمال جنگ در منطقه

- شرق در یادداشتی ضمن طرح این فرضیه که جنگ آمریکا و ایران محتمل نیست، به ارائه دلایلی می‌پردازد و می‌نویسد: ترامپ برعکس رؤسای جمهور سلف خود، آرمان‌گرا و در پی صادرات دموکراسی با موشک نیست و مانند بیشتر تجار، از بی‌ثباتی و هرج‌ومرج واهمه دارد. ترامپ فقط تجارت می‌داند؛ بنابراین برخلاف شاخ‌وشانه‌کشیدن‌های ظاهری، به‌شدت از جنگ هراسان است. ترامپ مرد عمل به وعده‌هاست! یکی از وعده‌های بزرگ او، پرهیز از جنگ و تمرکز بر آمریکا بوده است. برخلاف بسیاری از اقتصاددان‌ها و سیاست‌مداران آمریکایی، از نظر ترامپ، جنگ، بدترین اتفاق ممکن برای اقتصاد آمریکاست. ترامپ از دیدگاه خود اقتصاد این کشور را از باتلاق بیرون کشیده و تمایل دارد شاخص‌های اقتصادی دوران خود را در تاریخ ماندگار کند. او ترجیح می‌دهد با سیاست توأمان «پرهیز از جنگ-گسترش سایه جنگ»، اقتصاد این کشور را هم از شوک ناشی از جنگ مصون نگه دارد و هم بازار مناسبی برای اقتصاد وابسته به صنعت نظامی آمریکا در منطقه فراهم کند تا همچنان بهترین رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند.

- "الکس وارد" مدیر مرکز شورای امنیت بین‌الملل آتلانتیک در گفتگو با ایلنا با اشاره به تنش میان ایران و آمریکا یادآور شد: آمریکا به دنبال آغاز جنگ با ایران نیست. ایران هم تمایلی به جنگ و درگیری نظامی با آمریکا ندارد چراکه جنگ به نفع هیچکدام از طرفین نیست…آمریکا به اهمیت تنگه هرمز آگاه است و می‌داند امنیت این تنگه ضرورت دارد بنابراین نمی‌خواهد با اتخاذ تصمیمی اشتباه امنیت این راه که روزانه تجارت و حمل و نقل زیادی از طریق آن صورت می‌گیرد، دچار مشکل شود بنابراین یکی از عواملی که مانع از درگیری نظامی ایران و آمریکا می‌شود اهمیت تنگه هرمز است.

تحریم‌های جدید آمریکا

- رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفتگو با تارنمای نامه نیوز تصریح کرد: تحریم‌های اخیر آمریکا بسیار تعجب‌آور است زیرا تحریم مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان هیچ ضمانت اجرایی ندارد. وزیر امور خارجه وظیفه ذاتی‌اش برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و در انجام این وظیفه باید سفر کند و با مقامات مختلف مذاکره کند؛ از این‌رو تحریم چنین فردی نه‌تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه با عقل هم سازگاری ندارد. البته شاید ایالات متحده آمریکا بخواهد این تحریم را برای روابط دوجانبه خود اِعمال کند که در این صورت کشور ایران سال‌هاست که روابط رسمی ندارد؛ اگر هم بنا این باشد که از تردد وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در سازمان ملل ممانعت شود که این کار کاملاً غیرقانونی است زیرا سازمان ملل مستقل از آمریکاست و تنها محلش در نیویورک واقع شده است و آمریکا وظیفه دارد تا تمام امکانات را برای حضور مقامات کشورهای مختلف فراهم کند.

وی در ادامه یادآور می‌شود: البته اقدامات اخیر ترامپ و تیم همراهش آنقدر به دور منطق سیاسی و قواعد بین‌المللی بوده است که حتی تحریم‌های اخیر هم چندان انسان را حیرت‌زده نمی‌کند چون هر عمل عجیبی از او برمی‌آید. واقعاً ترامپ حیثیت شهروندان آمریکا را به تمسخر گرفته است و از اعتبار آمریکا در سطح جهانی می‌کاهد. رفتارهای ترامپ هشداری برای مردم آمریکاست که جلوی او را بگیرند زیرا افکار عمومی دولت‌ها و مردم کشورهای جهان درباره ایالات متحده آمریکا قضاوت خوبی ندارند.

- به گزارش ایسنا یک کارشناش مسائل آمریکا، در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای تحریم محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تصمیم به تحریم محمدجواد ظریف، فقط تصمیم به تحریم یک وزیر امور خارجه نیست، تصمیم به تحریم صدای دیپلماتیک ایران در جهان است، صدایی که با افشای "تیم بی" بلندتر از هر زمان دیگری شنیده شد و بیش از هر زمان دیگری بر افکار عمومی جهانیان تاثیر گذاشت، ظریف، تحریم شدنی نیست.

رسانه‌های اصولگرا

این رسانه‌ها ضمن منفعلانه و متناقض خواندن واکنش آمریکا در مقابل سقوط پهبادش، چنین تحلیل کردند که این اقدام کمک کرد این ذهنیت که حمله به ایران هزینه ندارد، از بین برود. "اهمیت امنیت تنگه هرمز برای آمریکا" و "تحریم آمریکا علیه رهبر انقلاب" دیگر محورهای مورد توجه رسانه‌ای اصولگرا است.

واکنش ترامپ به حمله ایران به پهباد آمریکا

- به نوشته کیهان شکست‌های پی در پی آمریکا از محور مقاومت به رهبری ایران از جمله متوقف ساختن ماشین جنگی اش در عراق و سوریه، دود هوا شدن هزینه کرد ۷ تریلیون دلاری اش در غرب آسیا، موضع حکیمانه و عزتمندانه رهبر معظم انقلاب در برابر پیغام فریبکارانه و دسیسه آمیز ترامپ و به تازگی رو شدن برگ جدید این پیروزی‌ها یعنی انهدام پهپاد غول پیکر 4C RQ، این رژیم مستکبر و متجاوز را به عقب نشینی مقابل اقتدار مثال زدنی ایران واداشته به طوری که ترامپ پس از سرنگونی ابر پهپاد جاسوسی اش توسط سپاه، به دلیل توان بالای دفاعی و مقاومت فعال ایران، واکنشی انفعالی توام با حیرت و سردرگمی داشت. از همین رو، بنا به اعتراف محافل رسانه‌ای غربی، ابزار دیگری غیر از تحریم، مقابل ایران در اختیار ندارد. مضافاً اینکه تحریم به سقف و نهایت خود رسیده و بالعکس موجب تقویت روحیه خودباوری و شکوفایی توانمندی‌های داخلی شده است.

همچنین در بخشی از یادداشت روز کیهان می‌خوانیم: یک پهپاد فوق مدرن آمریکایی که فلسفه ساخته شدنش، «دیده نشدن» است، چند روز پیش با چشمان تیزبین بچه‌های سپاه دیده و منهدم شد. بحث بین مقامات ایرانی و آمریکایی بر سر اینکه این پهپاد داخل مرزهای ایران بوده یا نه، بالا گرفت. ترامپ دست به توییت برد و چند پیام نوشت. این پیام‌ها به قدری متناقض و بعضاً مضحک بود که نوعی دستپاچگی را به نمایش گذاشت. ترامپ در این توییت ها هم دروغ گفت، هم تهدیدمان کرد، هم از ما تشکر کرد! هم گفت عمدی بوده، هم گفت غیرعمد بوده، هم گفت جواب این حمله را می‌دهد، هم گفت نمی‌دهد، هم گفت داده است! آیا افتخارآمیز نیست آمریکا را در همان چند متر یا حتی چند سانتی متر اول متوقف و آدم قلدری در مختصات ترامپ را وادار به تناقض گویی کنیم. آمریکا با کدام کشور این گونه برخورد می‌کند؟ این هم یک فرمول است. فرمولی که هم دشمن را تحقیر می‌کند، هم به آن خسارت ۲۲۲ میلیون دلاری می‌زند، هم معادلات را تغییر و محاسبات دشمن را به هم می‌ریزد، هم به مقاومت روحیه می‌دهد و از همه مهم‌تر، با به کاربردن آن دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، کم چیزی است؟

نگارنده در بخشی دیگر افزود: طی ۶ سال گذشته، در دو نقطه با دو فرمول با دشمن مواجه شده‌ایم. یکی مدل برجام با اهداف اقتصادی، و دیگری مدلی شبیه به… آنچه با پهپاد فوق مدرن آمریکا کردیم با هدف تسلط بر شرایط منطقه برای تامین امنیت کشور. در کدام یک موفق بوده‌ایم؟ امروز اوضاع اقتصادی ما بهتر است یا وضعیت منطقه‌ای و امنیت ما؟ پاسخ روشن است. در شرایط امروز کشور و در اوج فشارها و لفاظی‌های دشمن تکرار فرمول برجام جز ارسال پیام ضعف و اینکه «فشارها موثر واقع شده، به آن ادامه دهید» پیام دیگری برای دشمن ارسال نمی‌کند.

- وطن امروز در گزارشی ضمن پرداختن به نقش شخصی با نام مایکل داندریا، رئیس مرکز عملیات ایران سازمان سیا در شیطنت‌های پهپادی اخیر، نوشت: شبکه اطلاعاتی و مالی سعودی آمریکایی حالا این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مشغول پیش بردن برنامه «فشار حداکثری» است؛ برنامه‌ای که فقط هدف قرار دادن یک پهپاد ۱۳۰ میلیون دلاری آمریکایی نشان داد چقدر آسیب‌پذیر و ضعیف است. می‌توان مشاهده کرد که کار سازمان اطلاعات آمریکا این روزها بیشتر از اینکه جمع کردن اطلاعات باشد، اجیر کردن جنایتکاران جنگی با پول‌های سعودی برای رویارویی با ایران در منطقه است؛ اقدامی که تاکنون با مواضع و اقدامات بهنگام و موثر ایران بی‌ثمر مانده است.

- فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: اگر این ذهنیت در آمریکا ایجاد شود که حمله نظامی به کشوری هزینه خاصی را ندارد در نتیجه حمله اتفاق خواهد افتاد. برای همین سرنگون کردن پهپاد آمریکا کمک کرد این ذهنیت که حمله به ایران هزینه ندارد، از بین برود.به گفته وی در کاخ سفید این ذهنیت وجود داشت که هم می‌توان برجام را نگه داشت، تحریم‌های گسترده‌ای را هم اعمال کرد، تحریم‌های قبل از برجام را هم می‌توان برگرداند و… ولی ۱۸ اردیبهشت این ذهنیت اصلاح شد و ایران نشان داد که اینگونه نیست که بخواهد در هر شرایطی در برجام بماند. ایزدی با بیان اینکه همین مسیری که بعد از ۱۸ اردیبهشت داشتیم باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت: این مسیر باید ادامه پیدا کند تا ذهنیت خرابی که در طرف مقابل وجود دارد اصلاح شود.

اهمیت امنیت تنگه هرمز برای آمریکا

- مشرق نیوز در تحلیلی به نقل از خبرگزاری مهر می‌نویسد: کاخ سفید برخلاف آنکه می‌گوید تنگه هرمز برای آن اهمیتی ندارد، نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد؛ توئیت ترامپ که از چین و ژاپن به‌عنوان شریک و متحد خود خواسته است امنیت تنگه هرمز را بر عهده بگیرند از این موضوع مهم حکایت دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا، سعی دارد با امنیتی کردن مسئله تنگه هرمز، ائتلافی را علیه ایران به‌عنوان ناقض امنیت انرژی جهان تشکیل دهد. آمریکا به‌خوبی می‌داند متحدان و شرکای وی توانمندی لازم برای حفاظت از این آبراه را ندارند بنابراین در راستای هژمونی آمریکا، درصدد است این نکته را به آن‌ها گوشزد کند برای تداوم انرژی خود، چاره‌ای جز همراه شدن با این کشور ندارند و اگر بخواهند در تحریم‌های اقتصادی ایران، به دور زدن تحریم‌ها کمک کنند باید هزینه امنیت انرژی خود را تأمین کنند.

تحریم آمریکا علیه رهبر انقلاب

- مدیر مسئول تارنمای جهان نیوز در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا می‌نویسد: تحریم آیت الله خامنه ای، عملاً امکان پذیر نبوده و نیست. سالهاست در غرب و آمریکا ایشان در شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها منجمله تحریم‌های کم سابقه رسانه‌ای بوده است. ولی الان چه اتفاقی افتاده است؟! او از محبوبترین رهبران دنیا است با این تفاوت با همه دیگران که کاریزمایش در "منطق" و "معنویت خاصش" است. همان چیزی که بر اساس سنت‌های الهی نهایتاً او را بر دیگر رهبران امروز جهان چیره خواهد کرد. البته این مطلب نه در پی جدی گرفتن تحریم‌های جدید آمریکا است و نه می‌خواهد اثبات کند که چرا رهبر ایران تحریم پذیر نیست؟! چون تجربه سی ساله همه اتاق فکرهای آمریکایی شکست و احساس زبونی درباره رهبر ایران بوده و چه دلیلی بالاتر از اینکه وقتی دانشمندان خبیث سیاسی در آمریکا این شکست را قبول دارند، به اظهارات و اقدامات فرد احمقی همچون ترامپ توجه باید کرد!

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: دفاع از "ولی مسلمین" لزوماً در چارچوب‌های قابل پیش بینی تعریف نمی‌شود، همانطور که تاکنون دفاع از "امام جامعه" محدود به ساختارهای رسمی جمهوری اسلامی نبوده. سالهاست حمایت از ولایت با آتش به اختیاری در سرتاسر عالم قرین است. هر قلب مؤمنی در هر گوشه‌ای از دنیا و با هر ملیتی، می‌تواند فرمان آتش را برای دفاع از ولایت فقیه صادر کند. بهتر است ترامپ نزدیکتر از این نشود …

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه عکس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد