غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد


غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد

غذا‌های قشم در کنار جاذبه‌های توریستی قشم، رونق بیشتری به صنعت گردشگری جزیره بخشیده اند. غذا‌های قشم بخشی از فرهنگ مردم محلی جزیره هستند که با ماهی‌های دریا و طعم تند فلفل عجین شدند. تنوع غذا‌های دریایی و بومی قشم بسیار زیاد است که در این مطلب گنجانده نمی‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنیم شما را با برخی از غذا‌های قشم آشنا می‌کنیم.

غذا‌های خوشمزه قشم را از دست ندهید؛ قشم، دلبر دیرینه‌ی گردشگران و بازاریانی است که بنا به قصد خرید پوشاک و لوازم ضروری، این جزیره را فتح می‌کنند. تازه وقتی سوار لنج‌ها می‌شوید و از امواج خروشان دریا عبور می‌کنید، متوجه زیبایی‌های جزیره قشم می‌شوید. بهتر است کمی به چشم یک مقصد گردشگری به قشم نگاه کنیم. غذا‌های قشم در کنار جاذبه‌های توریستی قشم، رونق بیشتری به صنعت گردشگری جزیره بخشیده اند. غذا‌های قشم بخشی از فرهنگ مردم محلی جزیره هستند که با ماهی‌های دریا و طعم تند فلفل عجین شدند. تنوع غذا‌های دریایی و بومی قشم بسیار زیاد است که در این مطلب گنجانده نمی‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنیم شما را با برخی از غذا‌های قشم آشنا می‌کنیم.
غذا‌های دریایی

غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد

پودینی کوسه، متفاوت‌ترین غذای قشم
یکی از معروف‌ترین غذا‌های قشم پودینی کوسه است که در منو غذا‌های دریایی جزیره دیده می‌شود. شاید قبل از سفارش این غذا کمی تعلل کنید؛ اسم کوسه خودش کمی ترسناک است چه برسد آن را بخوریم! اگر حس چشیدن طعم‌های جدید، شما را برای خوردن گوشت کوسه وسوسه می‌کند نگران نباشید؛ قرار نیست روی میز غذا با یک کوسه‌ی درسته روبرو شوید. ابتدا گوشت کوسه را می‌پزند تا له شود، سپس آن را با پیاز، لیمو عمانی، گوجه فرنگی و سبزیجات معطر سرخ میکنند تا طعم دار شود. اکنون گوشت این ماهی بزرگ را در بشقاب اشتها آور پودینی کوسه خواهید دید. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذا را امتحان کنید تا بتوانید خاطره‌ی خوردن گوشت کوسه را برای دوستانتان تعریف کنید.
غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کردعنکاس، تجربه‌ای با ماهی مرکب
ماهی مرکب یکی از صید‌های خوش خوراک دریای جنوب است که همواره در طبخ غذا‌های قشم کاربرد دارد. عنکاس نام دیگر ماهی مرکب می‌باشد که به عنوان یکی از غذا‌های سنتی قشم سرو می‌شود. طعم دار کردن ماهی‌ها شرط اول پخت غذا‌های دریایی است. در این غذا از دو چاشنی متضاد شیرین و ترش همزمان استفاده می‌شود؛ خرما و گوجه فرنگی. برای طبخ عنکاس ابتدا ماهی‌های مرکب را می‌پزند و سپس با خرما، آب، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل سبز و ادویه مخلوط می‌کنند. ماهی مرکب را زیاد در غذا‌های جنوبی می‌بینید؛ اما طعم بی نظیر عنکاس را فقط در غذا‌های قشم تجربه خواهید کرد.
غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کردملوک؛ خوراک مغذی صدف
سفره‌ی دریا همیشه پهن است و غذا‌های دریایی بسیار متنوعی دارد؛ کدبانو‌های جزیره از این برکت استفاده می‌کنند تا رنگ و بوی بیشتری به غذا‌های قشم ببخشند. صدف‌ها موجودات زنده و کوچکی هستند که به وفور در سواحل جزیره صید می‌شوند. گوشت صدف یکی از مغذی‌ترین غذا‌های دریایی قشم است که طرفداران زیادی دارد. مالوک همان صدف دراز می‌باشد که از گوشت آن در تهیه‌ی غذا استفاده می‌کنند. در تهیه غذای مالوک ابتدا گوشت صدف را در آب و پیاز می‌جوشانند و سپس همانند میگو سرخ می‌کنند. گوجه فرنگی، ادویه جات جنوبی و فلفل سبز، چاشنی‌های این غذای دریایی هستند. طعم صدف و سایر غذا‌های دریای را شاید در اکثر رستوران‌های کشورمان بچشید؛ اما تجربه‌ی آن در رستوران‌های محلی جزیره و شنیدن آوای امواج دریا، چیز دیگری است.
پلو‌های خوشمزه جزیره

غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد

هواری، غذای اعیانی‌ها
هواری یک از پلو‌های مجلسی قشم می‌باشد که بیشتر در مراسم عروسی سرو می‌شود. پلو‌های محلی، نقش مهمی در رونمایی غذا‌های قشم دارند. اغلب با شنیدن نام پلو، شمایل برنج ساده دم کش شده را تصور می‌کنیم در حالی که پلو‌ها در جزیره قشم رنگ و بوی دیگری دارند. در اغلب غذا‌های قشم، مخلفاتی از قبل آماده می‌شود که به عنوان سس به برنج خیس شده اضافه می‌کنند. پلوی آماده شده ترکیبی از چندین مواد اولیه و ادویه جات می‌باشد. همین امر در غذای پرطرفدار هواری صدق می‌کند. سبزی‌های معطر (گشنیز، شوید و شنبلیله)، سیر، پیاز داغ و ادویه جات، سس این غذا را تشکیل می‌دهند. البته به طور جداگانه ماهی را سرخ می‌کنند و سپس به این سس اضافه می‌کنند. ترکیب نهایی را به برنج خیس خورده اضافه و دم می‌کنند.
غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کردبرنج دیشو، ساده و مقوی
برنج دیشو یکی از مقوی‌ترین غذا‌های قشم می‌باشد که با شیره خرما درست می‌شود؛ بنابراین اگر به شیره خرما علاقه‌ای ندارید از سفارش دادن این غذا صرف نظر کنید. در این غذا ابتدا شیره انگور را با آب رقیق می‌کنند تا به جوش آید؛ سپس برنج خیس شده را به آن اضافه می‌کنند و صبر می‌کنند تا آب آن خشک شود و در نهایت پلو را دم می‌کنند. برنج دیشو در قشم اغلب به همراه ماهی برشته سرو می‌شود. با سفارش دادن این غذا، خود را به صرف یک پلوماهی محلی و خوشمزه دعوت کنید.
کباب ها، لذیذ‌ترین غذا‌های قشم

غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد

ماهی برشته؛ ماهی کباب ذغالی
شاید اگر در شهر خودتان پیک نیک بروید دلتان هوس جوجه کباب کند؛ اما در جنوب کشور قضیه فرق دارد. مگر می‌شود در جزیره باشید و ماهی کبابی نخورید؟! ماهی برشته جزء آن دسته از غذا‌های قشم است که باید روی زغال کباب شود. بسته به ذائقه خود می‌توانید ماهی دلخواهتان را خریداری و تمیز کنید. در این کباب، ابتدا شکم ماهی‌ها را با ترکیبات سبزی‌های معطر، پیاز، فلفل سبز و ادویه پر می‌کنند و سپس روی ورقه‌های فلزی می‌گذارند تا با حرارت ملایم آتش زغال کباب شود.
نان ها، ساده‌ترین غذا‌های قشم

غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد

نان خمیر تره
در ماه مبارک رمضان، نان خمیر تره پای ثابت سفره‌های سحر و افطار مردمان محلی قشم است. این نان خوشمزه و حجیم با افزودن تخم مرغ پخته می‌شود که خواص غذایی بالایی دارد. اگر در راسته بازار ماهی فروشان قدم بزنید، عطر و بوی نان خمیر تره مشامتان را نوازش می‌دهد.
غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کرد
نان توموشی همراه با سس مهیاوه
توموشی یکی دیگر از نان‌های محلی قشم است که توسط کدبانو‌های هنرمند جزیره پخته می‌شود. چاشنی این نان سس مخصوصی به نام مهیاوه است که تنها مادران این خطه آن را درست می‌کنند. در طول پخت نان توموشی، مخلوط تخم مرغ و پنیر را به آن اضافه می‌کنند که با نان بپزد. قشم نان‌های زیادی دارد که ارزان‌ترین و سنتی‌ترین غذا‌های قشم محسوب می‌شوند که در محله‌های بومی جزیره به فروش می‌رسند. این نان‌ها را می‌توان به عنوان صبحانه یا میان وعده در سفرتان نوش جان کنید.
غذا‌های محلی قشم که باید امتحان کردنان رخته؛ بی همتا
یکی از غذا‌های قشم که بدون شک در هیچ شهر دیگری نمیتوانید مشابه آن را ببینید، نوعی نان به نام رخته یا ریخته می‌باشد. از جمله ویژگی‌های جالب این نان، استفاده از خمیر قرمز رنگ در وسط نان است که ترکیبی از گوشت ماهی، خاک سرخ و ادیوه جات می‌باشد.
نان بالاتاوه
نان بالاتاوه نوعی نان محلی بسیار مرغوب در قشم می‌باشد که پف بسیار زیادی نسبت به سایر نان‌های محلی جزیره دارد. برای آماده کردن خمیر این نان تقریبا نصف روز زمان لازم است تا آماده شود.

از دیگر نان‌های قشم می‌توان به نان دستی، نان کروسی، نان کپوک، نان فطیر یا چپاتی و نان کلوکی اشاره کرد که با دستان زنان هنرمند جزیره آماده و در سفره‌های دلنشین و پر از برکت آن‌ها قرار میگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت