تکیه «مینو» بر «قاسم» / فاصله این شرکت از گروه بیشتر شد


تحلیل فاصله ساختار سود و زیان نشان می‎دهد که «صنعتی مینو» از حاشیه سود بالاتری نسبت به میانگین گروه محصولات غذایی، برخوردار است.

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «صنعتی مینو» سال۹۷ را با تحقق ۱۰۵۶میلیارد ریال سود خالص به پایان رساند که نسبت به سال قبل از آن، رشد جالب توجه ۱۴۲درصدی را حکایت میکند.

تکیه «مینو» بر «قاسم» / فاصله این شرکت از گروه بیشتر شد

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان نشان میدهد که «صنعتی مینو» از حاشیه سود بالاتری نسبت به میانگین گروه محصولات غذایی، برخوردار است. حاشیه سود ناخالص این شرکت طی یک روند صعودی، در سال۹۷ به ۲۲درصد رسیده که ۵درصد بیش از میانگین صنعت است.

بر اساس آخرین صورتهای مالی منتشر شده، از لحاظ مبلغ فروش، «غصینو» رتبه پنجم را در بین ۴۰نماد حاضر در گروه محصولات غذایی دارد. قابل ذکر است که ۹۷درصد فروش از طریق شرکت «قاسم ایران» ایجاد شده است.

تکیه «مینو» بر «قاسم» / فاصله این شرکت از گروه بیشتر شد

با توجه به نوع فعالیت شرکت، ساختار بهای تمام شده بر پایه مواد اولیه استوار است که نسبت مواد اولیه به هزینههای تولید در سالهای اخیر تغییری نکرده است. این موضوع به نوعی میتواند بیانگر کنترل بهای تمام شده در سالهای اخیر که تورم افسار پاره کرده، باشد.

تکیه «مینو» بر «قاسم» / فاصله این شرکت از گروه بیشتر شد

هزینههای عمومیو اداری تنها ۳درصد از مبلغ فروش شرکت را به خود مشغول میکند اما در گروه این نسبت به ۷درصد نیز میرسد. همین موضوع عاملی شده تا تفاوت حاشیه سود عملیاتی «غصینو» از گروه به ۱۰درصد نزدیک شود.

از سوی دیگر، درآمد سرمایهگذاریهای «غصینو» در سال۹۷ با رشد فزایندهای همراه شد و تاکنون برترین گروه از نظر مبلغ سرمایهگذاریها شناخته میشود. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که پروژههای خط پیتزا و استحصال دانه کاکائو، متعلق به شرکت صنعتی پارس مینو (شرکت فرعی) که از سنوات قبل در محل کارخانه نگهداری می شود، با پرداخت مبلغ ۳میلیارد ریال، عملیات ساخت آن در سال۹۷ مجددا آغاز شده است.

در مجموع، حاشیه سود خالص از حدود ۱۴درصد در سال۹۶ به ۲۷درصد در سال۹۷ افزیاش یافت و اختلاف جالب توجه ۲۰درصدی را در این زمینه با میانگین گروه ایجاد کرد. شایان ذکر است که مبلغ سود خالص محقق شده «غصینو» در سال۹۷ نسبت به سایر شرکتهای هم‎گروه بالاتر است و در جایگاه نخست ایستاده است.

همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده میکنید، پس از افت فشار سود در سالهای ۹۴ و ۹۵، این شرکت مجددا به روال صعود بازگشت و از سطح سال۹۳ نیز عبور کرد. البته از این نکته نباید گذشت که رشد نرخ فروش محصولات در صعود «غصینو» نقش بسزایی داشته است.

تکیه «مینو» بر «قاسم» / فاصله این شرکت از گروه بیشتر شد

با توجه به روندی که سال گذشته پیموده و برنامه افزایش تنوع محصولات، میتوان چشم انداز روشن برای سال ۹۸ این شرکت ترسیم کرد. «صنعتی مینو» سرمایه گذاری بلندمدت بر روی خطوط بیسکویت را با هدف افزایش ظرفیت و در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار، در دستور کار خود قرار داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...