انسان به مقدار همت و مراقبت، تحت تربیت و هدایت الهی قرار می‌گیرد


انسان به مقدار همت و مراقبت، تحت تربیت و هدایت الهی قرار می‌گیرد

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان زمانی مورد هدایت قرار می‌گیرد که از گناه پرهیز کند، گفت: اگر انسان از معصیت دوری کند سایه رحمت الهی بر سر او خواهد افتاد و به مقدار همت و مراقبت، مورد تربیت و هدایت خدا قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ زاهد برگزار شد، گفت: انسان در عالمی متولد می‌شود که در ابتدا طبیعت بر جسم او حاکم است یعنی پس از خستگی روزانه هنگام شب خوابش می‌برد و با گذشت زمان گرسنه می‌شود، اما او برای هدفی والا و باارزش خلق شده‌ و خداوند استعداد حرکت به سوی آسمان ملکوت را به انسان عطا کرده که با تربیت و همت بتواند به خدا برسد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روح انسان همچون بذر است که اگر به آن آب داده نشود خشک شده و از بین می‌رود زیاد هم آب داده شود با نابود می‌شود، ابراز کرد: قانون طبیعت برای انسان هم اینگونه است اگر تحت تربیت قرار گیرد رشد کرده و به کمال می‌رسد.

وی با بیان اینکه فرصت‌‌های خوب همچون ابر در گذر است، افزود: اشخاصی همچون آیت‌الله نقوی ۹۰ سال طلبگی کردند و از هر فرصتی برای کسب علم استفاده می‌بردند، در شرح احوال آیت‌الله قوچانی است که زندگی ایشان در نهایت سادگی بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره آیه‌ای از سوره مبارکه بقره که هر کس خداوند اولیاء او باشد در همین دنیا تکانی خواهد خورد، بیان کرد: کسانی که ایمان بیاورند خداوند مربی آنها خواهد شد و اگر هادیانی همچون پیامبران و ائمه معصومین(ع) انسان را مورد هدایت قرار دهند، سبب رشد و کمال انسان می شود.

آیت‌الله جاودان با اشاره به برخی ویژگی‌های انسان مومن مبنی بر اینکه مربی دارد، تصریح کرد: حداقل مومن کسی است که گناه نکند، انسان زمانی مورد هدایت قرار می‌گیرد که از گناه پرهیز کند و اگر هم دچار معصیت شد آن را جبران کند، مومن از خدا ترس دارد و او را ناظر بر اعمال خود می‌داند از دروغ، غیبت، تهمت، و بسیاری گناهان دیگر دوری می‌‌کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی وسوسه‌های شیطان برای انجام معصیت همچون ترساندن او برای پرهیز از گناه، اضافه کرد: اگر انسان از معصیت دوری کند سایه رحمت الهی بر سر او خواهد افتاد و به مقدار همت و مراقبت، مورد تربیت و هدایت خدا قرار می‌گیرد و این امر سبب پذیرش ولایت الهی می‌شود.

آیت‌آلله جاودان تاکید کرد:‌ امروز در کشور گرانی شده برخی افراد تحت وسوسه شیطان قیمت خود را سه برابر می‌کنند آیا این معصیت الهی نیست. آنها کسانی هستند که طبیعت بر آنان غالب است و در قیامت باید پاسخ دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدا به هر کس بخواهد رشد و شرح صدر عطا می‌کند چنین اشخاصی بر تلخی‌ها و سختی‌ها صبر می‌کنند، کسی که شرح صدر دارد یک درجه از انسانیت را به دست آورده است، البته این لطف شامل حال هر کسی نمی‌شود این هدایت خاص خدا، صراط مستقیم الهی است، این افراد در همسایگی خداوند و دارالسلام او هستند. هر عمل بدی نشانه ضیغ صدر است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !