لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین: در انتخاب ذوالنوری تبانی نشد/ آتش زدن برجام نظر شخصی ذوالنوری بود، کمیسیون جمعی تصمیم می‌گیرد


لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین: در انتخاب ذوالنوری تبانی نشد/ آتش زدن برجام نظر شخصی ذوالنوری بود، کمیسیون جمعی تصمیم می‌گیرد

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس گفت: مواضع سیاست خارجی مجلس تابعی از تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است بنابراین کمیسیون نمی تواند به تنهایی در این حوزه نقش مستقیم داشته باشد و حرف جداگانه ای بزند. شورای عالی امنیت ملی اگر تصمیمی گرفت همان حاکم است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین: در انتخاب ذوالنوری تبانی نشد/ آتش زدن برجام نظر شخصی ذوالنوری بود، کمیسیون جمعی تصمیم می‌گیرد

امید کرمانی‌ها: تحلیل درباره خبر سیاسی همواره در کشور ما بعد از رخدادهای مهم بوده است فراکسیون مستقلین مجلس این روزها مورد سئوال های مهمی در افکارعمومی و محافل سیاسی است. به زعم برخی سیاسیون این فراکسیون همچون بندباز حرفه ای روی مرز بین فراکسیون امید و ولایی گام برمی دارد و در بزنگاه های حساس به معامله گری و امتیازطلبی می پردازد.

نکته جالب اینکه بیشتر اعضای فراکسیون مستقلین مجلس با همین روش وارد مجلس شدند، یعنی وقتی دیدند که به دلیل کثرت نامزد در لیست اصولگرایان قرار ندارند، در مقابل اصلاح طلبان ماندند چگونه لیست خود را پر کنند؛ زمان انتخابات مجلس دهم در یک چرخش سیاسی و از موضع بالا با جریان اصلاحات پیوند خوردند. آنقدر موضع شان قوی بود که نام ائتلاف به امید تغییر کرد اما وقتی وارد مجلس شدند نه تنها به عضویت فراکسیون امید در نیامدند بلکه در انتخابات هیأت رئیسه بیشتر با فراکسیون ولایی همگامی نشان دادند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بعد از انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم با اشاره ای تلویحی فراکسیون مستقلین مجلس را فرصت طلب خواند و گفت «دیگر به فرصت طلبان اجازه سوءاستفاده از نام اصلاحات را نمی دهیم و مستقل به عرصه انتخابات می آییم».

جالب اینکه وقتی حشمت الله فلاحت پیشه نیز در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خاطر یک رأی کمتر رأی نیاورد، ضمن تشکر و قدردانی از حمایت اعضای فراکسیون امید، در جمله ای گلایه آمیز از تفاهم پشت پرده فراکسیون مستقلین و ولایی انتقاد کرد و گفت « تبانی شد، بدون آنکه عملکرد مرا ملاک قرار دهند».

البته فلاحت پیشه تنها چهره میانه رویی در مجلس نبود که قربانی همپیمانی امسال فراکسیون مستقلین و ولایی شد. اگر او یک مرتبه از این اتفاق ضربه خورد، علی مطهری دوباره طعم این ضربه را چشید. او هم کرسی نایب رئیسی مجلس را از دست داد و هم در کسب کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس فقط با یک رأی کمتر ناکام ماند.

در پاسخ به این انتقادها و گلایه ها مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با نامه نیوز گفتگو و بسیاری از نقدها را ناوارد خواند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی دخالتی نداشتیم

بعد از آنکه آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد، برخی رسانه ها این اتفاق را حاصل لابی گری آقای لاریجانی برای حفظ کرسی ریاست مجلس اعلام کردند، آیا این طور است؟

خیر، بعید می دانم چون آقای لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها هیچ دخالتی نداشت.

ولایی‌ها و مستقلین تبانی نکردند/ اصل کشمکش فلاحت پیشه و آقای بروجردی بود

پس اینکه می گویند برای حذف گزینه های مدنظر فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین و فراکسیون ولایی با هم تبانی کردند، صحت ندارد؟

خیر. من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیستم ولی اینقد می دانم که اصل کشمکش بین آقای فلاحت پیشه و آقای بروجردی بود و عوامل خارج کمیسیونی نقشی در نتیجه انتخابات هیأت رئیسه نداشتند.

آقای فلاحت پیشه گفته فقط یک نفر از اعضای فراکسیون مستقلین به او رأی داده است، آیا فراکسیون مستقلین تصمیم تشکیلاتی داشتند که به آقای فلاحت پیشه رأی ندهند؟

خیر، اعضای فراکسیون مستقلین در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها آتش به اختیار بودند. در واقع فراکسیون مطابق مصوبه خود هیچ دخالت تشکیلاتی نداشت.

یعنی برای فراکسیون مستقلین فرقی نمی کرد که آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی شود یا آقای فلاحت پیشه؟

فراکسیون درباره انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها دخالت جمعی و ساماندهی شده نداشت. اعضا آزاد بودن که به تشخیص خود عمل کنند. حالا در جریان نیستم که چه کسی به چه کسی رأی داد. اگر فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دخالت می کرد باید در جای دیگر نیز این کار را انجام می داد.

سال مهم و حساسی در حوزه سیاست خارجی است، خیلی ها معتقد بودند که نباید سکان هدایت کمیسیون امنیت ملی مجلس به دست افراطیون بیافتد.

من در جریان ریز قضایای داخل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیستم بنابراین نمی توانم اظهارنظری کنم که چه اتفاقی افتاد.

به نظر شما با انتخاب آقای ذوالنوری برای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس، لحن این کمیسیون نسبت به گذشته در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی تندتر می شود؟

مواضع سیاست خارجی مجلس تابعی از تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است بنابراین کمیسیون نمی تواند به تنهایی در این حوزه نقش مستقیم داشته باشد و حرف جداگانه ای بزند. شورای عالی امنیت ملی اگر تصمیمی گرفت همان حاکم است.

آقای ذوالنوری از جمله کسانی بود که پیش قدم شد و برجام را به طور نمادین در جلوی صحن مجلس به آتش کشید.

حالا این نظر خودش بود. برجام یک اراده ملی و تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود و انجام هم شد. حالا کسانی مثل آقای ذوالنوری با برجام مخالف بودند. در بقیه مسائل هم همین طور است.

به نظر شما آقای ذوالنوری الان دیدگاه های شخصی اش را به جایگاه حقوقی اش ارجح بداند یا خیر؟

بالاخره کمیسیون جمعی تصمیم می گیرد و او یک نظر دارد. این طور نیست که نظرش را به بقیه نمایندگان غالب کند.

برخی می گویند با ریاست آقای ذوالنوری، تعامل آقای ظریف با مجلس و به طور مشخص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از این به بعد سخت تر می شود، آیا این طور است؟

حالا باید جلو رفت و دید چه اتفاقی می افتد. الان نمی شود پیش داوری کرد.

در کمیسیون فرهنگی آقای مطهری، در کمیسیون آموزش آقای عارف و در کمیسیون امنیت ملی آقای فلاحت پیشه رئیس نشد، برخی این اتفاقات را کنار هم می گذارند و به فراکسیون مستقلین انتقاد می کنند، نظر شما چیست؟

اصلا به فراکسیون مستقلین مربوط نیست چون دخالتی در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها نکرد. افراد با همدیگر در کمیسیون های مختلف حلقه زنجیره ای به هم پیوسته بودند بنابراین توافقات و تفاهماتی با یکدیگر داشتند. اگر در فلان کمیسیون به فلان نامزد رأی داده شود، در کمیسیون دیگر رأی ها چه طور باشد. اینها بحث های به هم پیوسته نمایندگان با هم است و ربطی به فراکسیون ها ندارد. من خودم از عدم انتخاب آقای مطهری برای ریاست کمیسیون فرهنگی متأثر هستم، آقای مطهری فرد شاخصی است و در صحن علنی برای نایب رئیس دوم انتخاب نشد، شخصا علاقه داشتم او رئیس کمیسیون فرهنگی شود اما این اتفاق نیفتاد. بالاخره مجلس است و از این اتفاقات زیاد داریم.

این مشی فراکسیون مستقلین برای عدم دخالت در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها فقط برای امسال اتخاذ شد؟

خیر سال های گذشته هم همین طور بود. فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها دخالت نکرد.

در کل می فرمایید که ریاست آقای لاریجانی را نباید به انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون ها مرتبط کرد؟

بالاخره فراکسیون اهداف مهمتر را اولی می داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است