حسنعلی ویسکرمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در آموزش عالی مطرح است، انگیزش تحصیلی است.
وی ادامه داد: انگیزش تحصیلی، انگیزه روانشناختی فراگیران است که با اثرگذاری بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدفهای تحصیلی اشاره دارد.
ویسکرمی اضافه کرد: انگیزه تحصیلی با موفقیت و عملکرد فراگیران ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی دارد و بسیاری از پیامدهای آموزشی را رقم میزند.
این دکترای روانشناختی تربیتی افزود: عوامل درون فردی (شخصیت، سطح سواد، سبکهای تفکر، باورهای خودکارآمدی و پیامدهای مورد انتظار، اعمال کاری تحصیلی و مهارتهای حل مسئله) و عوامل برون فردی (سطح تحصیلات خانواده، تجربه پژوهشی، حمایت استادان از استقلال پژوهشی، سطح علمی دانشگاه محل تحصیل، دوستان و جنسیت) بر انگیزش تحصیلی مؤثر هستند.
وی گفت: در این میان برخی از پژوهشگران نقش عوامل برون فردی را بر انگیزش مؤثرتر دانسته و به عبارتی تنها یا مهمترین عامل مؤثر بر انگیزش را عوامل برون فردی دانستهاند.
ویسکرمی اضافه کرد: با وجود اهمیت عوامل بین فردی برخی پژوهشها نشان دادهاند که دانشگاهها علیرغم برخورداری از محیط آموزشی-پژوهشی و عوامل اجتماعی مطلوب، انگیزش مطلوبی را در بین دانشجویان ایجاد نکردهاند.
انتهای پیام