تجهیزات منابع طبیعی کردستان پاسخگوی مقابله با اطفای حریق نیست


تجهیزات منابع طبیعی کردستان پاسخگوی مقابله با اطفای حریق نیست

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، با اعلام اینکه تجهیزات تخصیص یافته به مبحث اطفاء حریق، نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته است، اما هنوز پاسخگوی نیاز مراتع موجود استان نیست، گفت: امسال 86 تیم اطفاء حریق در روستاها ساماندهی شده اند.

سعدی نقشبندی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال آتش سوزی‌ها از ۱۰ خردادماه آغاز شد، اظهار کرد: طی سال جاری تاکنون در ۳۳ روستای سطح کردستان، در مساحتی به میزان ۱۲۲ هکتار مرتع و ۲.۶ هکتار جنگل آتش سوزی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به بارش‌های پربار بهاره و پوشش گیاهی انبوه احتمال وقوع آتش سوزی‌ها در سطح مراتع و جنگل‌ها در همه شهرستان‌های کردستان بیشتر است، افزود: شهرستان‌های مریوان و بانه به علت پوشش گیاهی و جنگلی زیاد نسبت به سایر شهرستان‌ها، بیشترین مناطق مستعد آتش سوزی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان، از مشارکت ۹۸ درصدی مردم در راستای اطفا حریق در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دلایل عمده آتش سوزی‌ها انسانی اعلام شده است و تاکنون هیچ دلیل غیر عمدی در مسیرهای مرتبط گشت و کنترل محسوس و غیر محسوس گزارش نشده است.

وی مشارکت مردمی را مهم‌ترین عامل مقابله و پیشگیری از آتش‌سوزی ها ذکر و تصریح کرد: تجربه نشان داده است، در هر کجا بهره برداران عرفی داشته باشیم، کمتر دچار آتش سوزی می‌شویم.

نقشبندی اظهار کرد: امسال با توجه به حجم پوشش گیاهی بیشتر و حساسیت بالای مسئولان نسبت به این مسئله، اطلاع رسانی دقیق از طریق شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان، در اولویت اقدامات صورت گرفته از سوی منابع طبیعی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین استفاده از ظرفیت برنامه‌های توسعه کشور، برای عقد قرارداد با جوامع محلی، رتبه بندی تعاونی‌ها و تجهیز انجمن‌ها و سمن‌های خود جوش مردمی که به بحث اطفا حریق ورود می‌کنند با حداقل امکانات، از دیگر اقدامات مؤثر اداره کل منابع طبیعی در راستای پیشگیری از آتش سوزی مراتع است.

نقشبندی بیان کرد: از طریق معاونت عمرانی استانداری و از محل اعتبارات دهیاری‌ها، به تعداد دهیاری‌هایی که بیشتر در معرض آتش سوزی هستند تجهیزات داده شده است و مقرر گردیده از همین محل، مبالغی برای تجهیزات انفرادی اطفا حریق در اختیار دهیاران قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه تجهیزات تخصیص یافته به این مبحث، نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته است، اما هنوز پاسخگوی نیاز مراتع موجود نیست، گفت: امسال ۸۶ تیم اطفا حریق در روستاها ساماندهی شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، با اعلام اینکه همچنین تیم‌های اطفا حریق در سطح شهرستان‌ها آماده باش بوده و دو تیم در سنندج مستقر هستند، تصریح کرد: چون بیشتر میزان آتش سوزی‌ها در روزهای تعطیل و بعد از زمان اداری اتفاق می‌افتد، این تیم‌ها به صورت متمرکز در اداره منابع طبیعی شهرستان مستقر هستند و دهیاران ما نیز با آماده کردن دید مردمی، نقش مؤثری در این زمینه دارند.

وی افزود: کانون کوهنوردان استان نیز با هماهنگ کردن سمن‌ها کمک زیادی به بحث اطفا حریق می‌کنند.

نقشبندی عنوان کرد: در سطح استان کردستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد، واقعیت امر این است که اگر تمام نیروهای الزامی استان کردستان هم بسیج شوند نمی‌توانند این میزان مرتع را کنترل کنند و پوشش دهند و بر همین اساس، مشارکت مردم در اطفا حریق امری کاملاً ضروری است.

وی تجهیزات انفرادی را برای ترغیب بیشتر مشارکت مردمی امری مهم ذکر کرد و افزود: "دمنده" وسیله‌ای عالی برای استفاده از خاموش کردن آتش است که تهیه آن نیازمند اعتبارات بیشتر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ مردم استان و مشارکت روستاها در بحث اطفا حریق، می‌توان گفت که کمبود نیروی انسانی نداریم، بلکه تجهیزات ما باید بیشتر شود.

وی در پایان یادآور شد: ما وظیفه داریم از منابع طبیعی در برابر حریق حفاظت کنیم، ۱۵۰۴ سامانه اطلاع رسانی گزارشات تخریب، تصرف و آتش سوزی این اداره کل است و می‌توانند از طریق این سامانه با ما همکاری داشته باشند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق