ظریف:مدعیان مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی باید پاسخگوی اقدامات گذشته‌شان باشند


ظریف:مدعیان مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی باید پاسخگوی اقدامات گذشته‌شان باشند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کشورهایی که با اقداماتشان در درگذشته هزاران نفر را قربانی سلاح‌های کشتار جمعی خود کرده‌اند امروزه نمی‌توانند مدعی مقابله با این سلاح‌ها باشند.

ظریف:مدعیان مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی باید پاسخگوی اقدامات گذشته‌شان باشند
به گزارش فانوس، دکتر محمد جواد ظریف که امروز در «همایش نفس‌های سوخته»، گرامیداشت قربانیان شیمیایی سردشت در هتل انقلاب تهران سخن می‌گفت، افزود: اگر کشورهای مدعی مقابله با سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی در قبال استفاده صدام از این سلاح‌های در جنگ تحمیلی علیه ایران سکوت نمی‌کردند داعش نمی‌توانست به سلاح‌های کشتار جمعی دست یابد.

وی ادامه داد: سال‌های قبل اعلام کردیم داعش به سلاح‌های شیمیایی دست یافته است اما آمریکا و دیگر مدعیان مقابله با سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی، همان طوری که در برابر اسناد مربوط به جنایات صدام در جنگ تحمیلی سرپوش گذاشتند به این گزارش‌ها هم توجه نکردند و امروزه هم بر این گزارش‌ها همچنان سرپوش می‌گذارند. استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی بر ضد مردم ایران تقریباً از سال ۱۳۶۳ شروع شد و اسناد این جنایت‌ها همواره به سازمان ملل گزارش می‌شد اما توجهی به این گزارش‌های نمی‌شد. همین بی‌توجهی‌ها باعث حمله شیمیایی ددمنشانه به سردشت نشد و این حمله مقدمه‌ای شد تا صدام حلبچه را نیز با سلاح‌های شیمیایی بمباران کند اما شورای امنیت هیچ تحرکی از خودش نشان نداد.

ظریف یادآور شد: پس از حملات شیمیایی صدام بر علیه مردم ایران و علارغم کارشکنی‌های آمریکا، هیأتی برای بررسی جنایت صدام به ایران اعزام کردیم و آنها این جنایت‌ها را دیدند اما باز هم بر علیه جنایت‌های کسی که مورد حمایت‌شان بود حتی یک جمله بر زبان نیاوردند. آنها باید پاسخ بدهند که اگر استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی خط قرمز آنهاست چرا در برابر جنایت‌های صدام سکوت کردند؟

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی، با نظر شرعی مقام معظم رهبری همواره مخالف استفاده از این سلاح‌های بوده و هست و در همین راستا به عضویت کنوانسیون مقابله با این سلاح‌های در آمده است. سال‌ها از تصویب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی گذشته است اما آمریکا هنوز سلاح‌های شیمیایی خود را از بین نبرده است اما همچنان مدعی مبارزه با این سلاح‌ها است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت این کنوانسیون درنیامده و زرادخانه‌های هسته‌ای را همچنان حفظ کرده است. این رژیم در کنار کشورهایی همچون آمریکا مخالف دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند اما همانطوریکه مقام معظم رهبری فرمودند اگر ایران اراده انجام این کار را داشت مخالفت آنها پشیزی ارزش نداشت. البته ایران همیشه مخالف دستیابی به این سلاح‌ها بوده و هست.

ظریف همچنین گفت: آمریکا با دارا بودن پیشینه قربانی کردن هزاران نفر در نقاط مختلف جهان، چگونه نگران کشته شدن ۱۵۰ نفر شده است؟

وی افزود: ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی، مدعی مقابله با این سلاح‌ها است چون هیچگاه دنبال چنین سلاح‌هایی نبوده و آن را مخالف حفظ امنیت و انسانیت می‌داند. در عین حال تلاش می‌کند استفاده‌کنندگان از این سلاح‌ها را به پای میز محاکمه بکشاند. ایران همواره در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند نه تنها منطقه خاورمیانه، بلکه کل جهان عاری از چنین سلاح‌هایی باشد تا سردشت دیگری ایجاد نشود.

ظریف تاکید کرد: باید کابوس استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از منطقه و جهان حذف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر سخنانش گفت: همواره اعتقاد داشته و داریم که بزرگترین سرمایه و ابزار بازدارندگی در کنار توانمندی‌های دفاعی و سلحشوران جان برکف، مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت است. همین مقاومت‌ها است که باعث سربلندی کشورمان در برابر قدرت‌های زورگو شده است؟ امروز صدام و علی شیمیایی کجا هستند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج