وضعیت افراد دارای فشار خون بالا به صورت مستمر پیگیری و کنترل می شود


وضعیت افراد دارای فشار خون بالا به صورت مستمر پیگیری و کنترل می شود

کرمانشاه- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به در دست اجرا بودن طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در سراسر کشور، گفت: وضعیت افراد دارای فشار خون بالا که در این طرح شناسایی می شوند، به صورت مستمر در پایگاه های بهداشتی و سلامت سطح استان پیگیری و کنترل می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر محمدابراهیم شکیبا روز سه شنبه در نشست خبری تشریح روند اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سرسرای اجتماعات معاونت بهداشتی، افزود: افرادی از نظر ما مبتلا به فشار خون بالا شناخته می شوند که پزشک این موضوع را تایید کند.

وی با بیان اینکه این طرح به منظور غربالگری در سطح کشور در حال انجام است، گفت: ما در این مرحله فشار خون همه افراد را کنترل و در سامانه به ثبت می رسانیم و افرادی را که دارای فشار خون بالا باشند به صورت اتوماتیک به نزدیکترین محل زندگی شان معرفی می کنیم.

او گفت: افراد دارای فشار خون بالا با مراجعه به پایگاه های بهداشتی و سلامت محل زندگی خود، وضعیت فشار خون آنها توسط پزشک کنترل می شود و اگر پزشک تشخیص به بالا بودن فشار خونش داشته باشد، برای روند درمان معرفی می شوند.

او فشار خون ۱۷ به بالا را حاد دانست و گفت: اگر پزشک تشخیص دهد فردی مبتلا به فشار خون بالا است ما او را تحت درمان مستمر قرار می دهیم.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه فشار خون بالا را بیماری خاموشی دانست که اغلب افراد از وضعیت آن خبر ندارند و توضیح داد که طرح ملی سنجش فشار خون که اکنون به صورت رایگان در حال انجام است می تواند به وضعیت فرد در ارزیابی فشار خونش کمک زیادی کند.

شکیبا با بیان اینکه وضعیت فشار خون افراد با کد ملی آنها تنها یک بار در سامانه ثبت می شود، افزود: برای افراد به صورت اتوماتیک پیامک ارسال می شود.

او با تاکید بر اینکه ما افراد مبتلا به فشار خون بالا را رها نمی کنیم، گفت: روند درمان این افراد تا بهبودی را پیگیری می کنیم و از مردم هم می خواهیم خودشان مراقب وضعیت سلامتشان باشند.

او با اشاره به اینکه طرح ملی بسیج فشار خون از ۱۷ خرداد به صورت رسمی آغاز شده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد، گفت: تا ساعت ۱۲ شب دوشنبه تعداد ۶۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر مورد سنجش فشار خون قرار گرفته اند و اسامی آنها در سامانه ثبت شده است.

او جمعیت هدف را افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی ذکر کرد و گفت: توقع وزارت بهداشت از ما غربالگری و ثبت وضعیت فشار خون ۵۰ درصد از این جمعیت هدف است.

او با بیان اینکه جمعیت هدف این طرح یک میلیون نفر است، گفت: وزارت بهداشت برای ما ثبت ۵۰۰ هزار نفر از این جمعیت را برای استان در نظر گرفته که تاکنون ۱۴۲ درصد بیشتر از انتظار وزارتخانه را محقق کرده ایم.

او با بیان اینکه ۹ روز به اتمام این طرح باقی مانده است، گفت: در جوانرود بالاترین میزان و در شهر کرمانشاه نیز کمترین میزان ثبت کنترل فشار خون را داشته ایم که تلاش می کنیم در این مدت آمار شهر کرمانشاه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۷۲ نفر در روستاهای استان ثبت فشار خون شده اند، گفت: بیش از ۹۸ درصد در روستاها مورد سنجش قرار گرفته اند و در شهرها نیز ۵۷ درصد ثبت سنجش شده اند.

وی اظهار داشت: اکنون چهار هزار و ۱۲۲ نفر از همکاران ما در یک هزار و ۲۳۴ واحد بهداشتی و ایستگاه های ثابت و سیار عملیات اجرای طرح سنجش فشار خون انجام می دهند.

شکیبا با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰ هزار مرگ در استان داشتیم گفت: چهار هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به بیماری های قلبی و عروقی بود که فشار خون مهمترین عامل این بیماری است.

وی فشار خون بالا را به راحتی قابل پیشگیری و درمان دانست و افزود: از مردم می خواهیم در این طرح مشارکت داشته باشند و نسبت به پایش وضعیت سلامتی خودشان اقدام کنند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد.

۳۰۳۳/‌۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویر «سی‌ان‌ان» درباره حادثه اصفهان/ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است + عکس