کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)


کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)

کاشت هویج در گلدان را به راحتی می‌توانید از طریق کاشت بذر در هفت مرحله انجام دهید. کاشت ته هویج در ظرف آب و قرار دادن آن در محلی گرم و پرنور نیز می‌تواند برگ‌های تازه هویج را برای برداشت روزانه شما آماده کند.

کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - کاشت هویج در گلدان با کاشت بذر و بهره‌مند شدن از خواص هویج ارگانیک، یا یک روش جالب دیگر یعنی کاشت ته هویج در یک ظرف کوچک آب و برداشت روزانه برگ هویج، به قدری لذتبخش است که پیشنهاد می‌دهیم حتما آن را امتحان کنید. این مطلب را از دست ندهید و مراحل کاشت هویج در گلدان، شرایط نگهداری و وسایل مورد نیاز را در ادامه مطلب بخوانید.


روش کاشت هویج در گلدان با بذر

برای کاشت هویج در گلدان می‌توانید بذر آن را از مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنید و به راحتی در گلدان یا در باغچه بالکن پرورش دهید. به این منظور کافی است مقداری خاک مناسب و یک گلدان داشته باشید. مراحل کاشت بذر هویج در گلدان به شرح زیر است:

۱- انتخاب بذر مناسب

بذر هویج را تهیه کنید. بذر‌های هویج؛ کوچک، معطر و به رنگ سبز و خاکستری هستند و شکل آن‌ها کمی محدب و دارای خار است که اغلب این خار‌ها موجب می‌شوند چند بذر بهم بچسبند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم قبل از کاشت، بذر‌ها را کمی به یکدیگر بمالید تا از هم جدا شوند. همچنین برای کاشت در گلدان بهتر است از ارقام کوتاه هویج استفاده کنید. ارقامی که مناسب کاشت در گلدان هستند شامل: Thumbelina، Parmex و Parisienne می‌شوند.


۲- انتخاب گلدان مناسب (جنس و اندازه)

گلدان مناسب برای کاشت هویج در گلدان باید عمق حداقل ۳۰ سانتی‌متر داشته باشید زیرا هویج در زیر زمین رشد می‌کند و لازم است فضای کافی برای بزرگ شدن داشته باشد. شما می‌توانید از انواع گلدان‌های پلاستیکی، سرامیکی و سنگی برای این کار استفاده کنید؛ فقط مطمئن باشید که کف گلدان تعداد سوراخ کافی برای خروج آب اضافی را داشته باشد. همچنین توصیه می‌کنم حتما قبل از شروع کار، حتی اگر گلدان را تازه خریداری کرده‌اید آن را با آب گرم و صابون بشویید تا از آلوده شدن و حمله آفات به هویج‌ها در امان بمانید.


۳- آماده کردن بستر کاشت مناسب

برای کاشت هویج در گلدان می‌توانید از مخلوطی از خاک لومی شنی، کمپوست تجزیه شده و شن و ماسه استفاده کنید. همچنین به روش هیدروپونیک نیز می‌توانید هویج را پرورش دهید. برای این منظور می‌توانید مقداری خاک کوکوپیت و پرلیت را نسبت مساوری با یگدیگر ترکیب و گلدانتان را با آن پر کنید. برای رشد سریع‌تر هویج می‌توانید از همان ابتدا مقداری کود را با خاک و بستر کاشت ترکیب کنید. در هنگام پر کردن گلدان، ۲ تا ۳ سانتی‌متر لبه گلدان را خالی بگذارید تا فضای کافی برای رشد گیاه وجود داشته باشد.


۴- کاشت بذر

سطح خاک را کاملا خیس کنید و با انگشت سوراخ‌هایی به عمق ۱ تا ۳ سانتیمتر و با فاصله ۷ تا ۸ سانتیمتر از یکدیگر ایجاد کنید و در هر سوراخ تعداد دو تا سه بذر بکارید. روی بذر‌ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید و کمی با دست فشار دهید، سپس به وسیله یک آبپاش سطح خاک را نم‌دار کنید. درجه حرارت مناسب برای کاشت هویج دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است ولی در دمای ۷ درجه نیز قادر به رشد خواهد بود و در دمای بیشتر از ۲۴ درجه محصول آن نامرغوب می‌شود.

کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)
۵- شرایط نگهداری و نحوه مراقبت

۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد که بذر‌های شما جوانه بزنند. در این مدت گلدان را در مقابل پنجره قرار داده و مراقب باشد تا زمان جوانه زدن بذرها، سطح بستر کاشت همواره مرطوب (و نه خیس) باشد. درشرایط معمول دمایی آپارتمان توصیه می‌کنم روزی دوبار به گلدان‌هایتان با اسپری آب بدهید. هنگامی که طول جوانه‌ها به ۵/۲ سانتیمتر رسید، جوانه‌های ضعیف یا خیلی کوچک را جدا و هرس کنید و اگر فاصله بذر‌ها زیاد نزدیک هم است، هویج‌های جوان را به گلدان‌های مجزا منتقل کنید.

۶- آفات هویج

یکی از مشکلات رایج کاشت هویج در گلدان که شما را تهدید می‌کند، مگس هویج است و لارو‌های موجود در بستر کاشت که اگر کنترل نشوند باعث خسارت و از بین رفتن آن می‌شوند. برای مبارزه با آن می‌توانید از سم برموفوس و یا دیازینون استفاده کنید. البته توصیه ما استفاده نکردن از هیچ گونه سم شیمیایی است تا بتوانید محصول تولیدی خود را به طور سالم و کاملا ارگانیک مصرف کنید. برای مقابله با این آفت از کارت‌های زرد رنگ موجود در گلخانه‌ها استفاده کنید و فواصل آبیاری را بیشتر کنید تا مشکل برطرف شود. همچنین با هرس به موقع و چیدن برگ‌های اضافی می‌توانید از حمله مگس‌ها پیشگیری کنید.


۷- برداشت هویج

به طور معمول بین ۶۵ تا ۸۵ روز طول می‌کشد تا شما بتوانید محصول خود را برداشت کنید. برای تشخیص زمان برداشت هویج‌ها کافی است به برگ‌ها توجه کنید. زمانی که برگ‌های بیرونی پژمرده شده، از رنگ سبز به زرد تغییر رنگ دادند و برگ‌های داخلی شروع به ریختن کردند، محصول شما آماده برداشت است.
در هنگام برداشت از یک چنگال استفاده کنید و به آرامی هویج را از گلدان بیرون آورید، خاک‌های روی آن را بتکانید، برگ‌ها را کاملا جدا کرده و در همان زمان مصرف ، (و نه قبل از آن) هویج‌ها را بشویید.

کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)
کاشت ته هویج در آب

شما می‌توانید با ته مانده هویج‌ها، گلدانی سرسبز در آشپزخانه خود ایجاد کنید! گلدانی که علاوه بر زیبایی، برگ‌های آن نیز در تهیه سالاد و چاشنی کاربرد دارد. به این منظور کافی است ته هویج را که همیشه جدا کرده و دور می‌انداختید، در یک ظرف کوچک آب گذاشته و پشت پنجره نورگیر قرار دهید تا بعد از چند روز برگ‌های هویج سبز شوند.

کاشت هویج در گلدان به 2 روش (کاشت بذر و کاشت ته هویج)
سخن پایانی

هویج از سبزیجات پرخاصیتی است که مصرف آن امروزه در غذا‌های رژیمی و غذای کودکان توصیه می‌شود و به صورت خام، پخته، آب هویج و کنسرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، به راحتی و با وسایل کم در منزل، برای کاشت هویج در گلدان اقدام کرده و یک محصول سالم مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم آموزش کاشت هویج در منزل را نیز بخوانید تا با نکات بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

برگرفته از: کتاب پرورش سبزی و سبزی کاری در باغ و خانه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)