نوری یا کالدرون؟


نوری یا کالدرون؟

انگار نه انگار که بهانه پرسپولیسی‌ها برای رد کردن برانکو پول بود که حالا این‌قدر راحت خرج می‌کنند. مثلا همین سفرشان به ترکیه برای مذاکره با مربیان خارجی که از آن به‌عنوان مأموریت پنهان ایرج عرب نام برده بودند و مشاور اخراجی او افشایش کرد.

از قرار معلوم، باشگاه پرسپولیس در هتل حیات‌ریجنسی استانبول هفت اتاق رزرو کرده که دو تا از این اتاق‌ها به نام الکساندر نوری و گابریل کالدرون رزرو شده. یعنی مذاکرات باشگاه با این دو مربی جدی‌تر است.

پنج اتاق دیگر را هم ایرج عرب، مهدی محمدنبی و علی رغبتی از باشگاه پرسپولیس و دو مدیر برنامه پر کرده‌اند.

یک مدیر برنامه ایرانی و یک مدیر برنامه کروات به نام الکس آگوستینچیچ که مدیربرنامه نیکوکواچ سرمربی کروات بایرن مونیخ است و می‌گویند به‌عنوان مدیر برنامه‌های الکساندر نوری به این سفر رفته.

اتفاقا شنیدیم که نوری جدی‌ترین گزینه است برای سرمربیگری پرسپولیس. یک گزینه جذاب که همین چند وقت پیش از تراکتورسازی هم پیشنهاد دریافت کرده بود اما درخواست ۴۵۰ هزار دلاری‌اش مقبول نیفتاد و حضورش در فوتبال ایران منتفی شد.

برای پرسپولیس اما ۴۵۰ هزار دلار رقم مناسبی است و شاید برای همین باشگاه روی این مربی جوان زوم کرده و همه جا چو انداخته که او نزدیک‌ترین فرد به نیمکت پرسپولیس است.

هر چند در مورد گابریل کالدرون آرژانتینی هم همین‌ها را گفته‌اند. اینکه او چگونه به یکباره خودش را به فهرست گزینه‌های سرمربیگری پرسپولیس رساند، نکته مهمی است اما مهمتر از آن، اینکه کالدرون دو سال است خانه‌نشین شده و در این مدت مربیگری نکرده است. پرسپولیسی‌ها اما او را هم گزینه مناسبی می‌دانند. به همان دلیلی که در مورد نوری گفتیم؛ مربی گرانی نیست!

باشگاه البته در فهرست بلندبالایش نام‌های معتبری هم داشت. مثلا ماسیمو کاررا ایتالیایی که شنیدیم دیگر شانسی برای سرمربیگری در پرسپولیس ندارد اما گویا وکیلش در استانبول، در صف مذاکره ایستاده است.

از همه عجیب‌تر، آنته چاچیچ است که گفتند با معرفی خودِ برانکو برای جانشینی او گزینه شد اما در واقعیت چنین نیست. چاچیچ را هم ایجنت‌ها به مدیران باشگاه معرفی کردند و حتما او به محض دریافت پیشنهاد، اوضاع پرسپولیس را از برانکو جویا شده است.

خلاصه که گفتند این مربی کروات خیلی زود با باشگاه پرسپولیس به توافق رسیده و سفر به ترکیه هم برای امضای قرارداد با او بوده اما چاچیچ نه خودش به استانبول رفته و نه مدیر‌برنامه‌هایش.

در حالی که شنیده بودیم او یک میلیون یورو درخواست کرده، خبر رسید که دو طرف روی ۷۵۰ هزار یورو به توافق رسیده‌اند اما صبح دوشنبه چاچیچ در ایمیلی به مدیران پرسپولیس اعلام کرده که قبل از سفر به ترکیه باید کلیه موارد مالی مربوط به قراردادش به صورت شفاف مشخص شده باشد و چون این اتفاق رخ نداد، او هم قید مذاکره رودررو را زد تا شانس کالدرون و نوری بیشتر شود.

فاتح تریم از کجا آمد؟

در این یکی دو دهه هر بار پرسپولیس دنبال مربی بود، نام دو مربی ترکیه‌ای را هم بر سر زبان‌ها انداخت؛ فاتح تریم و سنول گونش. تا امروز اما هیچکدام از آنها پایشان به فوتبال ایران نرسیده. حالا دوباره پرسپولیس دنبال مربی خارجی است و دوباره نام فاتح تریم را می‌شنویم. این بار البته آنقدر خفیف که دیگر کسی تکرارش نمی‌کند. هر چند خیلی‌ها او را گزینه مورد علاقه باشگاه معرفی کرده‌اند. حتی اگر واقعا این‌طور باشد، سخت است به دست آوردن این مربی که فصل پیش با گالاتاسرای قهرمان سوپرلیگ ترکیه شده و حالا که می‌خواهد این تیم را به لیگ قهرمانان اروپا ببرد، دور از ذهن است که او را از دست بدهند.

از طرفی باید دستمزد فاتح تریم را هم در نظر بگیریم که بعید است پرسپولیس از پس آن بربیاید و به همین دلیل خیلی زود نام او را از ذهنش پاک کرد.

درباره این مربی مشهور ترکیه‌ای سایت fanatic نوشته: «فاتح تریم به تازگی از تعطیلاتش در بدروم برگشته و به‌زودی در جلسه‌ با مدیران باشگاه گالاتاسرای، درباره برنامه‌های فصل آینده گفت‌وگو خواهد کرد.

نوری جوان‌ترین و کم‌تجربه‌ترین گزینه پرسپولیس

در میان گزینه‌هایی که قرار است مدیران باشگاه پرسپولیس برای جانشینی برانکو با آنها مذاکره کنند، الکساندر نوری کم‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین گزینه به حساب می‌آید. نوری تنها ۳۹ سال دارد و جدا از اینکه در ۶۸ بازی سرمربی تیم دوم وردربرمن بوده، تنها در ۴۰ بازی در وردربرمن و ۷ بازی در اینگولشتات به‌عنوان سرمربی نقش‌آفرینی کرده است.

ماسیمو کاررا ایتالیایی دیگر گزینه مدنظر پرسپولیس که البته به دلیل رقم پیشنهادی‌اش نام او را از فهرست خط زده‌اند، ۵۵ سال سن دارد. او در مقطعی ۸ بازی سرمربی یوونتوس بزرگ بوده اما بعد از آن باز هم دستیاری کرد تا اینکه در اسپارتاک سرمربی شد و ۸۷ بازی این تیم را هدایت کرد.

گابریل کالدرون آرژانتینی ۵۹ سال سن دارد و باسابقه‌ترین سرمربی در بین گزینه‌ها به حساب می‌آید چرا که ۲۶۶ بار تیم‌های مختلف را به‌عنوان سرمربی هدایت کرده است. آنته چاچیچ کروات هم مسن‌ترین گزینه‌ در بین نام‌های لو رفته از فهرست پرسپولیس است که ۶۵ سال دارد و ۲۲۹ بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیم‌های مختلف نشسته است.

جیانی دی‌بیاسی دیگر گزینه ایتالیایی پرسپولیس هم سن و سال بالایی دارد و ۶۳ ساله است. او مربی باتجربه‌ای هم به حساب می‌آید و ۲۸ سال است در نقش سرمربی فعالیت می‌کند. با این حساب حتی اگر دوران چهار ساله ابتدایی سرمربیگری‌اش در تیم‌های پایه و تیم‌های نه چندان مطرح را حساب نکنیم، او در ۴۰۰ بازی به‌عنوان سرمربی تیم‌های مختلف را هدایت کرده است.

چهل و یکمین مربی تاریخ پرسپولیس، شانزدهمین خارجی

چهلمین مربی تاریخ پنجاه و چند ساله پرسپولیس، برانکو ایوانکوویچ بود که جانشین او هم احتمالا از قاره سبز برای هدایت این تیم به ایران خواهد آمد. نخستین مربی خارجی پرسپولیس، آلن راجرز بود و آخرینش برانکو که جانشین او هر کسی باشد، شانزدهمین مربی خارجی پرسپولیس به حساب می‌آید. جالب اینکه تا حالا همه مربیان خارجی پرسپولیس اروپایی بوده‌اند.

انگلستان، شوروی سابق، آلمان، کرواسی، هلند، ترکیه و پرتغال کشورهایی هستند که در پرسپولیس مربی داشته‌اند که کروات‌ها با ۶ دوره مربیگری رکورددار هستند و مصطفی دنیزلی هم با دو دوره کار در پرسپولیس، رکوردی دیگر را در اختیار دارد.

بازگشت پرسپولیس به گزینه چهار

سال قبل در میان گزینه‌های جانشینی برانکو نام گابریل کالدرون آرژانتینی هم دیده می‌شود. جالب اینکه کالدرون قبل از حضور برانکو در پرسپولیس یعنی در زمان مدیریت نژادفلاح و حدود ۴ سال و ۴ ماه پیش هم کاندیدای سرمربیگری پرسپولیس بود.

این مربی ۵۹ ساله آرژانتینی که در دوران بازیگری بازیکن مهم و شناخته‌ شده‌ای به حساب می‌آمد و عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان و نایب قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۰ را در کارنامه دارد، در آن مقطع مربی موفقی در منطقه به حساب می‌آمد چرا که همراه با الاتحاد و الهلال عربستان چند جام برده بود. حال آنکه طی ۵-۴ سال اخیر در تیم‌های ضعیف‌تر کار کرده و موفقیتی هم به دست نیاورده است.

کالدرون که حالا مربی مشهوری در منطقه خلیج فارس به حساب می‌آید، غیر از عربستان در کشوهای عمان، بحرین، امارات و قطر هم مربیگری کرده است. او سرمربی تیم‌های بن‌یاس، قطر اسپورت، تیم‌ملی بحرین، تیم‌ملی عمان و الوصل بوده اما موفقیتی نداشته و تنها یک بار با بن‌یاس به فینال جام پادشاهی امارات رسیده است.

جالب اینکه گابریل کالدرون آرژانتینی سال ۲۰۱۴ در مقطعی هدایت رئال بتیس اسپانیا را هم به مدت یک‌ونیم‌ فصل بر عهده داشته است.

هزینه‌ تور ترکیه از کجا تأمین شد؟

باشگاه پرسپولیس به همه بدهی‌هایش به بازیکنان و مربیان فصل پیش خود پشت کرده و پرهزینه‌ترین راه را برای انتخاب سرمربی جدید برگزیده است. پرسپولیسی‌ها وقتی در نشاندن گزینه‌های ایرانی‌شان به جای برانکو ناکام ماندند، رفتند سراغ مربیان خارجی و قول داده‌اند که تا آخر هفته سرمربی جدید را معرفی کنند.

در این چند روز دلال‌ها بیش از ۳۰ مربی را به مدیران پرسپولیس معرفی کرده‌اند که با بعضی از آنها مذاکره شده و بعضی‌ها را هم باشگاه به دلیل قیمت بالایشان از فهرست گزینه‌ها خط زد. در نهایت اما عرب و مشاورش تصمیم گرفتند برای چند تا از این مربیان و ایجنت‌هایشان نامه بنویسند و آنها را با هزینه باشگاه پرسپولیس برای مذاکره به استانبول دعوت کنند. هر چند پیش از این سفر، مشاور آقای مدیرعامل به دلیل درگیری با او اخراج شد و از فهرست مسافران ترکیه خط خورد. مربیان منتخب باشگاه و ایجنت‌هایشان اما در یکی از بهترین‌ هتل‌های استانبول مستقر شدند (با هزینه باشگاه پرسپولیس).

آنها اما تنها مسافران پرسپولیس در این هتل نیستند چرا که از باشگاه هم ایرج عرب، مهدی محمدنبی و علی رغبتی به همراه یک ایجنت به ترکیه رفته‌اند تا با گزینه‌های جانشینی برانکو رودررو مذاکره کنند. عجیب است که مدیران باشگاه می‌گفتند برای برانکو و دستیارانش پول ندارند و به بازیکنان هم هنوز پول نداده‌اند اما حالا تور استانبول راه انداخته‌اند و پرهزینه‌ترین راه را برای مذاکره با مربیان خارجی مورد نظرشان برگزیده‌اند.

newspaper.iran-varzes​hi.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!