رابطه میان افزایش کشفیات و تقاضای مواد مخدر در کردستان


رابطه میان افزایش کشفیات و تقاضای مواد مخدر در کردستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، بیشترین کشفیات را مربوط به شهرستان سنندج، سقز و دیواندره ذکر و اظهار کرد: رشد کشفیات از یک سو برای ما خوشحال کننده و از یک سو نگران کننده است چراکه این مهم نشان از افزایش تقاضا نسبت به مصرف مواد، بین جوانان استان است.

فرامرز شاکری، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مواد مخدر و اعتیاد جوانان، از جمله پنج آسیبی است که متأسفانه امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر نیاز به کار و همت جمعی دارد، افزود: در این راستا تشدید مقابله و مبارزه با عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر یکی از اولویت‌های اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

شاکری، به طرح‌های مبارزه با مواد مخدر استان اشاره و عنوان کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت ماهیانه طرح‌هایی شامل، پاکسازی نقاط آلوده، کنترل محورهای مواصلاتی، پاکسازی محیط پیرامون مراکز آموزشی و دانشگاهی که یکی از معضلات اصلی این حوزه است و … را به منظور مقابله با مواد مخدر در سطح استان کردستان انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های مقابله با مواد مخدر به صورت هدفمند و مستمر انجام می‌شود، بیان کرد: در سه ماه گذشته ۲۸۵ طرح مبارزه با مواد مخدر در سطح استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان تصریح کرد: با توجه به اهمیت بحث کشفیات مواد مخدر تمرکز ما بر کار و اشراف اطلاعاتی، شناسایی و دستگیری افراد فعال و کسانی که به صورت عمده کار تهیه و توزیع مواد مخدر را انجام می‌دهند، است.

*کشف و ضبط ۵۴۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در کردستان

وی اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری ۵۴۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۷۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان را داشته‌ایم.

شاکری، تعداد دستگیرشدگان در مدت یاد شده را ۱۰۰۰ نفر قاچاقچی، حمل کننده و توزیع کننده مواد مخدر اعلام کرد و افزود: در بخش دستگیری عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر نیز یک درصد افزایش داشته ایم.

وی بیشترین کشفیات را مربوط به شهرستان سنندج، سقز و دیواندره ذکر و اعلام کرد: رشد کشفیات از یک سو برای ما خوشحال کننده و از یک سو نگران کننده است چراکه این مهم نشان از افزایش تقاضا نسبت به مصرف مواد، بین جوانان استان است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان ادامه داد: حوزه مواد مخدر کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته مقابله با مواد مخدر را دارد که وظیفه آن، مبارزه با عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر است، که با افزایش فعالیت‌های این کمیته، کشفیات را افزایش داده ایم.

*شناسایی ۶۰ نقطه آلوده به مواد مخدر در کردستان

وی به شناسایی ۶۰ نقطه آلوده به مواد مخدر در سطح استان کردستان اشاره و تصریح کرد: در این طرح بیشترین نقاط آلوده مربوط به شهر سنندج و قروه بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، قروه را یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان اعلام کرد و افزود: لازم است اقدامات مقابله مؤثرتری در سطح این شهرستان صورت گیرد.

شاکری اذعان کرد: تمرکز ما در بخش مناطق آلوده براین است که محیطی عاری از توزیع مواد مخدر در استان داشته باشیم، اما تعداد افرادی سودجو و حتی گمنام در این حوزه اقدام به آلوده کردن مناطق می‌کنند که باعث نارضایتی مردم شده است.

وی با اعلام اینکه ما در استان با قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل اشراف اطلاعاتی، هیچگاه درگیری نداشته و بیشتر قاچاقچیان بدون هیچ مقاومتی و شلیک حتی یک تیر هم دستگیر می‌شوند، افزود: تمام کارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی مراجع قضائی استان کردستان صورت می‌گیرد و در این بخش تعامل خوبی با مراجع قضائی استان داریم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان بیان کرد: یکی دیگر از وظایف پلیس مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهری است، که به نوعی هم چهره شهر را نازیبا می‌کنند و هم اسباب نارضایتی مردم در سطح شهر و عامل اکثر سرقت‌های خرد سطح شهر هستند.

