آغاز گام دوم در طرح تحول سلامت


آغاز گام دوم در طرح تحول سلامت

رئیس جمهور، تحقق پرونده الکترونیکی نظام سلامت را از قول‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: این طرح آغاز گام دوم در تحول سلامت در کشور است.

آغاز گام دوم در طرح تحول سلامت

به گزارش پارسینه، حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه با حضور در رصدخانه اطلاعات نظام سلامت کشور مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور آغاز استقرار پرونده الکترونیک نظام سلامت در کشور را صادر کرد.

وی در سخنانی اظهارداشت: امروز شاهد تحقق یکی از آرزو‌های دیرین خود هستم، حدود ۲۱ سال پیش در یکی از کشور‌ها سیستم دولت الکترونیک در یک جلسه چند ساعته برای من توضیح دادند.

وی ادامه داد: وقتی از آن سفر برگشتم این طرح را در ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب توضیح دادم، ایشان به من فرمودند: «شما به مقامات دولتی بگویید این کار را در ایران دنبال کنند».

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من هم این موضوع را به مسئولان آن زمان که مربوط به سال ۷۷ و ۷۸ است، اعلام کردم.

روحانی گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید هم یکی از اهداف من تحقق دولت الکترونیک و مخصوصاً در بخش سلامت بود. آرزوی من این بود که در پایان دولت یازدهم به سلامت الکترونیک برسیم که به تأخیر افتاد.

وی افزود: در آغاز دولت دوازدهم تاکید من به همه دستگاه‌ها این بود که ما به این نظام دست پیدا کنیم البته آن زمان قول داده شد که در سال ۹۷ این موضوع تحقق پیدا می‌کند، اما بعد گفتند اوایل سال ۹۸ این طرح اجرایی می‌شود.

رئیس جمهوری خطاب به مسئولان وزارت بهداشت تاکید کرد که خوشحالم شما با جدیدت و تلاش در طول این چند ما این کار را دنبال کردید و به ثمر رساندید.

روحانی یادآور شد: این طرح یکی از قول‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و دولت الکترونیک است و این آغاز گام دوم در تحول سلامت در کشور است.

رئیس جمهوری گفت: بسیار خوشحالم که امروز این کار شروع شده است. می‌دانم رضایت بسیار زیادی در شهروندان ایرانی به وجود خواهد آورد. با اجرای این طرح رفاه افزایش، وقت مردم صرفه جویی و هزینه درمان کاهش می‌یابد.

روحانی اجرای این طرح را کار بسیار ارزشمندی برای پزشک، تحقیقات در آینده و هم برای پیشگیری از مواردی که احتمالاً موارد بحران سلامت خواهد بود، دانست.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور صبح امروز در مراسمی با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

در راستای ایجاد دولت الکترونیک و بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور یکپارچه سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع عادلانه منابع سلامت، استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور آغاز شد.

در این مراسم محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رییس کل سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن جراحان ایران نیز حضور داشتند.

رئیس جمهوی قرار است با مدیران ارشد نظام سلامت کشور دیدار و گفتگو کند.

وزارت بهداشت در طول ماه‌های گذشته تمرکز اصلی خود را برای استقرار این سامانه در راستای مدیریت منابع قرار داده بود.

پرونده الکترونیک سلامت؛ مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مربوط به رخداد‌های سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می‌شود. دسترسی به بخشی از این اطلاعات در هر مکان و زمان منحصراً در اختیار و مالکیت صاحب پرونده و تنها در صورت اجازه فرد و با رعایت قواعد محرمانه و حریم خصوصی در اختیار نظام سلامت به صورت تجمیعی و اشخاص مجاز قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ۴۴ دانشگاه کشور (با پوشش جمعیتی ۸۵ درصد جمعیت کشور) نظام ارجاع الکترونیک مرحله آزمایشی عبور کرده است. بدین معنا که زنجیره خدمات استعلام هویت استحقاق سنجی و شناسایی همپوشانی بیمه‌ای ارجاع الکترونیک از سطح یک به سطوح دو و سه، نوبت گیری الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کامل شده و همه اطلاعات سلامت شهروندان در نظام پرونده الکترونیک سلامت شهروندان ذخیره می‌شود.

سامانه‌های پایه پرونده الکترونیک سلامت در همه مراکز بهداشتی کشور پیاده و نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات می‌باشند.

برقراری امکان نوبت دهی الکترونیک و صرفه جویی قابل توجه در در وقت و هزینه، شناسایی همپوشانی‌های بیمه‌ای پیش از دریافت خدمت در سطح کل کشور، جلوگیری از هدر رفت منابع، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصاویر تشخیصی، کاهش نسخه‌ها و آزمایش‌های تکراری، جمع آوری داده‌های سلامت، یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات امکان رصد شاخص‌های کلان سلامت و ارزیابی عملکرد هر یک از حوزه‌های متنوع اجرایی در قالب داشبورد‌های مدیریتی و بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله نتایج و دستاورد‌های این طرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته