گزارش آسوشیتدپرس از واکنش ایرانیان به فشارهای‌ اقتصادی؛ مشکل ترامپ است یا عملکرد مسئولان؟


گزارش آسوشیتدپرس از واکنش ایرانیان به فشارهای‌ اقتصادی؛ مشکل ترامپ است یا عملکرد مسئولان؟

رکود اقتصادی و تورم همه چیز را گران‌تر کرده است؛ از میوه و سبزیجات تا لاستیک، روغن و حتی تلفن همراه. برای خرید یک تلفن همراه ساده باید مبلغی معادل یک ماه حقوق یک کارمند دولتی را پرداخت کرد.

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارشی درباره مشکلات اقتصادی در ایران می‌نویسد: "کمبود پول نقد در دست مردم را می‌توان در ایران 80 میلیونی مشاهده کرد؛ کشوری که اقتصاد آن تحت فشار است. دست‌فروشان در مترو در همه جا دیده می‌شوند. بسیاری از ایرانیان ترامپ و سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های اعمال شده از سوی او علیه ایران را مقصر این وضعیت می‌دانند به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام با فرمان او در سال 2015 میلادی.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ آسوشیتدپرس افزوده است: فروشندگان فرش در بازار بدون مشتری می‌نشینند و بیرون را تماشا می‌کنند. در مقابل، تحریم‌های امریکا سب شده تا ایران هشدار بدهد که از برجام خارج می‌شود. ایران با ساقط کردن پهپاد نیز خود را آماده رویارویی نظامی با امریکا می‌کند.

همزمان با سرزنش ترامپ بسیاری از ایرانیان از دولت خود نیز انتقاد می‌کنند. "شیوا کشاورز" 22 ساله که حساب‌دار است و به زودی متاهل می‌شود، می‌گوید جنگ اقتصادی یک واقعیت است و مردم تحت فشار شدیدی قرار دارند. او می‌گوید مسئولان ما می‌گویند قوی باشیم و فشار را تحمل کنیم اما ما می‌توانیم صدای خرد شدن استخوان‌ها را بشنویم".

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: "قدم زدن در خیابان و مغازه‌ها با جیب خالی نشان‌دهنده وضعیت دشوار اقتصادی‌ای است که مردم ایران با آن مواجه هستند. ارزش ریال در زمان انعقاد برجام در برابر یک دلار 3200 تومان بود امروز اما این میزان به 13 هزار تومان رسیده و قیمت کالاها در حال افزایش هستند. طبق آمار دولتی نرخ تورم ایران بیش از 37 درصد است و بیش از 3 میلیون نفر یا 12 درصد از شهروندان ایرانی بیکار هستند. این نرخ برای جوانان تحصیلکرده دو برابر بیشتر است. رکود اقتصادی و تورم همه چیز را گران‌تر کرده است؛ از میوه و سبزیجات تا لاستیک، روغن و حتی تلفن همراه. برای خرید یک تلفن همراه ساده باید مبلغی معادل یک ماه حقوق یک کارمند دولتی را پرداخت کرد. برای خرید یک ایفون باید مبلغی معادل حقوق 10 ماه یک کارمند را پرداخت. "پوریا حسنی" یک فروشنده تلفن همراه می‌گوید: "واردات تلفن همراه دچار انسداد شده و نمایندگی‌های مجاز فروش باید از بازار سیاه گوشی‌های قاچاق را با قیمت ارز آزاد بخرند در نتیجه، گوشی‌ها به شدت گران شده‌اند. ما نمی‌توانیم گران بخریم و ارزان بفروشیم در آن صورت ضرر می‌کنیم".

"حسین رستمی" راننده تاکسی 33 ساله می‌گوید قیمت لنت ترمز پنج برابر افزایش یافته است. او می‌گوید ما کشوری ثروتمند داریم اما... .

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: "او درست می‌گوید. ایران ثروتمند است. ایران چهارمین ذخایر نفت دنیا را در خود جای داده و پس از روسیه بیشترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. با این حال، فشار حداکثری ترامپ توانایی فروش نفت ایران را محدود کرده است. نفت و فروش آن یک سوم از هزینه 80 میلیارد دلاری دولت ایران در سال را پوشش می‌دهند. بخش دیگر بودجه کشور از مالیات و صادرات غیرنفتی از پتروشیمی تامین می‌شود که بیش از 50 درصد از صادرات غیرنفتی 45 میلیارد دلاری ایران را شامل می‌شود.

"زهرا قاسمی" معلم مدرسه از دولت انتقاد می‌کند و می‌گوید دولت همه مشکلات را به گردن امریکا می‌اندازد. او می‌گوید در معیشت خود مشکل دارد. قیمت یک بطری شیر و میوه دو برابر افزایش یافته است.

این خبرگزاری در پایان می‌نویسد: مشکلات کنونی همراه شده با تلاش ناموفق برای خصوصی‌سازی اقتصاد برنامه‌ریزی شده ایران. "بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران اما اخیرا گفت که تحریم‌های امروز سخت‌تر از زمان جنگ هشت ساله با عراق هستند. با این حال، بسیاری از ایرانیان می‌گویند مشکل وجود فساد داخلی است. "نصرالله پازوکی" فرش فروش می‌گوید: "هر ماه می‌شنوم که عده‌ای میلیاردها دلار دزدی کرده و از کشور فرار کرده‌اند. "موسوی" که شغل آزاد دارد نیز می‌گوید جنگ اقتصادی واقعی نه در خارج که در داخل کشور است. او می‌گوید اگر میان مردم، دولت و تولیدکنندگان یگپارچگی وجود داشت می‌توانستیم بر فشار غلبه کنیم. او می‌گوید مردم امروز کم‌تر از گذشته پول دارند".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها