دیدار بن زاید با پومپئو؛آیا ائتلافی علیه ایران شکل گرفت؟


دیدار بن زاید با پومپئو؛آیا ائتلافی علیه ایران شکل گرفت؟

ایسنا نوشت: ولیعهد ابوظبی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا مقابله با خطر موجود در منطقه، تحکیم روابط دوستانه،‌ همکاری میان دو کشور و تعدادی از مسائل و آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سایت خبری ایلاف، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا استقبال کرده و دو طرف در خصوص "تحولات رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها در قبال آن به ویژه تحولات اخیری که امنیت و ثبات منطقه و امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی را تهدید می‌کند"، بحث و تبادل نظر کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری و فعالیت مشترک میان دو کشور در راستای تحقق امنیت و ثبات منطقه و تعامل با چالش‌های متعدد تاکید کردند.

یک مسؤول ارشد در وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود، این کشور برای تشکیل ائتلافی با همپیمانان خود جهت حفاظت از آزادی دریانوردی در خلیج فارس تلاش می‌کند.

دیدار بن زاید با پومپئو؛آیا ائتلافی علیه ایران شکل گرفت؟

این اظهارات پس از حمله به نفت‌کش‌ها مطرح شده است.

این مسئول عنوان داشت که ائتلافی از کشورها مشارکت‌های مالی لازم را برای تامین برنامه‌های هشدار فراهم خواهد کرد. اما وی نام کشورهای عضو این ائتلاف را ذکر نکرد.

هیئت آمریکایی در امارات اعلام کرده بود، قرار است پومپئو در این سفرش به ابوظبی تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با یک کشور را بررسی کند.

پومپئو طی یک سفر دوره‌ای به منطقه پس از سفر به عربستان در روز دوشنبه وارد امارات شد. در این دیدار معاون رئیس شورای اجرایی ابوظبی، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه این کشور امارات نیز حضور داشتند.

به گزارش اسپوتنیک عربی، همچنین در این دیدار دو طرف در رابطه با راه‌های مقابله با ایران در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

براساس این گزارش، مایک پمپئو دیروز (دوشنبه) پس از پایان سفرش به جده وارد ابوظبی پایتخت امارات شد.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه وارد عربستان شد و با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و تحولات منطقه رایزنی کردند.

پادشاه عربستان و پمپئو همچنین درباره روابط راهبردی میان ریاض و واشنگتن و آخرین تحولات منطقه و تلاش‌های صورت گرفته در قبال آن گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره با اشاره به اینکه دولت آمریکا دچار سردرگمی شده است در تحلیلی نوشت که عربستان و امارات از تصمیم ترامپ در لغو حمله به ایران خشمگین هستند و سفر پمپئو به این کشورها در راستای دلجویی از آنها است.

310 310

کد خبر 1273506

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد