پاسخ حناچی به دیرباز


پاسخ حناچی به دیرباز

تهران- ایرنا- پیروز حناچی شهردار تهران در واکنش به پست اینستاگرامی کامبیز دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون در انتقاد به کار کودکان در تهران نوشت: سامانه ثبت اطلاعات پاکبانان و متولیان جمع آوری زباله راه اندازی شده که با ثبت چهره از فعالیت افراد زیر 18 سال ممانعت به عمل می آید.

کامبیز دیرباز روز گذشته به عنوان سخنگوی پویش «بد سرپرست تنهاتر است» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تهران شهر زندگی، شهر دوست داشتن و پایتخت جغرافیایی به نام ایران است که آن را به عنوان مهد فرهنگ و ادبیات می‌شناسند. شایسته این شهر نیست که در آن جان و جسم کودکان قربانی سوداگری شود.

وی افزود: یک عمر، دادِ کودکان کار و خیابان را زدیم، به حقوق زیرپا گذاشته‌شان اعتراض کردیم، صدایمان که به جایی نرسید اما دلمان خوش بود که این کودکان با مردم شهر غریبه و قهر نیستند. حالا چند سالی است چشمان ما به تصاویری سخت محنت‌بار و خطرناک عادت کرده است؛ کودکانی که تا کمر در سطل‌های زباله شهر خم شده‌اند و زباله‌های بازیافتی را جدا می‌کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: ای کاش به رسم قدیم کودکان کار راه را بر ما سد کنند تا فال و گل‌هایشان را بخریم، ای کاش بیایند یقه ما را بگیرند و حرف بزنند، این چه تصویر ناخوشایند و دردناکی است که این کودکان، حتی میلی به حرف زدن و برقراری ارتباط ندارند. حق دارند با شهر غریبه و قهر باشند، شما را ارجاع می‌دهیم به یافته‌های پژوهش «یغمای کودکی» که سهم ۴۷۰۰ کودک زباله‌گرد در تهران از تجارت طلای کثیف فقط ۲/۴ درصد است.
وی خاطرنشان کرده است: کودکانی که از تحصیل بازمانده‌اند، از خانواده دور افتاده‌اند، بدون کمترین امکانات بهداشتی و سلامت کار می‌کنند و شب‌ها را در در گودها، کوره‌های متروکه و مراکز دفع زباله صبح می‌کنند و قربانی انواع خشونت می‌شوند. قبول که سودای تجارت «طلای کثیف» مافیایی را شکل داده اما بپذیریم مافیا وقتی قدرت می‌گیرد که یا قوانین جامع و مانع نیستند یا سیستم ناکارآمد اراده و توان اجرای آنها را ندارد، حال آنکه به گواهی کارشناسان، قوانین موجود به قدر کافی بازدارنده است.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه مطلب خود با بیان اینکه اگر شهرداری و شورای شهر بر عملکرد پیمانکاران نظارت داشته باشند و با خلافکاران برخورد قاطعانه کنند، اگر وظیفه خود را برای آموزش‌های شهروندی و فراهم کردن زیرساخت‌های تفکیک زباله از مبدا جدی بگیرند، آیا دست سوداگران کوتاه نخواهد شد؟ تصریح کرده است: بترسیم از روزی که این کودکان تصمیم بگیرند از ما انتقام بگیرند و خشونت‌ها و رنج‌هایی را که متحمل شده‌اند در جامعه بازتولید کنند. باور کنیم بی‌تفاوتی به فاجعه کودکان زباله‌گرد، دامن همه را خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه مساله کودکان زباله‌گرد برای مردم شهر تهران به بحران و دغدغه جدی تبدیل شده و حل این بحران اراده و همت شما را می‌طلبد نوشته است: از شما به عنوان مسئولی دلسوز انتظار داریم برای حل این فاجعه انسانی و نجات کودکان بی‌پناه تمام همت و توان خود را به کار گیرید و یقین بدانید در این مسیر حمایت و همراهی جامعه مدنی و هنری را نیز خواهید داشت.

واکنش حناچی

شهردار تهران نیز زیر این پست اینستاگرامی نوشته است: رنج های کار کودکان و آسیب‌های نگران‌کننده و بی‌شمار در مورد آنان، تنها با همدلی مسئولانه همه نهادهای مرتبط و یاری شهروندان دلسوز، قابل کاهش است. همت شما را در انعکاس این درد شهر، قدر می‌دانم و مغتنم می‌شمارم.

وی اضافه کرده است: با همت همکارانم در معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به تازگی برای ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر از پرسنل زحمتکش پاکبان و متولیان جمع‌آوری زباله سامانه‌ای راه‌اندازی شده که با ثبت چهره از فعالیت افراد زیر ۱۸ سال ممانعت به عمل می‌آورد.
حناچی همچنین خاطرنشان کرده است: بزودی این سامانه برای افرادی که در بخش تفکیک زباله فعالند نیز تأسیس خواهد شد تا از سوءاستفاده از کودکانی که به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده‌هایشان توسط برخی سودجویان به‌کارگیری و استثمار می‌شوند و به‌جای نشستن پشت نیمکت مدرسه در خیابان‌های شهرمان به تفکیک زباله مشغولند نیز ممانعت به عمل آوریم؛ تهران باید شهری برای همه باشد؛ شهری دوستدار کودک.

تهرام/‌۹۳۵۳/‌‬ ۱۰۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ گرجستان صعود کرد؛ سروش رفیعی از خوشحالی بال درآورد!