جهار هزار کیلوگرم بذر اصلاح شده لوبیا از خمین صادرشد/چهارشنبه تاپ


جهار هزار کیلوگرم بذر اصلاح شده لوبیا از خمین صادرشد/چهارشنبه تاپ

خمین - ایرنا - مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین گفت: برای نخستین بار در کشور چهار هزار و 100 کیلوگرم بذر اصلاح شده لوبیا از خمین به خارج از کشور صادر شد

«ابراهیم کمانکش» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار هزار کیلوگرم از این میزان بذر رقم صدری است که به کشور گرجستان و ۱۰۰ کیلوگرم بذر گواهی شده لوبیا چیتی در چهار رقم است که به آفریقای جنوبی صادر شده است.

وی اظهارداشت: این شرکت برای نخستین بار در سطح کشور موفق به صادرات بذر اصلاح شده گیاه خودگشن (گیاهی که مادگی آن با گرده گل همان گیاه بارور شود) شده است.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین گفت: در صورت تقاضا این شرکت توانمندی صادرات بذر لوبیای اصلاح شده را به کشورهای دیگر دارد.

کمانکش یادآور شد: برای کشت بهاره لوبیا امسال ۲۲۰ تن بدر لوبیای فرآوری شده این شهرستان در ۱۸ استان تولید کننده لوبیای کشور توزیع شد.

وی اضافه کرد: این بذرها در طبقات گواهی شده رده بذرهای مادری و پرورشی است که در ارقام لوبیای سفید و قرمز و چهار رقم چیتی تولید شده است.

وی عنوان کرد: بذرهای اصلاح شده تولیدی در خمین از ۹۰ هکتار زمین‌های زیر کشت استان در خمین، شازند و خنداب برداشت شده و با فرآوری این محصولات، لیبر گذاری شده است.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین افزود: ارقام اصلاحی لوبیا در استان مرکزی در محصول لوبیای چیتی شامل کوشا، صدری، غفار و صالح و ارقام لوبیا قرمز یاقوت و اختر و لوبیا سفید درسا و پاک است که در این مناطق کشت و تولید و فرآیند فرآوری آن در خمین می‌باشد.

کمانکش گفت: نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال ۸۹ به خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال ۹۰ کلید خورد.

وی اظهار داشت: این شرکت در سال ۹۴ دانش بنیان و دارای مجوز از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین بیان کرد: این شرکت دانش بنیان هسته اولیه بذر را از چهار ایستگاه تحقیقات لوبیا در سراسر کشور تهیه کرده و در مزارع پرورشی استان تکثیر می‌کند و پس از آن بذر اصلاحی را فرآوری و روانه بازار می‌کند.

کمانکش گفت: بذرهای اصلاحی این شرکت نسبت به نمونه بذر دیگر انواع لوبیا مزایایی چون مقاومت به خشکی، آفات و بهره وری بیشتر در سطح دارند و در مجموع با توجه به تنش‌های آبی سال‌های اخیر رقابت پذیری در تولید را بالا می‌برند.

شهرستان خمین قطب کشت لوبیا به عنوان مهمترین گروه حبوبات آبی کشور است و پارسال هفت هزار و ۴۰۰ تن لوبیا در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

/ ‏۶۰۱۳/‏۷۲۷۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی