«شبی که ماه کامل شد»؛ بازخوانی متفاوت از جنایات ریگی/دلایل آلوده شدن افراد به ویروس تکفیر


«شبی که ماه کامل شد»؛ بازخوانی متفاوت از جنایات ریگی/دلایل آلوده شدن افراد به ویروس تکفیر

یک پژوهشگر مطالعات استراتژیک با تقدیر از فیلم سینمایی«شبی که ماه کامل شد» به دلیل تصویر چهره تکفیر در بطن یک درام عاشقانه، گفت: دلایل چندگانه‌ای وجود دارد که باعث می‌شود پنبه وجود یک فرد به بنزین تکفیر آلوده و آنگاه با یک جرقه مشتعل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه –آمنه مستقیمی: فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با روایتی متفاوت از تفکر تکفیر و جنایات ناشی از آن، این روزها یکی از پرفروش هایِ پرده نقره ای در گیشه محسوب می شود؛ فیلمی طولانی (2 ساعت و 20 دقیقه) که تا ثانیه آخر مخاطب را با کشش و جاذبه همراه خود می آورد و در پایان یکی از کریه‌ترین زوایای چهره منفور تکفیر را به نمایش می گذارد.

لذا به بهانه اکران این ساخته جدید «نرگس آبیار» که روایتی واقعی از زندگی برادر و همسر برادر عبدالمالک ریگی، سرکرده معدوم گروهک تروریستی تکفیری جندالله است و توانسته اکثر سیمرغ های جشنواره فیلم فجر را بر شانه های خود بنشاند و نیز به منظور واکاوی ریشه های بروز «تکفیر»، به عنوان خوره ای که به جان اسلام و مسلمین افتاده با حجت الاسلام «محمدرضا حدادپور جهرمی»، پژوهشگر مطالعات استراتژیک و خالق کتاب «حیفا»، مستندی ضد صهیونیستی – تکفیری به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» در پرداختی متفاوت به مسئله تکفیر و جنایات ناشی از آن، چه توفیقی داشته است؟

در پاسخ به این پرسش ذکر چند نکته ضرورت دارد.

نخست آنکه فیلم بر ذهن مخاطب تاثیرات ماندگاری دارد هر چند معتقد هستیم کتابی که به فیلم درنیاید، اما صحنه پردازی قوی داشته باشد و ابتکار عمل را در تصویرسازی به خود مخاطب بسپارد، حتی ماندگارتر از فیلم خواهد بود اما به دلیل گستردگی و شمول مخاطبان در فیلم و اثر سینمایی، فیلم از محوری ترین ابزارها برای اثرگذاری بر مخاطب به شمار می رود. چنان که گفته می شود اگر قرار بود پیامبری در این عصر ظهور کند بدون شک یکی از بزرگترین ابزارهایش در دعوت مردم، فیلم بود!

دوم آنکه فیلم های دفاع مقدس و آئینی ما باید وارد عرصه های به‌روز و جدید شود، مسلم آن است که امروزه ما با پروژه تکفیر دشمن و زدن مسلمانان توسط خود مسلمانان مواجه شده ایم.

لذا باید زبان روز را در فیلمسازی برای مقابله با این تفکر به کار بگیریم چنان که خانم «نرگس آبیار» فیلمنامه خوب و قوی نوشته است. چقدر نقش ها خوب انتخاب شده بودند و این فیلم از کم نقص ترین فیلم های جشنواره بود. شخصاً حتی دو سه بار این فیلم را دیده ام و ارتباط گرفته ام و حتی آرزو می کردم که نویسنده این اثر بودم.

«شبی که ماه کامل شد»؛ بازخوانی متفاوت از جنایات ریگی/دلایل آلوده شدن افراد به ویروس تکفیر

این فیلم تصاویری از تفکر تکفیر را پیش چشم رقم می زند که شاید پیش از این باورش سخت بود ... اینکه تکفیر حتی به نزدیک ترین اعضای خانواده هم رحم نمی کند! چه چیز باعث چنین قرائتی اشتباه از دین می شود؟

درباره چرایی این حداقل دو خوانش و برداشت از دین و کتاب واحد، با چهار دلیل مواجه می شویم.

نخست نوعی رقابت منفی که ممکن است در پیروان یک دین و حتی یک مذهب به وجود بیاید؛ رقابت برای جذب مخاطبان بیشتر و دیده شدن که سبب دست زدن به برخی کارهای متوحشانه و جنایتکارانه توسط افراد می شود که شاید در ابتدای امر خیلی هم آن اعمال را قبول نداشته باشد، اما نهایتاً باعث می شود که انسان دست به چنین جنایاتی می شود.

بهانه دوم چنین بحث ها و شقاوت هایی، اجمال برخی متون و مبانی است، وقتی متن اجمال داشته باشد و عالمان سلف آنطور که باید و شاید به مبانی نپرداخته و آن را نشکافته باشند و صرفا به فقاهت تکیه شود، به عده ای بهانه می دهد هر برداشتی را که بخواهند از مبانی و متن داشته باشند.

این مسئله، کار را بسیار خطرناک می کند وقتی تبیین درستی به ویژه بر سر مباحث نوظهور و مستحدثه اعتقادی صورت نگرفته باشد و در عین حال مباحث جدید و نسبتاً به روز و در عین حال سرتاپا شبهه به دست عده ای بیفتد که دین را درست نخوانده و مبانی را درست درک نکرده اند، اوضاع از این بدتر می شود و به سمتی می رود که جمع کردن کار بسیار سخت می شود. چنان که ایفاگر نقش «عبدالمالک ریگی»، سرکرده گروه تکفیری جندالله در فیلم «شبی که ماه کامل شد» در بحث با برادرش بر سر سخنان و فتاوای مرجع دینی شان، گفت: راه ما از او جدا است.

باید توجه داشت اجتهاد ناقص و مبانی بسیار ضعیف و جانب گرایانه، کلیدواژگانی است که می تواند از یک بچه مسلمان یک تکفیری به معنای واقعی بسازد.

سومین عامل آنکه بدون تعارف باید بپذیریم محرومیت ها اعم از معیشتی و مادی و منطقه ای گرفته تا فکری و هوشی یک جمع یا فرد باعث می شود، نوعی عقده و علامت سوال و حس بی عدالتی در آنها به وجود بیاید و همین حس ریشه های مذهبی را در آنها ضعیف کند؛ لذا تاکید شده حرف معاد را از کسی بپذیر که درباره معاش اش مطمئن باشی.

بسیاری از پیوستگان به گروهک های تکفیری وقتی می بینند کسانی که داعیه دار انقلاب و بایدها و نبایدها هستند، در معاش با مردم تفاوت های بنیادین دارند، در پی چرایی این تفاوت ها برمی آیند.

یکی از بزرگ ترین دلایل گرایش عده ای به تکفیر، عدم هماهنگی حرف ها با اعمال مدعیان است، اینکه فرد حس بی عدالتی داشته باشد و این حس بدون کنترل باقی بماند، بسیار مخرب و خطرناک است. این علامت سوال ها به علاوه کینه ها باعث می شود، فرد خشم بیشتری داشته باشد.

«شبی که ماه کامل شد»؛ بازخوانی متفاوت از جنایات ریگی/دلایل آلوده شدن افراد به ویروس تکفیر

خروجی این سه عامل چگونه به تکفیر ختم می شود؟

این سه دلیل باعث می شود که پنبه وجود یک فرد و جمع بخواهد به بنزین شک و بدبینی و برداشت اشتباه از دین آغشته و آلوده شود و آنگاه یک جرقه برای شعله ور شدن این پنبه بنزینی کافی است!

البته عامل چهارمی هم وجود دارد ... معمولاً استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی این جرقه را می زنند. ممکن است برای یک مخاطب با پخش یک کلیپ رخ دهد مثل مراسمی که عده ای در جلسه مداحی، بزرگان اهل سنت را لعن و ناسزا می گویند یا پخش صحنه های سخیف و امثال آن که باعث می شود فرد چشم باز کرده و ببیند همفکرانی دارد که دور هم جمع شده و تحت عنوان یک کمپین عمل می کنند کمپینی با عنوان القاعده، داعش و امثال آن!

همچنین، این جرقه می تواند توسط خرید و فروش برخی سلاح ها رخ دهد، وقتی دشمن تشخیص دهد این ظرفیت در جایی وجود دارد انواع سخت افزار و سلاح سرد و گرم را در اختیار پیروان آن ایده قرار می دهد.

این چهار عامل، محوری است برای آنکه فکر و نشست و برخاست یک گروه بخواهد با اصل سیستم و نظام عمومی جهان اسلام در تضاد باشد.

چطور می توان نفوذ و ردّ این عوامل را از اذهان پاک کرد؟

کسانی که با این چهار عامل درگیر هستند وقتی یکدیگر را بیابند، جریانی جدید را شکل می دهند که باید ده ها و صدها هزار نفر بی خانمان و آواره شوند تا حذف شود.

این عوامل در هر سرزمین و مملکت اسلامی ممکن است رخ دهد و هیچ کس از آنها مصون نیست لذا باید به فکر بود و برای ریشه کَن کردن عوامل بیان شده، برنامه ریزی کرد.

