بنتونیت رس چیست؟ رس التیام بخش از بنتونیت کلسیم طبیعی (یک سنگ متخلخل که در سراسر جهان استخراج می شود) ساخته شده است. بنتونیت از خاکستر آتشفشانی تشکیل شده است. نرم بوده و به راحتی به پودر تبدیل می شود. سپس میتوان از پودر آن (بدون افزودن اجزای دیگر) برای ساخت ماسک های صورت استفاده کرد. در این مقاله از بخش طب سنتی و زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی بنتونیت رس می پردازیم.

مزایای بنتونیت رس

ادعاهایی در مورد فواید بنتونیت به منظور مراقبت از پوست وجود دارد که برخی از آن ها توسط تحقیقات ثابت شده اند و برخی دیگر توسط هیچ مدرک معتبری ثابت نمی شوند. در زیر، باورهای رایج در مورد فواید بنتونیت برای پوست و آنچه که علم درباره آن ها می گوید، را لیست کرده ایم.

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

پاکسازی منافذ

افرادی ادعا می کنند که آنچه که باعث منحصر به فرد شدن بنتونیت شده و دلیل بسیاری از مزایای پوستی اش می باشد، ماهیت مغناطیسی آن است. وقتی بنتونیت با آب مخلوط می شود، در خاک رس بار الکتریکی منفی ایجاد می کند که می تواند برای بیرون کشیدن سموم مضر در پوست مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب گفته می شود که از پرشدن منافذ پوست توسط سلول های مرده و آلاینده های دیگر جلوگیری می کند.

اگرچه ما تحقیقات خاصی در زمینه توانایی خاک رس در زمینه جذب سموم از پوست پیدا نکردیم، اما مطالعاتی را یافتیم که از این ادعا حمایت می کنند که بنتونیت دارای شارژ سطحی منفی است که می تواند برای جذب و دفع مواد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این که بنتونیت تا چه مقدار قادر به جذب از سطح پوست است، مشخص نیست.

جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم (چربی)

سبوم بسیار زیاد – ترشحات چربی که توسط غده های چربی آزاد می شوند – منجر به ایجاد جوش بر روی پوست می شود. طبق گزارشات، بنتونیت رس، سبوم را جذب کرده و به کنترل تولید آن کمک می کند و در نتیجه از بروز جوش و آکنه جلوگیری می کند.

مطالعاتی از اوایل تا اواسط دهه ۱۹۸۰ به دنبال اندازه گیری مقدار سبوم ترشح شده توسط پوست انسان بوده اند. محققان از بنتونیت رس برای جذب سبوم در زمان قبل از اندازه گیری آن استفاده کردند. اگرچه این مطالعات به تنهایی توانایی بنتونیت را در جذب چربی اندازه گیری نکردند، اما نتیجه گرفتند که استفاده از خاک رس برای این منظور مفید است.

لایه برداری پوست

بسیاری از مردم برای از بین بردن سلول های مرده پوست از ماسک بنتونیت رس استفاده می کنند. همانند دیگر ماسک های موجود، ماسک بنتونیت نیز به هنگام خشک شدن سفت می شود. بنا بر گزارش ها، سلول های مرده پوست به رس خشک می چسبند و وقتی ماسک شسته می شود، بیرون می آیند.

به طور کلی، به منظور لایه برداری، ماسک بنتونیت رس کم تر از سایر ماسک ها به کار گرفته می شود.

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

نرم کردن پوست

با در نظر گرفتن این ادعا که بنتونیت سبب لایه برداری پوست شما می شود، ایجاد نرمی در پوست نیز منطقی به نظر می رسد. بنتونیت همچنین دارای سیلیس (سیلیسیم دی اکسید) است، که یک ماده معدنی است که رشد کلاژن را بالا می برد، پوست را تقویت می کند و خاصیت کشسانی آن را افزایش می دهد و در نتیجه باعث نرمی بیشتر پوست می شود.

خطوط و چین و چروک های ظریف را کاهش می دهد

همانطور که در بالا ذکر شد، سیلیس تولید کلاژن را افزایش می دهد. بهبود این خاصیت کشسانی به مبارزه با خطوط ظریف و چین و چروک در پوست کمک می کند. این کار ممکن است به اندازه جراحی لیفت پوست تاثیرگذار نباشد، اما استفاده منظم از ماسک، می تواند تفاوت های قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

رنگ پوست را یکنواخت تر می کند

لایه برداری می تواند منجر به یکنواخت شدن رنگ پوست هم بشود. وقتی سلول های مرده پوست برروی صورت و در منافذ ایجاد می شوند، باعث تیرگی پوست شما می شوند. در نتیجه حذف سلول های مرده پوست باعث برگرداندن رنگ طبیعی پوست شما به حالت اولیه می شود.

بهبود گردش خون

برخی از حامیان بنتونیت رس ادعا می کنند که این ماسک می تواند گردش خون را افزایش دهد. در تئوری، هنگامی که ماسک خشک می شود، پوست را منقبض می کند و گردش جریان خون را در آن منطقه افزایش می دهد؛ با این حال، ما هیچ مدرکی دال بر این که این تئوری از لحاظ بالینی نیز ثابت شده است، پیدا نکردیم.

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

باعث درخشندگی پوست می شود

اندازه گیری این ادعا بسیار دشوار است. وقتی مردم می گویند که پوست آن ها می درخشد، اغلب به این معنی است که تازه و با طراوت به نظر می رسد. با فرض این که ویژگی های پاک سازی و لایه برداری بنتونیت رس واقعی هستند، پس بعد از استفاده از ماسک پوست شما با طراوت تر به نظر می رسد.

با باکتری ها و عفونت ها مقابله می کند

گفته می شود که بنتونیت رس از پوست در مقابل باکتری ها محافظت می کند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای التیام زخم نیز مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ به تاثیرات بنتونیت در درمان زخم در موش های صحرایی پرداخت. و نتیجه گرفت که موش هایی که در معرض بنتونیت رس قرار گرفته بودند، زخم کمتری نسبت به دیگر موش ها داشتند. با این حال، مطالعه ای که اخیرا نیز بر روی موش ها انجام شد، مشخص کرد که تحقیقات بیشتری لازم است.

در هر صورت توصیه نمی شود که برای درمان هر نوع عفونتی از خاک رس استفاده کنید. اگر فکر می کنید که مبتلا به عفونت پوستی هستید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان آکنه

برای درمان آکنه نیز از خاک بنتونیت رس استفاده می شود. تمیز کردن منافذ و جذب چربی اضافی قطعا به مبارزه با آکنه کمک می کند، بنابراین ممکن است دلیلی برای این ادعا وجود داشته باشد. برخی از مردم از رس برای کمک به درمان آکنه استفاده کرده اند، اما اگر پوست حساسی دارید، ابتدا با متخصص پوست خود مشورت کنید.

درمان شرایط پوستی دیگر

آکنه تنها بیماری پوستی ای نیست که بنتونیت رس به درمان آن کمک می کند. برخی از مردم از خاک رس برای درمان گزش حشرات یا حتی کمک به اگزما و پسوریازیس استفاده کرده اند. با این حال، ما هر کسی را که مظنون به داشتن یک بیماری پوستی است تشویق می کنیم که قبل از تلاش برای درمان این بیماری به وسیله بنتونیت رس، به یک متخصص پوست مراجعه کند.

مزایای دیگر

رفع مشکلات دستگاه گوارش مانند برگشت اسید، درد معده (یبوست)، گاز، باد کردگی و غیره. تامین مواد معدنی در بدن سلامت دهانی با ارائه مواد معدنی سودمند و از بین بردن باکتری های دهان تنفس تازه تر

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

خطرات بنتونیت رس

بنتونیت رس دارای درصد کمی سرب است که این مقدار در مقایسه با مقدار سرب موجود در برخی از غذاهایی که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم مانند کلم بروکسل و سیب زمینی شیرین، کمتر است.

خوردن بنتونیت رس

هنگامی که به دنبال دستور العمل های استفاده از بنتونیت می گردید، احتمالا در دستور العمل های آن خواهید دید که می توانید آن را بخورید. بسیاری از افراد با این باور که بنتونیت سموم مضر را از بین خواهد برد، تصمیم می گیرند که محصولات بنتونیت رس دست ساز خانگی را بخورند. این ادعا توسط مطالعات علمی تایید نشده است و ما نمی توانیم در مورد میزان خطر آن چیزی بگوییم. پیش از انجام این کار با پزشک خود درباره خطرات خوردن خاک رس صحبت کنید.

فعال سازی بنتونیت رس

زمانی که رس شفابخش را خریداری می کنید به احتمال زیاد یک شیشه پودر بنتونیت را دریافت خواهید کرد. پودر در همان حالت اولیه به راحتی بر روی صورت شما پخش نخواهد شد. ابتدا باید با اضافه کردن آب آن را به یک ماسک تبدیل کنید.

گفته می شود که اضافه کردن آب باعث فعال سازی خاک رس و تزریق بار منفی به آن می شود. و اثرات آن زمانی بروز می یابند که بر روی صورت خشک شود. طرفداران خاک رس می گویند که خاک رس کاملا خشک شده، هیچ فایده ای برای سلامت پوست ندارد. بنابراین پس از خشک شدن ماسک، رها کردن خاک رس بر روی صورت مفید نیست.

لازم به ذکر است که آب تنها چیزی نیست که می تواند رس را فعال کند. فلز نیز می تواند به آن بار منفی بدهد. بهتر است که خاک رس را در ظروف فلزی و یا نزدیک به آن ها نگه داری نکنید. برخی از افراد همچنین توصیه می کنند که ماسک رس خود را در یک کاسه فلزی ترکیب نکنید.

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

چگونه از رس بنتونیت شفابخش استفاده کنیم

شما می توانید یک شیشه رس را در یک فروشگاه محلی یا آنلاین یافت کنید. اما کار به همینجا ختم نمی شود. بهترین استفاده از بنتونیت خاک رس به صورت ماسک است.

مرحله اول: فقط آب اضافه کنید

پودر خاک رس خود را با آب فعال کنید. میزان استفاده از آب فقط به شما بستگی دارد. باید آنقدر آن را مخلوط کنید تا به ترکیبی یکدست دست یابید.

برخی از دستور العمل ها از خاک رس به همراه یک مایع متفاوت مثل سرکه سیب استفاده می کنند. شما می توانید آن را با چیزهای متفاوت تهیه کنید، اما بدانید که آب ساده تنها چیزی است که شما برای ساخت ماسک به آن نیاز دارید.

خاک رس را در یک کاسه غیر فلزی مخلوط کنید. یک کاسه چوبی یا شیشه ای را انتخاب کنید. از مخلوط کردن بیش از حد آن اجتناب کنید. زمانی که به خمیر یکدستی دست پیدا کردید، مخلوط کردن آن را متوقف کنید.

گام دوم: از روغن های اسانسی استفاده کنید

برای بیشتر کردن مزایای رس بر روی پوست (یا داشتن ماسکی معطر)، چند قطره روغن اسانس انتخابی را به ماسک خود اضافه کنید. روغن درخت چای را به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و یا روغن نارگیل را برای داشتن خاصیت مرطوب کنندگی اش انتخاب کنید. اگر در مورد استفاده از روغن مطمئن نیستید و پوست حساسی دارید، از متخصص پوست خود کمک بگیرید.

مرحله سوم: یافتن اجزای دیگر

ماسک شما می تواند ساده و یا به همراه اجزای دیگری باشد. برخی دستور العمل ها شامل بلغور جو دو سر و یا حتی ادویه هایی هستند. همانند روغن های اسانس، مطمئن شوید که این مواد نیز ایمن هستند.

مرحله چهارم: شستن صورت خود

برای کسب بهترین نتیجه، خوب است که ماسک را بر روی صورت تمیز بمالید. خیلی سخت نشویید. ماسک صورت تان باید به پوسته سازی کمک کند.

بنتونیت رس چیست؟ مزایا، خطرات و نحوه استفاده از بنتونیت رس

مرحله پنجم: اعمال ماسک

شما می توانید خمیر را بر روی کل صورت خود و یا فقط مناطق خاصی از صورت اعمال کنید. بدانید که بعد از این که رس را به صورت خمیر درآوردید، نمی توانید آن را در ظرفی نگه دارید. پس به هر میزان که نیاز دارید، بسازید.

برخی افراد با استفاده از یک اسفنج آرایشی یا توپ پنبه ای ماسک را بر روی صورت خود اعمال می کنند. اما اگر ترجیح می دهید، می توانید از انگشتان خود نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تمیز هستند.

مرحله ششم: برداشتن ماسک

بگذارید تا ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی صورت شما بماند. با گذشت زمان ممکن است در چهره خود احساس فشرده شدن داشته باشید، چون ماسک خشک و منقبض می شود. ممکن است اینطور به نظر برسد که این ماسک باعث می شود که صورت شما در حال تبدیل شدن باشد. این طبیعی است. خاک رس را با آب گرم و یک دستمال حمام و به آرامی بشویید.

ممکن است بخواهید که ماسک را بیش از حد بر روی صورت خود نگه دارید. وقتی خاک رس خشک می شود، تمام فواید آن از دست خواهد رفت و ممکن است پوست شما را خشک کند. پس این کار بی فایده است.