ارائه بسته‌های تشویقی به حافظان قرآن در سال 98/ تربیت 14 هزار مربی حفظ


ارائه بسته‌های تشویقی به حافظان قرآن در سال 98/ تربیت 14 هزار مربی حفظ

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره روند اجرای طرح ملی حفظ قرآن در سال 98 از اعطای بسته های تشویقی برای کسانی که به طور تخصصی قرآن را حفظ می‌کنند، خبر داد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، حجت الاسلام«سید مصطفی حسینی»، در خصوص فعالیت‌های ستاد ملی حفظ قرآن گفت: آنچه که باعث شد که دبیری ستاد ملی حفظ قرآن و مسئولیتش به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شود، سخنان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰ مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ بوده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریهادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در لبیک گویی به فرمان معظم له ستادی را تشکیل داد و در جهات مختلف با محوریت بقاع متبرکه آغاز به کار کرد. در همین راستا مرکزی را در شهر مقدس قم برای تربیت مربی حفظ قرآن راه اندازی کرد که تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر مربی در آن مرکز تربیت شده اند. همچنین مراکز آموزش مجازی حفظ قرآن را، در ۲۶ نقطه دایر کرد و در خصوص ایجاد مراکز شبانه روزی حفظ قرآن با برخی مؤسسات قرآنی فعالیت‌هایی را آغاز کرد.

حسینی افزود: سازمان اوقاف همچنین کلاس های حفظ قرآن در بقاع متبرکه را رونق بیشتری بخشید و فعالیت هایی را با سایر دستگاه‌ها و نهادها آغاز کرد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف فعالیت‌های مختلف قرآنی را بر عهده دارد، تصریح کرد: با توجه به تجربه سازمان اوقاف در هماهنگی مسابقات قرآن و توقعاتی که از گذشته مقام معظم رهبری برای این سازمان مطرح کرده بودند پوشش فعالیت‌های قرآنی را آغاز کردیم. بر اساس عملکرد دستگاه‌های دیگر و به تشخیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی از یک سو و بنابر اتفاق نظر دستگاه‌های قرآنی ریاست ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد. در سال گذشته نیز کارویژه حفظ جزء ۳۰ در دستور کار بود که هماهنگی‌های آن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه انجام و همین موضوعات باعث شد تا این تصمیم در شورای توسعه فرهنگ قرانی اتخاذ شود.

وی با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ در سازمان اوقاف گفت: از موضوعاتی که در اولین جلسه این ستاد مورد تأکید قرار گرفت بازنگری بود. همچنین در خصوص اقداماتی که در طرح ملی قرآن پیش بینی شده است در هفته‌های گذشته جلساتی به صورت اختصاصی با دستگاه‌ها برگزار شد و این اقدامات بروز رسانی شده و همین هفته به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

حسینی با اشاره به طرح ۱۴۵۳ که امسال در خصوص حفظ قرآن انجام می‌گیرد، افزود: طرح ۱۴۵۳ کار ویژه ما و بسته حفظ عمومی ما است. در سال گذشته حفظ جز سی را آغاز کردیم و امسال نیز بسیار تأکید داریم جز سی ام در دستور کار قرار بگیرد چرا که در فضای عمومی فاصله زیادی با بحث حفظ قرآن داریم و هنوز زمینه آنقدر مهیا نیست که بتوانیم به سرعت هر سال حفظ یک جز را در دستور کار قرار دهیم.

حسینی مشارکت شبکه‌ها و رسانه‌های قرآنی را در خصوص اجرای موفق طرح حفظ قرآن بسیار پر اهمیت دانست و گفت: در فضاهای عمومی مثل شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو حفظ جز سی ام را همراه با بسته‌های محتوایی خواهیم داشت. با وجود اهتمام ویژه‌ای که مدیران رادیو قرآن و شبکه قرآن در طرح ملی حفظ قرآن دارند، مادامی که شبکه‌های فراگیرتر و دارای مخاطب بیشتر پا به این عرصه نگذارند و در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغی و ترویجی و آموزشی فعالیتی انجام ندهند، طبعاً آن گونه که باید و شاید اجرای این طرح به صورت فراگیر ممکن نخواهد بود.

وی با اعلام اینکه بسته‌های تشویقی زیادی برای حافظان و قاریان مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: در بحث حفظ تخصصی که مؤسسات کارهای خودشان را انجام می‌دهند و آزمون نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد، اما در این بخش سازمان اوقاف بسته تشویقی را برای کسانی که به صورت تخصصی قرآن را حفظ می‌کنند لحاظ کرده است. کلیه افرادی که موفق شوند در سال ۹۸ پنج جز از قرآن کریم را حفظ کنند، مبلغ نقدی پانصدهزار تومانی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به شرطی که در آزمونی که پایان سال برگزار می‌شود، قبول شوند. بنابراین، قرعه کشی دیگری نیز صورت خواهد گرفت که جوایزی به این افراد اختصاص پیدا خواهد کرد و امیدواریم که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اقداماتی که در سند ملی طرح ملی حفظ قرآن پیش بینی شده است گام‌های مؤثری با هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها برداشته شود.

حسینی به دیگر مواردی که برای حافظان و قاریان انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: برای حفظ قرآن قوانین مختلفی وجود دارد مثل اعطای مدرکی به حافظان توسط سازمان تبلیغات که به هر ترتیب مزایایی در آن وجود دارد. همچنین کمک هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان که بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل قاریان و حافظان که مدرک مرتبط داشته باشند و یا رتبه‌های برتر مسابقات ملی و بین المللی داشته باشند، توسط سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت می‌شود و تشویقات موردی که هر کدام از دستگاه‌ها به فراخور امکانات در نظر می‌گیرند. همچنین طرح‌هایی که بنیاد نخبگان برای حمایت از حافظان و قاریان در نظر گرفته است و سایر تشویقاتی که برای رتبه های برتر در مسابقات حفظ و قرائت در نظر گرفته شده نیز جز تشویقاتی است که بر ای حافظان و قاریان در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام حسینی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های قرآنی در کشور بسیار متنوع است و اینطور نیست که با یک مسابقات و حفظ قرآن که در سازمان اوقاف انجام می‌شود بخواهد فعالیت‌ها در یک مجموعه متمرکز شود. صدور مجوز که بخشی از آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد و بخشی دیگر در سازمان تبلیغات انجام می‌شود همچنین چاپ قرآن و نظارت که بر عهده مرکز طبع و نشر قرآن است. فعالیت‌ها بسیار متنوعی در حال حاضر در مجموعه‌های مختلفی انجام می‌شود و در بعضی از موضوعات فعالیت‌های موازی در کشور انجام می‌گیرد و بخش قابل توجهی بر این باورند که اگر در حوزه‌های سیاست گذاری و برنامه ریزی تمرکز بیشتری داشته باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403