اصل استراتژی امنیتی نوشتن در ابعاد فکری، روانی، اجتماعی، سیاسی، دینی و ... با کنترل این چهار عامل ممکن است.

در جریان فیلم «شبی که ماه کامل شد» می بینیم که بازیگر عبدالمالک ریگی، سرکرده معدوم جندالله در توجیه جنایات این گروه تکفیری می گوید باید مردم را بکشیم تا انسان های فاسد و ظالم از مخفیگاه خود بیرون بیایند آنگاه می توان تعداد بیشتری از آنها را کشت؛ آیا اسلام ناب کشتن به این بهانه را تایید می کند؟

تکفیری ها تزی دارند با عنوان «تاییدشده توسط ترس» یعنی ترس اش را بینداز اگر خودش هم نیامد، باز تو پیروزی! یعنی از خود، چهره ای دهشتناک می سازند تا با سوار شدن بر امواج ترس مردم، به هدف برسند برای مثال در سفری که شخصاً به سوریه داشتم، دیدم شایعه آمدن داعش منتشر می شد و مردم را به وحشت می انداخت، وقتی ترس شایع می شد وضع فرق می کرد.

باید توجه داشت مهمترین چیز برای همه انسان ها جان است و اساساً همه چیز بر مدار حب النفس می چرخد، اینکه کسی بخواهد نفس و حیات را از دیگری بگیرد باید دلیل محکم و قوی داشته باشد، مثل دلیل قضات و نهادهای قضایی در مرحله ای که مجرم دست به جرم های نابخشودنی زده باشد که نعمت حیات را از او سلب می کنند چون ضرر بودن آن فرد بیشتر از نبودن اش است. مثل زمانی که فردی دست به سلب حیات از مردم و بیگناهان می زند برای آنکه بخواهد دیگرانی را از سر راه بردارد.

«شبی که ماه کامل شد»؛ بازخوانی متفاوت از جنایات ریگی/دلایل آلوده شدن افراد به ویروس تکفیر

این تفکر نه فقط در اسلام بلکه در هیچ مکتب فکری آزاده ای، جایگاهی ندارد.

چنان که حتی برخی از داعشی ها نمی پذیرفتند که مردم بی دفاع را به قتل برسانند و این از فطرت انسانی ریشه می گیرد؛ برای همین این کشتارها در درون داعش هم نقد می شود.

حتی در ماه های پایانی عمر داعش، ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده این گروهک تروریستی- تکفیری گفته بود که از جنایات و سربریدن ها فیلم گرفته و پخش نشود، چراکه دافعه دارد.

نکته دیگر آنکه این خون های محترمی که مظلومانه ریخته شده، دامنگیر جنایتکاران می شود و اساساً هیچ حکومتی با خون پابرجا نمی ماند چنان که داعش پس از هفت سال نابود شد و همان خون های محترم و بی گناه دامان آنها و حامیان شان را گرفت.

لذا باید توجه داشت در همه ادیان و نگاه ها و تفکرات انسانی، شریف و سالم نعمت حیات و نفس محترم است و هر که بخواهد این حرمت را زیر پا بگذارد از سوی انسان ها حتی از سوی اعضای خود دفع می شود.

تولید چنین آثار سینمایی ای در اجتماع جهانی علیه افکار تکفیری چه ضرورتی دارد؟

این آثار ضرورت دفع فتنه ها در نطفه را یادآور می شود چنان که سردار حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مسئولان ارشد روسیه ضرورت مقابله با داعش را گوشزد کرده بود و آنها نیز اذعان داشتند که اگر بنیادگراهای چچنیِ آموزش دیده در داعش بخواهند به جان ما بیفتند و به کشور باز گردند، اوضاع بدتر می شود.

این تفکر ضرورت اجماع در مقابله با تکفیر را ثابت می کند هر چند برخی فقط ادعای این مقابله را داشتند چنان که آمریکا مدعی مقابله با داعش بود اما در عمل و بنابر بیانات مقام معظم رهبری، اسنادی در دست است که آنها مهمات و غذا در اختیار داعشی ها قرار می دادند.

و نگرانی امروز پس از امثال داعش و جندالله چیست؟

اگرچه پایان اجتماع داعش را شاهد بودیم (البته ممکن است در برخی مناطق اجتماعات و پایگاه هایی داشته باشند) اما اکنون جریان تکفیری شیعی خطرناک تر از داعش و جبهه النصره است.

جریان تکفیری ای که از دل شیعه بیرون بیاید اگر مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان نسبت به انحرافات آن آگاه نباشند عاقبت سختی را رقم می زند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال