سایه اختلافات تجاری آمریکا و چین بر اجلاس گروه 20


سایه اختلافات تجاری آمریکا و چین بر اجلاس گروه 20

تهران ایرنا- جنگ تجاری سختی میان آمریکا و چین در جریان است رئیس جمهور آمریکا از ابتدای آغاز به کار خود وعده داد، که اقتصاد آمریکا را بهبود می بخشد و یکی از روشهایی که در این راستا در پیش گرفت وضع تعرفه بالا بر محصولات چینی بود. این جنگ تجاری باعث نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گمان می‌کند که با وضع تعرفه‌های بالا بر کالاهای وارداتی از چین، تولیدات آمریکایی توان رقابت با محصولات چینی پیدا می‌کنند و در نتیجه مصرف‌کننده آمریکایی انگیزه پیدا می‌کند جنس آمریکایی بخرد. ترامپ معتقد است نظام موجود تجارت جهانی به طور کلی ایراد دارد و باعث می‌شود که موقعیتی برابر برای شرکت‌های آمریکایی برای عرضه محصولاتشان وجود نداشته باشد.

اما اقتصاددانان معتقدند که بار اصلی جنگ تجاری دو کشور و تعرفه‌های جدید آمریکا را مصرف‌کننده‌ها و شرکت‌های آمریکایی به دوش می‌کشند.

از روز ۱۰ ماه مه ۲۰۱۹ (بیست اردیبهشت ۱۳۹۸) آمریکا تعرفه گمرکی واردات حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بالا برد. چین هم در مقابل تعرفه حدود ۶۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را ۲۵ درصد تعیین کرد. این رقم تقریباً نصف کل واردات چین از آمریکاست.

نظر ترامپ این است که واردکنندگان آمریکایی می‌توانند به جای وارد کردن از چین سراغ کالاهای آمریکایی بروند یا از کشورهایی که تعرفه جدید شامل حال‌شان نمی‌شود مانند ویتنام یا اندونزی وارد کنند.

ترامپ روز ۱۳ مه در توییتی نوشت: بسیاری شرکت‌هایی که از تعرفه‌ها متأثر شده‌اند از چین به کشورهای دیگر آسیا مثل ویتنام می‌روند. کسی باقی نمی‌ماند که (چینی‌ها) با آن معامله کنند. بسیار بد برای چین، بسیار خوب برای ایالات متحده آمریکا!

بسیاری معتقدند استراتژی ترامپ این است که چین را وادار کند به مذاکره برگردد و گفتگوهای گسترده‌تر در باب تجارت بین دو کشور را از سر بگیرد. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، صادرات چین به آمریکا ۹ درصد کم شد، که بسیاری آن را نتیجه جنگ تجاری دو کشور می‌دانند.

اما اختلافات چین و آمریکا بر اجلاس سران ۲۰ نیز سایه انداخته است. این اختلافات کشورهای عضو گروه ۲۰ را نا امید کرده است امسال ژاپن میزبان این نشست است اجلاسی که قرار است چند روز دیگر در ۲۸ و ۲۹ ژوئن در اوزاکا برگزار شود.

بیست اقتصاد بزرگ جهان متشکل از آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، هند، عربستان، روسیه، اندونزی، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی، مکزیک، ایتالیا، آرژانتین، ترکیه، استرالیا و اتحادیه اروپا هستند. این کشورها که مجموعاً ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند، چشم‌انداز اقتصادی در سال جاری میلادی را رو به رشد می‌بینند، اما نگران آن هستند که پیامدهای ادامه اختلافات میان واشینگتن و پکن جلوی این رشد را بگیرد.

تارو آسو، وزیر اقتصاد ژاپن، دو هفته پیش در جمع خبرنگاران، گفت که اقتصاد جهانی در اواخر نیمه دوم سال [۲۰۱۹] سرعت خواهد گرفت. اما افزود اگر چین و آمریکا اختلافات خود بر سر داد و ستد را حل نکنند، اطمینان از بازار گرفته می‌شود.

دولت دونالد ترامپ در تلاش است تا با پکن به توافقات اقتصادی تازه‌ای برسد. اما ایالات متحده و چین در فراز و نشیب‌های دو سال گذشته در آستانه ورود به جنگ اقتصادی و افزایش تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند.

دونالد ترامپ و شیء جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به تازگی تاکید کرده‌اند قصد دارند در مورد اختلافات در جریان نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن گفت‌وگو کنند.

اما وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که پکن از مذاکرات تجاری بیشتر با واشنگتن استقبال می‌کند اما فعلاً هیچ چیز برای اعلام کردن در مورد امکان برگزاری نشستی میان دو رهبران دو کشور در جریان نشست آتی گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن ندارد.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است که نگرانی‌ها در مورد پیامدهای تنش‌های اقتصادی رو به افزایش است. مسئله خطرناک این است که رویارویی اقتصادی تازه بین آمریکا و چین، مجدداً به کاهش سرمایه‌گذاری، تولید و رشد انجامیده است. او با اشاره به پیامدهای اختلافات فعلی میان چین و آمریکا گفته است که چنین چیزی می‌تواند نیم درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ بکاهد؛ یعنی چیزی در حدود ۴۵۵ میلیارد دلار.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!