محیط زیست کبودراهنگ نسبت به حمله گرگ هشدار داد


محیط زیست کبودراهنگ نسبت به حمله گرگ هشدار داد

همدان- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ نسبت به احتمال حضور گونه گرگ در مناطق مسکونی روستایی و حاشیه شهرها و حمله به احشام و مردم هشدار داد.

پیمان زرین روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل زاد و ولد گرگ و نیاز شدید این گونه به غذا و کاهش طعمه در طبیعت، احتمال حضور گرگ در مناطق مسکونی زیاد است.

وی اضافه کرد: چندی پیش در منطقه بیجار کردستان یک قلاده گرگ، کودک خردسالی را طعمه خود قرار داد بنابراین گشت و کنترل محیط بانان کبودراهنگ در روستاهای مجاور این منطقه از جمله «کهنه حصار» و «آق بلاغ مرشد» افزایش یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ ادامه داد: همچنین دوره‌های آموزشی چهره به چهره برای دهیاران و اهالی روستاها برگزار و کتابچه «آشنایی با گرگ» در بین آنها توزیع شده است.

زرین توصیه کرد: اهالی روستا از ریختن زباله در کوچه و دفن غیر اصولی لاشه حیوات پرهیز کنند چرا که این موضوع منجر به جلب گرگ به روستا برای تهیه غذای مورد نیاز می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین از تردد کودکان و افراد مسن در مکان‌های خلوت به ویژه صبح و شب هنگام جلوگیری کنند چرا که این افراد توان دفاع از خود در صورت حمله گرگ را ندارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ بیان کرد: برای حراست از گوسفندان هنگام چرا، از چند چوپان تنومند، سگ‌های گله و چوب دستی محکم به عنوان سلاح سرد استفاده شود و به هیچ عنوان افرادکم سن و سال را با گله تنها نگذارند.

زرین گفت: برخی از افراد به خاطر باورهای غلط اقدام به بر هم زدن لانه گرگ و شکار توله‌های آنها می‌کنند در حالی که گرگ باهوش بوده و با حضور در مناطق مسکونی انتقام این کار را می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: امسال چند مورد نزدیک شدن گرگ به جامعه انسانی گزارش شده که با حضور مردم گرگ از محل متواری شده و آسیبی به روستانشینان و گله وارد نکرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ افزود: رویکرد این مجموعه پیشگیری بوده بنابراین علاوه بر ارائه آموزش های پیشگیرانه، در صورت مواجهه با گرگ اقدام به دفع آن از جوامع انسانی می‌کند.

به گزارش ایرنا اهالی ۲ شهرستان رزن و بهار استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند؛ اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در دیگر گزارش منتشره در ایرنا نیز گرگ در ۲ نوبت ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال گذشته یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹ گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۱۱ منطقه شکار ممنوع و ۶ منطقه حفاظت شده است و به زودی سه منطقه جدید نیز به مناطق کنونی حفاظت شده این استان اضافه می‌شود.

۷۵۲۶/‏۲۰۹۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت