18 هزار نفر دارای فشارخون بالا در مراغه شناسایی شدند


18 هزار نفر دارای فشارخون بالا در مراغه شناسایی شدند

مراغه - ایرنا - رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه با اشاره به اجرای طرح کنترل فشارخون گفت: از زمان آغاز این طرح تاکنون 18 هزار نفر دارای فشارخون بالا در این شهرستان شناسایی شده اند.

اصغر تنومند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای این طرح حدود ۷۸ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال این شهرستان غربالگری فشارخون شده اند.

وی ادامه داد: شناسایی و سنجش فشارخون به عنوان یکی از عوامل مهم بیماری زا در بین افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی، دیابتی و نیز مادران باردار از اهداف این طرح بوده و افراد شناسایی شده دارای فشار خون بالا به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.

تنومند اضافه کرد: براساس آمارهای ثبت شده، از جمعیت ۱۳۷ هزار نفری هدف در شهرستان، ۵۸ درصد آن غربالگری فشارخون بالا شده اند که این میزان از پیش بینی وزارت بهداشت که ۵۵ هزار نفر برای شهرستان بوده، فراتر رفته است.

وی گفت: در اجرای این طرح به ویژه در مناطق روستایی شاهد غربالگری بیش از ۷۵ درصدی جمعیت بالای ۳۰ سال و هدف هستیم و در برخی روستاها این آمار به ۱۰۰ درصد نیز رسیده است.

وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده، در تمامی پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت روستایی و مراکز جامع سلامت شهری و نیز پایگاه های ثابت و سیار، فشار خون افراد بالای ۳۰ سال، دیابتی و مادران باردار مورد سنجش قرار می گیرند.

تنومند ادامه داد: برای تسهیل در غربالگری فشار خون، علاوه بر پایگاه های ثابت، ۲ دستگاه مینی بوس سیار برای این منظور تخصیص یافته که در مناطق مختلف، ارائه خدمات می کنند.

وی اضافه کرد: همچنین، در قالب برنامه زمان بندی شده، گروه های سیار کنترل فشارخون در مراکز و ادارات این شهرستان و نیز اماکن عمومی اقدام به کنترل و پایش میزان فشارخون می کنند.

وی افزود: افراد در صورت عدم توانایی و دسترسی به پایگاه ها و مراکز کنترل فشارخون می توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir با خود اظهاری، فشار خون خود را در این طرح ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۹ مرکز بهداشت شهری در قالب مراکز جامع سلامت و ۸۰ خانه بهداشت روستایی در شهرستان مراغه خدمات بهداشتی برای ساکنان مناطق شهری و روستایی ارائه می دهند.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

۳۰۷۷/‌۷۴۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز