دستیابی دانشگاه تفرش به هندسه جدید نیروگاه های دودکش خورشیدی


دستیابی دانشگاه تفرش به هندسه جدید نیروگاه های دودکش خورشیدی

اراک - ایرنا - عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش گفت: این مرکز دانشگاهی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه های دودکش خورشیدی دست یافت.

«رامین مهدی پور» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دودکش خورشیدی نوعی فناوری است که اهمیت بالایی بین نیروگاه هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیراستفاده می کنند، دارد، به طوری که یک فناوری امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت جایگاه انرژی های تجدیدپذیر در جوامع صنعتی، تحقیقات در زمینه استفاده از انرژی های نو در آزمایشگاه دانشگاه تفرش توسط ۲ نفر از اعضای هیات علمی گروه مکانیک این مرکز آموزش عالی به نام های «زهرا بنی عامریان» و «رامین مهدی پور» با هدف بررسی در رابطه با سیستم های جدید خورشیدی آغاز شد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش توضیح داد: در فرآیند عملکرد دودکش خورشیدی از انرژی حرارتی خورشید برای تولید توان استفاده می شود و تولید توان بدون مصرف سوخت فسیلی، نداشتن آلودگی زیست محیط، استهلاک پایی، کیفیت و عمر زیاد و هزینه های کم از مهمترین ویژگی های بارز دودکش خورشیدی است.

مهدی پور افزود: این فناوری نه تنها در بخش تولید توان بلکه در تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا، شیرین سازی آب، پرورش محصولات کشاورزی و صنعت مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: ساخت یک نیروگاه بزرگ آن هم با استفاده از انرژی های نو نیازمند تحقیقات ابتدایی در این مورد است به گونه ای که بتوان هزینه های اولیه ساخت را محدود کرد و بازده خروجی را بالا برد و این مسایل در زمینه نیروگاه دودکش خورشیدی از سال ۹۳ با هدف بهبود و افزایش عملکرد دودکش خورشیدی موضوع پژوهش در دانشگاه تفرش بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش ادامه داد: بررسی عملکرد کلکتور دودکش خورشیدی در سال ۹۵ توسط تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش آغاز شد که سه طرح جدید دودکش خورشیدی انجام شد و سه دستگاه در رابطه با بررسی عملکرد این سیستم ها ایجاد شد.

مهدی پور توضیح داد: یکی از دستگاه های تست ایجاد شده در رابطه بادودکش خورشیدی با هندسه ای متداول در آزمایشگاه انرژی های نو دانشگاه تفرش در مقیاس آزمایشگاهی یک به ۱۰۰ نمونه واقعی در «مانزانارس» اسپانیا، طراحی و ساخته شد.

وی یادآور شد: طرح جدید دودکش خورشیدی دانشگاه تفرش از برتری قابل توجهی نسبت به دیگر هندسه های متداول جهان برخوردار است به نحوی که انرژی جنبشی خروجی آن در حدود ۱۰ برابر هندسه متداول است.

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش بیان کرد: پژوهش های مذکور گام موثری در راستای افزایش بازده دودکش خورشیدی در جهان محسوب می شود.

مهدی پور ادامه داد: علاوه بر این در جهت تحقیق در رابطه با این فناوری نمونه های آزمایشگاهی این قابلیت را دارند که بتوان در هندسه های مختلف مورد آزمایش قرار بگیرند و در این راستا مطالعه ای کامل از فناوری دودکش خورشیدی انجام گیرد.

وی اظهار داشت: فعالیت های تحقیقاتی در حوزه های مختلف سبب شده دانشگاه تفرش در زمینه مطالعاتی دودکش خورشیدی در جایگاه ویژه ای در ایران و جهان معرفی شود و سیستم جدید دیگری از دودکش خورشیدی با قابلیت های خاص ساخته شده که در زمینه انتقال حرارت و جریان مراحل آزمایش را می گذراند.

دانشگاه تفرش دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که درهشت رشته مشغول به تحصیل هستند.

این مرکز آموزش عالی دارای ۸۵ هیات علمی تمام وقت است.

۳۰۱۷/‏۶۰۱۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...