خادمی مسجد؛ رویای «شهید چمران» برای پس از جنگ/نقش جلسات قرآنی مساجد در پرورش چمران‌ها


خادمی مسجد؛ رویای «شهید چمران» برای پس از جنگ/نقش جلسات قرآنی مساجد در پرورش چمران‌ها

از نقاط بارز در زندگی شهید چمران؛ شیفتگی خدمت به مسجد بود؛ او درباره محل زندگی ‌خود پس از پایان یافتن جنگ لبنان به همسرش گفته بود: «اگر پس از جنگ فرصتی برای ادامه حیات داشته باشم، به عنوان خادم در مسجد همکاری خواهم کرد.»

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: ۳۱ خردادماه در تقویم پرافتخار دفاع مقدس، سالروز شهادت مردی است که نشان داد علم، مدارج بالای تحصیلی، زندگی در ینگه دنیا و امکان در اختیار داشتن بهترین تسهیلات و امکانات، نمی تواند پای دل را در ایستادن کنار وطن و مردم در روزهای سخت، سست کند ... شهید «مصطفی چمران»، دکتری فیزیک پلاسما و وزیر دفاع ایران در دولت مهندس بازرگان با دست شستن از همه موقعیت ها و میزهایی که بواسطه تخصص، علم و تجربه و بحق می توانست داشته باشد، با تکیه بر آموزش های نظامی که در مصر و لبنان دیده بود، ستاد جریان جنگ های نامنظم را در آغاز دفاع مقدس راه انداخت و در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در سن ۴٩ سالگی به مقام شهادت نائل شد.

البته مبارزه و مجاهدات شهید چمران محدود به دفاع مقدس نمی شود چنان که او با دغدغه مندی نسبت به وضعیت مسلمانان لبنان و با دعوت امام موسی صدر، همه چیز را رها کرد و رهسپار لبنان شد و در آنجا به فعالیت های فرهنگی چریکی پرداخت، لذا در دورانی که مبارزه مسلحانه رواج داشت او را چریک مسلمان می نامیدند.

مروری بر زندگی شهید چمران و گذشتن های او از جان و مال و پول برای مجاهدت در راه خدا، به خوبی او را شایسته این تعبیر قرآن می کند: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ کسانى‌که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏‌اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند» (سوره توبه، آیه 20).

کتاب زندگی شهید چمران را هر چه بیشتر ورق می زنیم، درمی یابیم که او شیفته خدا و اسلام است و اگر زنده بود ترجیح می داد او را مجاهد بنامند. او از کودکی همراه پدر به مسجد می ‌رفت و آموزه های دین را مانند بسیاری از هم سن و سال هایش و شبیه اکثریت مسلمانان جهان در طول تاریخ 1440 ساله اسلام، در مسجد و از زبان روحانی محل یاد گرفت.

درباره چمران گفته اند که نوجوانی 15 ساله بود که برای اولین بار در کلاس تفسیر قرآن آیت الله سید محمود طالقانی که جزو قرآن پژوهان مبارز و نام آشنای زمانه خود بود، حضور یافت. شهید چمران با زبان ادیبانه و انقلابی خود در این باره نوشته است: «به راستی که آن اجتماع کوچک که با هدفی متعالی تشکیل می ‌شد، در طوفان حوادث سیاسی آن روزگار مانند کشتی نجات بود که ما را از خطرات فراوان انحراف به گرداب‌های چپ و راست حفظ کرد.»

تعبیر لطیف کشتی نجات نشانگر تعلق خاطر چمران به معارف دینی مذهبی به ویژه در مواجهه با فرهنگ عاشورا است: «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ.» همین تعلقات خاطر بود که حتی پس از سفر به آمریکا باعث شد مصطفی چمران هیچ گاه ریشه های دینی خود را فراموش نکند.

البته نقش مادر شهید در ایجاد و تعمیق این باورهای دینی مذهبی در وی بسیار موثر بوده، و این مهم هنگام سفر مصطفی به آمریکا بیش از پیش نمایان می شود وقتی می نویسد: «به نصیحت مادرم گوش کردم، مادرم هنگام ترک میهن مرا به این جمله سفارش کرد، فرزندم در همه حال خدا را به یاد داشته باش».

روح انقلابی گری و مجاهدت هم با همین ریشه های مذهبی در وجود شهید ریشه دواند و روز به روز بالنده تر شد ... زمانی که تنها 22 سال داشت با جریان ملی آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی و محمد مصدق آشنا و روحیه جهادی در وی تشدید شد. شهید چمران برای همیشه شیفته آیات عظام مرحومان کاشانی و طالقانی ماند و خود را شاگرد مکتب این دو سید انقلابی و مفسر قرآن می دانست.

این موضوع را وقتی کنار درس هایی که وی از مرحوم طالقانی گرفت، قرار دهیم، اکسیر انقلابی گری با ریشه های قرآنی و اهل بیتی و چاشنی وطن دوستی را در وجود مصطفی خوبی ها پیدا می کنیم. چنان که وی از نخستین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود و در دوران مبارزات دکتر مصدق، از دوره چهاردهم مجلس شورای ملی تا ملی شدن صنعت نفت نقشی فعال داشت.

در این میان از نقاط بارز در زندگی شهید چمران شیفتگی خدمت به مسجد بود؛ او درباره محل زندگی ‌خود پس از پایان یافتن جنگ لبنان به همسرش گفته بود: «اگر پس از جنگ فرصتی برای ادامه حیات داشته باشم، به عنوان خادم در مسجد همکاری خواهم کرد.»

گویی تعلق خاطر شهید به مسجد که ریشه در ایام کودکی و همگامی وی با پدر و مادر در رفتن به مسجد محله سرپولک تهران داشت و با شرکت در جلسات تفسیر آیت الله طالقانی شدت یافت، انسی پایدار با جان مصطفی داشت طوری که فارغ از همه مناصب و جایگاه هایی که به واسطه علم و مبارزه می توانست داشته باشد، رویای خادمی مسجد را در سر می پروراند!

خلوت گزینی های آقا مصطفی در مساجد به بهترین شکل ممکن در فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا به تصویر درآمده است: چمران تازه وارد پاوه شده، همه از او توقع داشتند بهه قائله جدایی طلبان کرد پایان دهد و شرایط در ظاهر به نفع جریان ضد انقلاب بود. شب قدر است و مصطفی فرصت را غنیمت می شمارد، در کنار هموطنان شیعه و سنی به مسجد می رود و در گوشه ای به راز و نیاز با پروردگار مشغول می شود. بهتری تصویر از چریک مسلمان در کانون توحیدی اسلام.

سبک زندگی شهید چمران نیز عظمت انس با جلسه تفسیر قرآن را که در مسجدی در یکی از خیابان های مرکزی تهران (مسجد هدایت در نزدیکی چهارراه استانبول) برگزار می شد، نشان می دهد. این موضوع، اهمیت جلسات قرآنی مساجد را که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود با جامعه قرآنی به آن اشاره کردند، ثابت می کند. چراکه نشان می دهد این جلسات قرآنی مساجد بودند که مصطفی ها را به ایران اسلامی هدیه کردند ...

کوتاه سخن آنکه، گوشه گوشه زندگی چمران با مسجد و مسجدی ها و روحانیون گره خورده است؛ روزهای حضور در تفسیر قرآن مسجد هدایت، مشاهده حوادث تابستان داغ سال 1332 و نقش یک روحانی در آن روزها و آشنایی با بزرگان جهاد به واسطه آشنایی با یک امام جماعت. همه این واقعیت ها درسی است تا بدانیم یک کار کوچک فرهنگی که این همه رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره دارند، می تواند جریان زندگی یک انسان را تغییر داده و او را در سرنوشت روزهای حیاتی برای کشور و مردم اش دخیل کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا