فولاد ایران تحریم های آمریکا را شکست/ رشد 3.8 درصدی در ماه نخست اجرای تحریم


فولاد ایران تحریم های آمریکا را شکست/ رشد 3.8 درصدی در ماه نخست اجرای تحریم

انجمن جهانی فولاد در گزارشی از ارتقای جایگاه فولاد ایران از رتبه سیزدهم در سال 2017 به رتبه یازدهم در سال 2018 خبر داده است و رشدی که حتی تحریمهای تازه آمریکا نتوانسته مانع آن شود و به رشد 3.8 درصدی تولید در ماه نخست اجرای تحریم‌های آمریکا رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فولاد ایران جایگاه بالایی در سطح جهانی دارد به طوری که بر اساس آمارهای انجمن فولاد ایران شرکت‌های فولاد ساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۹۷ حدود ۲۴ میلیون و ۶۷۰ هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ماقبل، ۲۱ میلیون و ۸۸۴ هزار تن بود. علاوه بر این طی ۱۲ ماهه سال ۹۷، حدود ۲۱ میلیون و ۵۷۲ هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غیره) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۶ (۱۹ میلیون و ۷۷۶ هزار تن)، حاکی از رشد ۹ درصدی است.

بنابراین گزارش طی ۱۲ ماه یاد شده، ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد که نسبت به آمار مدت مشابه سال ۹۶ (۲۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن)، ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. ارتقای توان تولیدی کشورمان در حوزه فولاد و صنایع وابسته به آن باعث شده است که در تازه ترین گزارش انجمن جهانی فولاد تا از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ میلادی به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ میلادی ارتقا یابیم.

بر این اساس تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید. نکته قابل توجه این است که کشورمان از نظر میزان تولید، همردیف ایتالیای دهم قرار دارد، اما تداوم تولید در این محدوده، آن کشور را در جایگاه دهم نگه داشته است. با این حال ایران در رتبه بندی ماهانه ۲۰۱۸ توانسته بود در برخی از ماه‌ها، رتبه دهم را از آن خود کند.

بنابرگزارش شبستان رشد و پیشرفت های ایجاد شده در این عرصه در حالی رخ داده است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه می با صدور یک فرمان اجرایی صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران را تحریم کرد. این فرمان که 8 ماه می صادر شد درآمد صادرات صنایع فلزی ایران را هدف قرار داده است.

این گزارش می افزاید: وجود تحریم ها هم نتوانسته باعث توقف حرکت رو به رشد صنایع فولادی کشورمان شود به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی آهن و فولاد در پنجمین ماه سال جاری میلادی و به رغم اجرایی شدن تحریم های آمریکا بر صنعت فولاد ایران، تولید فولاد ایران رشد 3.8 درصدی را تجربه کرده و به 2.235 میلیون تن رسیده است. ایران در می سال قبل 2.153 میلیون تن فولاد تولید کرده بود.

انجمن جهانی آهن و فولاد همچنین از رشد 5.5 درصدی تولید فولاد ایران در 5 ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. تولید فولاد ایران که در 5 ماه نخست سال 2018 بالغ بر 10.07 میلیون تن گزارش شده بود در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به 810.623 میلیون تن افزایش یافته است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