هیچ مورد طغیان بیماری در دو ماه ابتدایی سال نداشتیم


هیچ مورد طغیان بیماری در دو ماه ابتدایی سال نداشتیم

تهران- ایرنا- مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت: بر اساس آمارها در فروردین و اردیبهشت 98 نسبت به همین دو ماه در سال 97 هیچ مورد طغیان بیماری در مناطق سیل زده نداشتیم. در نتیجه مراقبت‌های بهداشتی در برنامه‌های بهداشت محیط، بیماری‌های واگیر، بیماری‌های روان، مراقبت از مادران باردار و کودکان زیر یک سال و سالمندان به خوبی...

محمد اسماعیل مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره ارائه خدمات بهداشتی در مناطق سیل زده در دو ماهه ابتدایی سال ۹۸ افزود: در ابتدای سال ۹۸ تعدادی از استان‌های کشور دچار سیل شدند که بیشترین وقوع حادثه در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، ایلام و تعدادی دیگر از استان‌ها بود. وقوع سیل بیشتر در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، روستاها و حاشیه شهرها اتفاق افتاد و این در شرایطی بود که اطلاعات همه ساکنان این مناطق در سامانه‌های وزارت بهداشت از قبل ثبت شده بود و مراقبت‌های بهداشتی را دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از وقوع سیل از نظر ما مشخص بود که این افراد در چه محلی اسکان دارند. افرادی که در روستاها زندگی می‌کردند تحت مراقبت بهورز و افراد ساکن در حاشیه شهرها تحت مراقبت مراقبان سلامت بودند. افراد ساکن در شهرهایی مانند هویزه، بستان، سوسنگرد، حمیدیه، شرق و غرب اهواز، شادگان و قسمتی از حاشیه آبادان نیز در سامانه سیب ثبت شده بودند و ارائه مراقبت‌های بهداشتی به این افراد آغاز شد.

نقش سامانه‌های وزارت بهداشت در ارائه خدمات بهداشتی به سیل زدگان

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا درباره نقش سامانه‌های وزارت بهداشت در ارائه خدمات به مردم مناطق سیل زده در دو ماه ابتدایی سال جاری بیان کرد: معاونت بهداشت وزارت بهداشت از طریق سه سامانه سینا در خراسان رضوی، ناب در استان گلستان و سیب در سایر استان‌های کشور به همه افراد جامعه خدمات ارائه می‌کند. با اجرای پویش ملی کنترل فشار خون نیز اطلاعات افراد بالای ۳۰ سال در این سامانه‌ها ثبت شده است.

وی افزود: نقش سامانه سیب در ارائه خدمات به سیل زدگان در زمینه شناسایی و پیدا کردن افراد در مناطق سیل زده بسیار مهم و مؤثر بود. در خراسان رضوی نیز خدمات بهداشتی ارائه شده به سیل زدگان در سامانه سینا و در گلستان نیز در سامانه ناب ثبت می‌شد. این موضوع به مردم کمک کرد تا مراقبت‌های بهداشتی را دریافت کنند.

مطلق اظهار داشت: کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در استان‌های سیل زده بررسی‌هایی انجام دادند و از ارائه خدمات بهداشتی توسط نیروهای بهداشت در این مناطق شگفت زده شده بودند و می‌گفتند که ایران همه کارهای مراقبتی، دفع زباله و بررسی آب شرب و غیره را انجام داده است و هیچ گونه طغیان بیماری در این مناطق نداشتیم.

مخاطرات روانی سیل زدگان

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت: نگرانی ما در حال حاضر بیشتر برای مخاطرات روحی و روانی سیل زدگان است. زیرا این افراد به محل زندگی خود برگشتند و باید ارگان‌های مسئول هرچه زودتر مشکل این افراد را برطرف کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۲۱ درصد از افرادی که در معرض سیل قرار گرفتند، دچار مخاطرات روحی و روانی می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد که باید عوامل آسیب زا برطرف شود.

سال ۹۷ روزی ۴۰ مخاطره داشتیم

مطلق بیان کرد: در سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ هزار و ۶۴۷ مخاطره داشتیم و این یعنی هر روز حدود ۴۰ مخاطره در کشور اتفاق افتاده است. این موضوع نشان می‌دهد که باید برنامه ریزی و پیشگیری درستی در زمینه خطر و بلایا انجام شود و سواد سلامت و آگاهی مردم در این زمینه افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مخاطرات سیل در کشور ما بیش از ۶۷ درصد، مخاطرات زلزله ۲۷ درصد و مخاطرات طوفان نیز ۳ درصد است.

آموزش مواجهه با مخاطرات قبل از وقوع انجام شود

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا اظهار داشت: باید آموزش‌ها به مردم در زمینه مخاطرات، قبل از وقوع انجام شود و افراد بدانند چگونه با حادثه‌ای مثل سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی و غیره مواجه شوند. وقتی مخاطرات اتفاق می‌افتد، باید آموزش‌های کامل‌تری ارائه شود تا افراد کمتر دچار آسیب شوند و با خطرات پیش آمده زندگی کرده و آن را حل کنند. این موارد هم در برنامه‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سایر ارگان‌ها وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق