وزیر خارجه ترکیه: موشک های اس400 را با وجود تهدیدهای آمریکا خریدیم


وزیر خارجه ترکیه: موشک های اس400 را با وجود تهدیدهای آمریکا خریدیم

اختلاف میان دو کشور عضو ناتو درباره خرید سامانه موشکی اس400 از ماه ها پیش آغاز شده بود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد سامانه دفاع موشکی اس400 علی رغم احتمال تحریم های آمریکا خریده شد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ریچارد سزیبرا» وزیر خارجه و همکاری های بین المللی روآندا در آنکارا گفت: سامانه موشکی اس400 را علی رغم تمامی تهدیدها و تحریم های احتمالی آمریکا خریدیم. اکنون در روند تحویل آن قرار داریم.

چاووش اوغلو موضع آمریکا در این باره را غیر قابل فهم دانست و ادامه داد: جمهوری ترکیه یک کشور آزاد و مستقل است. ترکیه کشوری نیست که به درخواست آمریکا یا کشور دیگری حرکت کند. بنابرین احتمال صرف نظر کردن از تصمیم خرید اس 400 وجود ندارد چون که ترکیه فورا به سامانه پدافند هوایی نیاز دارد.

وزیرخارجه ترکیه با بیان این که ترکیه بالغ بر 1 میلیارد دلار بر برنامه توسعه جنگنده های اف 35 سرمایه گذاری کرده، گام های آمریکا را مغایر اصول همکاری و قوانین ارزیابی دانست.

وی در خصوص دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن گفت: در این دیدارموضوعاتی مانند سرنوشت ادلب، خروج نیروهای آمریکا از سوریه، کمیسیون مشترک و ایجاد منطقه امن در راستای خروج این نیروها و همچنین موضوعات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد که آموزش خلبانان ترکیه برای به پرواز درآوردن جنگنده های اف35 را در یک پایگاه هوایی در ایالت «آریزونا» را متوقف کرده است.

اختلاف میان دو کشور عضو ناتو درباره خرید سامانه موشکی اس400 از ماه ها پیش آغاز شده بود. ایالات متحده آمریکا می گوید که سامانه اس400 با شبکه دفاعی ناتو همخوانی ندارد و می تواند تهدیدی برای جنگنده های اف35 است.

به موجب قانونی که در سال 2017 در آمریکا تصویب شد ترکیه به دلیل خریدن تجهیزات نظامی از روسیه تحریم می شود.

اردوغان روز پنجشنبه اعلام کرد که در حاشیه نشست گروه بیست که هفته جاری در ژاپن برگزار می شود با ترامپ دیدار می کند و با وی درباره مساله اس400 رایزنی می کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