هک 500 مگابایت اطلاعات ماموریتی ناسا توسط کامپیوتر رزبری


جان اوپدناکر که یک هکر اخلاقی است از انتشار گزارش بازرسی تعجب می کند، بنا به گفته ناسا، در سیستم های ناسا ضعف ها و آسیب پذیری های مهمی وجود دارد که باید هر چه زودتر برطرف شود.

نواندیش- مهتاب رضایی: هک 500 مگا بایت از داده های اطلاعاتی ناسا توسط یک هکر باعث شرمساری سازمان هوا و فضای آمریکا شد.

بنا به تایید اداره هوا فضای آمریکا، آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) سال گذشته هک شد و هکر موفق شد که 500 مگا بایت از اطلاعات مربوط به سازمان هوا فضای ناسا را با یک کامپیوتر ارزان قیمت رزبری پای سرقت کند. کامپیوتر رزبری پای یکی از ساده ترین و تطبیق پذیرترین کامپیوترهای جهان است که مادربرد آن 36 دلار قیمت دارد. این کامپیوتر به اندازه یک کارت اعتباری اندازه دارد و برای گیم و به عنوان یک گجت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و هکر از این کامپیوتر به طرز پیچیده ای استفاده کرده است.

طی یک بازررسی در ناسا مشخص شد که آزمایشگاه پیشرانه جت متوجه شد که یک حساب کاربری هک شده و 500 مگا بایت از داده های ناسا نیز سرقت شده است.

در واقع یک هکر با استفاده از یک کامپیوتر رزبری ، شبکه آزمایشگاه پیشرانه جت را هک کرد. هکر در مدت 10 ماه ناشناس باقی ماند و 23 فایل را به سرقت برد. در دو فایل اطلاعات مربوط به قوانین بین الملللی قاچاق اسلحه درج شده بود و انتقال فناوری ها نظامی و فضایی را کنترل می کند و حتی ماموریت فضایی مارس نیز در این فایل ها وجود داشت.

در طی این بازرسی ها، مشخص شد که کاربران آزمایشگاه پیشرانه جت باوجود عدم مجاز بودن نسبت به سیستم ها و اپلیکیشن ها، می توانستند به این سیستم ها و اپلیکیشن ها وارد شوند. مدیران نیز در رهگیری سیستم هایی که به سیستم اضافه شده بودند کوتاهی کرده بودند. بنابراین هکر با این نقیصه توانستند که به سیستم وارد شده و به مدت زمان طولانی ناشناس باقی بمانند.
به دلیل گستردگی این رخنه، ارتباط مرکز فضایی جانسون با دروازه ارتباطی قطع شد، مرکز جانسون مسئول برنامه های ایستگاه فضایی بین المللی است.

نگرانی مرکز فضایی از این بابت است که هکر بتواند به سیستم های ماموریتی وارد شده و ماموریت های فضایی انسان را مختل کند.

تحلیل گر امنیت اطلاعات ، مایک تایسون در مصاحبه با فوربس اعلام کرد که:
هکرها به ناسا و آزمایشگاه های آن بسیار علاقمندند و بنابراین اهداف پرسودی برای هکر تلقی می شوند.

جان اوپدناکر که یک هکر اخلاقی است از انتشار گزارش بازرسی تعجب می کند، بنا به گفته ناسا، در سیستم های ناسا ضعف ها و آسیب پذیری های مهمی وجود دارد که باید هر چه زودتر برطرف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!