نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد


نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

اپل نخستین نسخه‌ی بتای عمومی سیستم‌عامل iOS 13 و iPadOS 13 و macOS کاتالینا را منتشر کرد. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه‌ی بتای عمومی را دانلود کنند.

اواسط خرداد، اپل و را به‌همراه بهبودهایی در عملکرد درکنار . براساس آخرین اخبار، کوپرتینویی‌ها درکنار انتشار نسخه‌ی بتا عمومی macOS کاتالینا، نخستین نسخه‌ی بتا عمومی سیستم‌عامل iOS 13 و iPadOS 13 را منتشر کرده‌اند.

درحال‌حاضر، آخرین نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی بتا عمومی ازطریق وب‌سایت اپل دردسترس کاربران قرار دارد. کوپرتینویی‌ها پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند نسخه‌ی بتا عمومی سیستم‌عامل iOS 13 در ژوئیه (تیر)‌ دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت و اکنون، انتشار این نسخه را شاهد هستیم.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

با وجود آنکه انتظار می‌رود نسخه‌ی بتای منتشرشده به‌قدری در وضعیت پایدار قرار داشته باشد که کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفته‌اند آن را منتشر کنند، نباید فراموش کنیم درنهایت، نسخه‌ی منتشرشده نسخه‌ی بتای عمومی است و ممکن است همانند هر نسخه‌ی بتای دیگری باگ‌‌های مختلفی ازنظر عملکرد داشته باشد یا حتی مشکلاتی همچون سازگاری با اپلیکیشن‌ها و کاهش طول عمر باتری برای کاربر پیش بیاورد که چشم‌پوشی‌کردنی نیستند. درنتیجه، قبل از اقدام به دریافت نسخه‌ی بتا، ابتدا تمامی مشکلات دریافت آن را در نظر بگیرید و اگر واقعا مطمئن‌اید، نسخه‌ی بتا عمومی را دانلود کنید.

کاربرانی که در برنامه‌ی توسعه‌دهندگان اپل (Apple Developer Program) ثبت‌نام کرده‌اند، می‌‌توانند نسخه‌ی بتای عمومی را دریافت کنند. نسخه‌ی بتا به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود و انتظار می‌رود در تابستان، انتشار نسخه‌ی نهایی را شاهد باشیم. احتمالا انتشار نسخه‌ی پایدار هم‌زمان با رویداد سالیانه‌ی اپل در شهریور درکنار دستگاه‌های جدید کوپرتینویی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

سیستم‌عامل iOS 13

سیستم‌عامل iOS 13 با به‌روزرسانی‌های متعددی معرفی شد. همان‌طورکه انتظار می‌رفت، iOS 13 از حالت Dark Mode پشتیبانی می‌کند و عملکرد بهبودیافته‌تری دارد. در نسخه‌ی سیزدهم سیستم‌عامل اپل، کاربران می‌توانند از کیبورد اختصاصی با ویژگی‌های جدیدی استفاده کنند. در نسخه‌ی iOS 13، کوپرتینویی‌ها اپلیکیشن Reminders را به‌صورت کامل بازطراحی کرده‌اند و گزینه‌های Today ،Scheduled ،Flagged و All‌ را برای سامان‌دهی امور به اپلیکشین اضافه کرده‌اند.

در نسخه‌ی جدید، اپلیکیشن‌هایی همچون اپل‌میل و نوت و سافاری دستخوش تغییراتی شده‌اند. در نسخه‌ی جدید، اپل‌مپ به‌صورت کامل بازطراحی شده و درکنار تمامی ویژگی‌های جدید، نسخه‌ی سیزدهم سیستم‌عامل اپل از امنیت بسیاری برخوردار است. از دیگر قابلیت‌های جدید iOS 13 می‌توان به ابزارهای جدید ویرایش عکس و ویدئو و امکان دریافت اطلاعات کاربر از کارت‌های حافظه و حافظه‌های فلش اشاره کرد.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

دستگاه‌هایی که از iOS 13 پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

آیفون XS و آیفون XS Maxآیفون ۱۰ و آیفون XRآیفون 8، آیفون 8 پلاسآیفون 7، آیفون 7 پلاسآیفون 6S و آیفون 6S پلاسآیفون SEآیپاد تاچ (فقط نسل هفتم)

آموزش نصب نسخه‌ی بتا iOS 13

۱. ازطریق سافاری به وب‌سایت نسخه‌ی بتای اپل وارد شوید. در نظر داشته باشید نمی‌توانید ازطریق مرورگر گوگل کروم یا هر مرورگر دیگری نسخه‌ی بتا را دریافت کنید.