*جمع آوری ۲۲۵ معتاد متجاهر از ابتدای سال جاری تاکنون

وی با اشاره به اینکه از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر کشور مجوز نگهداری ۱۵۰ معتاد متجاهر استان داده شده است، عنوان کرد: ۲۲۵ معتاد متجاهر جمع‌آوری و تحویل کمپ‌ها شده است که از این آمار، تعدادی هم چند بار به کمپ رفته‌اند.

شاکری با تأکید بر مراقبت‌های لازم بعد از خروج معتادان از کمپ‌ها اعلام کرد: بعد از خروج از کمپ به دلیل عدم حمایت خانواده و عدم پذیرش جامعه، نبود شغل و مراقبت‌های بعد از خروج، باز هم به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان متولی طرح جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در صورتی که بستر و شرایط لازم نگهداری از معتادان وجود داشته باشد، در کمتر از ۷۲ ساعت کل معتادان متجاهر سطح شهر را جمع‌آوری می‌کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان گفت: در حال حاضر ظرفیت کمپ‌های سطح استان محدود بوده که در جلسه اخیر شورای مبارزه با مواد مخدر قول مساعد برای رفع این مشکل از سوی مسئولان امر داده شد که امیدواریم با رفع این مشکل بیشتر بتوانیم در بحث جمع آوری معتادان متجاهر کار کنیم.

وی مراقبت‌های بعد از خروج را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: معتاد بیمار است و باید برای مداوا و درمان وی اقدام شود و یک چتر حمایتی از سوی خانواده، جامعه و ارگان‌های ذیربط برای حمایت از آنان وجود داشته باشد تا شاهد بازگشت دوباره آنان به دام اعتیاد نباشیم.

شاکری عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان بهزیستی استان کردستان جزو ۱۰ استان کمتر آلوده شده در بحث مصرف و قاچاق مواد مخدر بوده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی جامع در مورد تعداد معتادان متجاهر نداریم، خاطرنشان کرد: به طور کلی و بر اساس آمار اعلام شده در سطح استان کردستان، ۱۸۰ معتاد متجاهر در سطح استان وجود دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، با اشاره به وضعیت یکی از معتادان متجاهر و دارای بیماری جسمی در سطح شهر سنندج، که طی چند وقت اخیر حضورش در شهر موجب نارضایتی مردم شده بود، بیان کرد: این فرد توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و با انتقال به بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است.

وی اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان را شامل مقابله با مواد مخدر، آموزش و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود: کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر در قالب مشاوره با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی به امر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام می‌کنند.

شاکری، با ابراز تأسف از پایین آمدن سن اعتیاد بین جوانان ۱۶ تا ۱۷ سال در سطح کشور افزود: این امر زنگ خطری برای خانواده‌هاست تا بر فعالیت‌های فرزندانشان نظارت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: سیگار و قلیان کشیدن دریچه‌ای برای گرایش به سمت مواد مخدر است، لذا باید خانواده‌ها نسبت به این امر حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که حتی یک بار تفننی تجربه مصرف مواد مخدر را داشته باشند.

*تریاک و مواد صنعتی عمده‌ترین مواد مخدر مصرفی استان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان، عمده‌ترین مواد مخدر مصرفی استان را تریاک و مواد صنعتی ذکر و بیان کرد: مصرف گل و شیشه امروز بیشتر بین جوانان رونق دارد که بیشترین آسیب را به فرد معتاد می‌زند.

وی تبلیغات سو توزیع کنندگان را یکی از دلایل اصلی مصرف گل دانست و یادآور شد: امروزه بانوان از ماده مخدر گل غافل از آسیب‌های مصرف آن برای کاهش وزن استفاده می‌کنند که این امر نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا