شلتر؛ سرپناهی برای اسکان موقت معتادان بی‌خانمان


شلتر؛ سرپناهی برای اسکان موقت معتادان بی‌خانمان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مرکز سرپناه شبانه اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان (شلتر) تاکنون به 339 بی‌خانمان خدمات ارائه داده است.

محمد محمدی‌قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که این مرکز در راستای ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: مرکز سرپناه شبانه اختلال مصرف مواد‌مخدر یا روان‌گردان (شلتر)، شهریور‌ماه پارسال با مجوز سازمان بهزیستی، جهت اسکان موقت شبانه افراد با اختلال مصرف مواد‌مخدر یا روان‌گردان و با هدف کاهش آسیب در این افراد افتتاح شد و از ابتدای آبان سال گذشته نیز نسبت به پذیرش افراد بی‌خانمان اقدام کرده است.

این مسئول ادامه داد: این مرکز به منظور کاهش بروز و شیوع رفتارهای پرخطر، شیوع بیماری‌های عفونی، ارتکاب به جرائم، تامین سرپناه و تامین حداقل مواد‌غذایی مورد‌نیاز برای گروه هدف راه‌اندازی شده است و افراد به صورت داوطلبانه برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند.

وی افزود: توزیع یک وعده شام و صبحانه ساده، تامین محل خواب، تامین امکانات استحمام، تامین پوشاک، تامین ملحفه، ارجاع به مراکز اورژانس در صورت لزوم، ارجاع به مراکز بهداشتی، برگزاری جلسات خودیاری، همچنین اجرای کلاس‌های آموزشی در زمینه کاهش آسیب از خدمات مرکز شلتر است.

محمدی‌قیداری با تاکید بر این‌که هرگونه پرخاشگری، اعمال خشونت‌آمیز، مصرف یا خرید و فروش مواد‌مخدر و مبادرت به اعمال نامتعارف در این مرکز ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان، 12 مرکز درمان و بازتوانی سرپایی نسبت به درمان افراد معتاد در قالب دو مرحله درمان سم‌زدایی و درمان نگه‌دارنده با داروهای آگونیست اقدام می‌کند و طی سال گذشته بیش از 3500 نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین به مرکز گذری کاهش آسیب اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز به منظور پیشگیری از گسترش بیماری‌های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت به معتادانی که قادر یا حاضر به ترک دائم نیستند، خدمات کاهش آسیب ارائه می‌دهد تا زمینه برای کنترل و کاهش رفتارهای پرخطر ناشی از اعتیاد منجر شود.

محمدی‌قیداری خاطرنشان کرد: پایداری و نگه‌داری بهبودی فرد، افزایش اعتماد به‌نفس، ابراز وجود، امیدواری، افزایش دانش و مهارت بین افراد مبتلا به سوء مصرف مواد‌مخدر مستلزم ایجاد شبکه گسترده حمایتی بین فرد، خانواده، مراکز درمانی، منابع خدمات اجتماعی و سیاست‌گذاران اجتماعی است و آسیب دیدن این چرخه باعث ایجاد شکاف درمانی و بازتوانی شده و منبعی برای عدم کار موثر طی طول درمان خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همراه داشتن این دارو‌ها در عربستان ممنوع است