۲. روی Enroll Your Devices در قسمت بالای صفحه کلیک کنید.

۳. روی iOS کلیک کنید که در قسمت وسط صفحه‌ی بعدی قرار دارد. با کلیک روی این گزینه، سیستم به شما یادآوری می‌‌کند از محتوای گوشی هوشمند یا سیستم مک‌ خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید.

۴. به قسمت پایین صفحه اسکرول کنید تا دکمه‌ی Download profile را پیدا کنید و روی آن کلیک بزنید. روی صفحه پیغامی نمایش داده می‌شود و سیستم به شما اطلاع می‌دهد در‌حال‌تلاش برای دانلود پروفایل پیکربندی است. گزینه‌ی Allow را انتخاب کنید. پنجره‌ی پاپ‌آپ نمایش داده می‌شود که می‌‌توانید ازطریق تنظیمات، پروفایل جدید را تنظیم کنید.

۵. به قسمت تنظیمات بروید. عبارت Profile Downloaded را تقریبا در قسمت بالای صفحه‌ی تنظیمات مشاهده خواهید کرد. روی آن ضربه بزنید تا بتوانید نسخه‌ی بتای عمومی را دریافت کنید.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

سیستم‌عامل iPadOS 13

درکنار سیستم‌عامل iOS 13، کوپتینویی‌ها iPadOS 13 را با ظاهری متفاوت و قابلیت‌های بهبودیافته معرفی کردند. یکی از ویژگی‌های iPadOS 13، قابلیت‌های چندوظیفگی است که به افزایش کارایی آیپد اپل منجر می‌شود. سیستم‌عامل جدید با صفحه‌ی هوم متفاوت، مجهز به ویجت، ژست‌های حرکتی جدید برای جابه‌جاشدن بین اپلیکیشن‌ها و اجرای هم‌زمان آن‌ها معرفی شده است.

از دیگر ویژگی‌های نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل، می‌‌توان به اپلیکیشن Files بهبودیافته با نمای ستونی اشاره کرد که امکانات بسیاری دراختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند به‌راحتی پوشه‌ها را در iCould Drive به‌اشتراک بگذارند و درایوهای حافظه‌های خارجی مانند فلش و کارت میکرو اس‌دی در اپلیکیشن Files برای آن‌ها نمایش داده می‌شود. افزون‌براین، استفاده از اپل‌پنسل در نسخه‌ی جدید بهبود یافته است.

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل iPadOS ویژگی جدیدی دراختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانند اپلیکیشنی را در دوپنجره‌ی مجزا و البته به‌صورت هم‌زمان بازکنند. نام این ویژگی جدید Split View است. در قسمت مرورگر سافاری نیز به‌روزرسانی‌های بسیاری را شاهد هستیم.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

دستگاه‌هایی که از iPadOS 13 پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

آیپد پرو (شامل تمام نسخه‌های ۱۲.۹، ۱۱، ۱۰.۵ و ۹.۷ اینچی)آیپد (نسل پنجم و جدیدتر)آیپد مینی (نسل چهارم و جدیدتر)آیپد ایر (نسل دوم و جدیدتر)

آموزش نصب نسخه‌ی بتا iPadOS 13

۱. ازطریق مرورگر آیپد به وب‌سایت دریافت نسخه‌ی بتا وارد شوید.

۲. روی گزینه‌ی Enroll Your Devices در قسمت بالای صفحه کلیک کنید.

۳. روی iPadOS در سمت راست صفحه‌ی بعدی کلیک کنید. با انجام این کار، اعلانی نمایش داده می‌شود که پشتیبان‌گیری روی سیستم مک‌او اس را یادآوری می‌‌کند.

۴. به قسمت پایین صفحه بروید تا دکمه‌ی Download profile را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید. روی صفحه برای شما پیغامی نمایش داده می‌شود و سیستم اطلاع می‌دهد که در‌حال‌تلاش برای دانلود پروفایل پیکربندی است. گزینه‌ی Allow را انتخاب کنید. پنجره‌ی پاپ‌آپ برایتان نمایش داده می‌شود که می‌‌توانید ازطریق تنظیمات، پروفایل جدید را تنظیم کنید.

۵. درنهایت، می‌‌توانید ازطریق فعال‌سازی آن در بخش System Preferences به‌راحتی با کلیک روی Software Update، نسخه‌ی بتا را دریافت کنید. ممکن است فورا دردسترس شما قرار نداشته باشد و درابتدا، تنها یک اعلان دریافت کنید.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

مک او اس کاتالینا (macOS Catalina)

در جریان رویداد WWDC 2019، اپل . در‌حال‌حاضر، کاربران می‌توانند نسخه‌ی بتا عمومی macOS کاتالینا را دانلود کنند. macOS جدید اپل به‌جای آیتونز از اپلیکیشن‌های جدیدی برای موسیقی و پادکست و برنامه‌های تلویزیونی بهره می‌برد که به‌ترتیب به نام‌های Podcasts و Apple Music و Apple TV معرفی شده‌اند.

هزینه‌ی ثبت‌نام نسخه‌ی پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان (Developer Preview) برابر با ۱۰۰ دلار (‌حدود ۶۹ پوند یا ۱۴۰ یورو)‌ است. البته، نسخه‌ی بتای عمومی رایگان است. در نظر داشته باشید نسخه‌ی بتای macOS کاتالینا، نسخه‌ی اولیه‌ای است که برای استفاده در سیستم‌‌های مک و مک‌بوک منتشر می‌شود و می‌تواند مشکلاتی به‌همراه داشته باشد.

هدف از انتشار نسخه‌های بتا این است که کاربران آن را آزمایش کنند و هرگونه باگ یا مشکلی را گزارش بدهند؛ درنتیجه، کاربرانی که علاقه‌ ندارند ریسک کنند، بهتر است فعلا از این نسخه استفاد نکنند.

نسخه بتای عمومی iOS 13 ،iPadOS 13 و macOS کاتالینا منتشر شد

دستگاه‌هایی که از macOS کاتالینا پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

مک‌بوک (۲۰۱۵ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)مک‌بوک ایر (۲۰۱۲ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)مک‌بوک پرو (۲۰۱۲ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)مک مینی (۲۰۱۲ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)آی‌مک (‌۲۰۱۲ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)آی‌مک پرو (‌۲۰۱۷ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)مک پرو (۲۰۱۳ و دستگاه‌های جدیدتر از آن)

آموزش نصب نسخه‌ی بتا macOS کاتالینا

۱. به صفحه‌ی وب‌سایت نسخه‌ی بتا نرم‌افزار اپل مراجعه کنید.

۲. روی Enroll Your Devices در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

۳. روی گزینه‌ی macOS در سمت چپ صفحه‌ی بعدی کلیک کنید. پیش از ادامه‌ی کار، سیستم به شما یادآوری می‌‌کند مطمئن شوید قبل از ادامه‌، پشتیبان‌گیری Time Machine را قبلا فعال کرده باشید.

۴. به پایین صفحه بروید تا دکمه‌ی Download MacOS Public Beta Access Utility را پیدا کنید. اگر هنوز سیستم مک خودتان را در برنامه‌ی دریافت نسخه‌ی بتا ثبت نکرده‌اید، روی این دکمه کلیک کنید. در‌این‌صورت، می‌توانید فایل DDG را دانلود و سیستم خود را ثبت‌نام کنید؛ وگرنه از این مرحله رد شوید و به مرحله‌ی بعدی بروید.

۵. درنهایت، می‌‌توانید ازطریق فعال‌سازی آن در بخش System Preferences به‌راحتی با کلیک روی Software Update، نسخه‌ی بتا را دریافت کنید. ممکن است این نسخه فورا دردسترس شما قرار نگیرد و در آغاز، فقط نوتیفیکیشن دریافت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی