اراضی زیرکشت کلزا در بوکان امسال 5 برابر شد


اراضی زیرکشت کلزا در بوکان امسال 5 برابر شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: امسال با کشت کلزا در یکهزار و 318 هکتار از اراضی این شهرستان میزان زمین های کشاورزی زیرکشت این محصول در مقایسه با سال گذشته پنج برابر شد.

اسکندر عبدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان هم اکنون با این میزان اراضی زیرکشت مقام دوم سطح زیر کشت کلزا را در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در این شهرستان یکهزار و ۵۲۷ تن کلزا از کشاورزان خریداری شد، ادامه داد: دولت سیاست‌های حمایتی خاصی از کشاورزان فعال در زمینه کشت کلزا پیش بینی کرده که این امر باعث افزایش میزان اراضی زیرکشت کلزا در این شهرستان شده است.
وی افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری در صورت مساعد بودن شرایط جوی حدود چهار هزار تن محصول کلزا از اراضی این شهرستان برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: در راستای اجرای سیاست‌های دولت در کاهش مصرف آب به ویژه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش راندمان تولید، حفظ امنیت غذایی، حفظ و افزایش منابع زیرزمینی آب، اجرای نظام مکانیزاسیون، رعایت الگوی کشت، رعایت الگوی کشت و تناوب کشت بهترین جایگزین برای کشت چغندر قند استفاده از کشت کلزا توصیه شده است.
وی اضافه کرد: امسال همچنین برای جلوگیری از هدر رفت آب و برای نخستین بار در این شهرستان، استفاده از نوار تیپ برای آبیاری کلزا در سطح ۱۵ هکتار اجرا شده است.
کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
این محصول به قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.
شهرستان بوکان با ۲۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت از قطب‌های مهم کشاورزی در آذربایجان غربی است.‌

۷۵۱۰/‏۶۱۸۵/‏۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق