گرفتن حال خوش از قرآن مستلزم فهم آن نیست


گرفتن حال خوش از قرآن مستلزم فهم آن نیست

گروه اندیشه ــ یک پژوهشگر حوزه دین با اشاره به اینکه نیاز امروز ما این است که به قرآن رجوع کنیم، بیان کرد: حال ما زمانی خوب می‌شود که با خداوند ارتباط برقرار کنیم و این ارتباط از طریق قرآن به دست می‌آید که البته خوش شدن حال در گرو فهم آیات هم نیست، چون مخاطب قرآن تمام روح و جان انسان است و به همین دلیل امواج قرآن بر روح انسان اثر می‌گذارد.

گرفتن حال خوش از قرآن مستلزم فهم آن نیست

به گزارش ایکنا؛ سیدمجتبی حسینی، پژوهشگر برجسته حوزه دین، در جلسه یازدهم از شرح دعای چهل‌ودوم صحیفه سجادیه که شب گذشته، دوم تیر در دبیرستان صدیقین برگزار شد، بیان کرد: تاکنون چند بار و از زاویه‌های مختلف در مورد صلوات صحبت کرده‌ام، چراکه این بحث بسیار بحث مفصلی است و گاهی صلوات مانند آرمی است که در دل خود توحید، نبوت، امامت و دعا را جای داده است.
وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از سوره اعلی بیان کرد: خداوند در آیه 15 سوره اعلی می‌فرماید «وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» که در مورد این آیه یکی از اصحاب امام رضا(ع) از ایشان سؤال کرد که چطور باید به این آیه عمل شود. چون آیه این‌طور است که هر زمان که ذکر خدا آمد بلند شوید و نماز بخوانید. امام رضا(ع) در پاسخ به این سؤال فرمودند که مراد از «فَصَلَّى» نماز خواندن نیست، بلکه مراد این است که دعایی کنید و در ادامه دارد که بر محمد و آل او درود بفرستید، بنابراین زمانی که پس از یاد خدا بر پیامبر(ص) و آل او درود می‌فرستید، به آیه عمل کرده‌اید.
حسینی تصریح کرد: البته این مسئله در ظاهر ممکن است چیز ساده‌ای باشد و برخی از این مسائل چون زیاد تکرار می‌شود، ما تصور می‌کنیم که چیزهای ساده‌ای هستند، در حالی که این ساده‌انگاری به دلیل ظرفیت پایین ما است. ما تصور می‌کنیم اگر یک مطلب مهم باشد، حتما باید بسیار حجیم و بزرگ باشد و این حرف در همه رسانه‌ها پوشش داده شود و ... اما اینگونه نیست.
کارشناس برجسته حوزه دین در ادامه بیان کرد: این در حالی‌ است که حیاتی‌ترین چیزی که در زندگی داریم آب است و اتفاقا کم‌حاشیه‌ترین و ارزان‌ترین ماده نیز همین است و وقتی می‌خواهیم برای سادگی یک چیز مسائلی بزنیم هم می‌گوییم مانند آب خوردن است، اما همین ماده عبارت از حیاتی‌ترین ماده زندگی ما است. بنابراین دنبال این نباشیم که حتما چیزهای بزرگی پیدا کنیم و بگوییم که می‌خواهیم به سلوک و ... برسیم. دین آمده که بگوید ما باید آدم باشیم. متاسفانه برخی‌ها وقتی به دنبال‌ برخی دستورالعمل‌ها هم که می‌روند، دنبال این هستند که با تعریف از آن استاد خودشان را مهم جلوه دهند و بگویند که فلان استاد به ما نظر لطف دارد.
حسینی تصریح کرد: ما باید بدانیم که ارتباطمان با خدا چطور برقرار می‌شود. وقتی که ذکر خدا می‌شود، در عالم اتفاق بزرگی می‌افتد، ولی ما آن را ساده می‌انگاریم. بنابراین در برابر این اتفاق بزرگ باید عکس‌العملی نشان دهیم که می‌شود همان «صَلی» که در سوره اعلی به آن اشاره شد و یکی از مصادیقش نیز دورد فرستادن بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت قرآن و کم‌رنگ شدن نقش آن در زندگی انسان‌ها بیان کرد: روز به روز نیاز ما به قرآن بیشتر می‌شود، اما متاسفانه منابر ما البته معنای اعم، یعنی تریبون‌هایی که دینی هستند به مطالب عمیق و این نیاز توجه ندارند. این در حالی است که اگر آشنایی ما با قرآن بیشتر شود، حالمان نیز بهتر می‌شود. متاسفانه برخی‌ها هستند که انسان‌های خوبی هستند، اما طوری از قرآن برای آنها توصیف شده و یا از قرآن به گونه‌ای استفاده ابزاری صورت گرفته که این افراد هم حاضر نیستند با قرآن ارتباط برقرار کنند.
حسینی در ادامه افزود: شما تصور کنید که امروز سالروز تولد شما است که حال شما نیز طبیعتاً خوب است و دیگران برای شما هدیه و ... می‌آورند که همه اینها خوب است، اما باید حال درون شما هم خوب باشد و این خوب شدن حال در گرو ارتباط با قرآن حاصل می‌شود. خداوند در ابتدای کار به انسان قرآن را داده و به او گفته که این برنامه زندگی تو است. بنابراین ارتباط با قرآن هم حال ما را خوب می‌کند و هم اینکه هر روز را برای ما مانند روز تولدمان می‌کند. یعنی با قرآن می‌توان هر روز یک چهره جدید از خداوند را شناخت که برای انسان به مثابه یک تولد دوباره است.
این کارشناس برجسته حوزه دین تصریح کرد: بنابراین چیزی که بتواند فضای جدیدی را پیش روی انسان بگذارد وارتباط انسان با خدا است که از طریق قرآن حاصل می‌شود و خداوند نیز تعهد کرده که حال شما را خوب کند و در آیه‌ای از قرآن نیز می‌فرماید «وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ». ما همواره دعا می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم که حال ما را به احسن الحال تغییر دهد، اما یکی از ابزارهایی که می‌تواند چنین اتفاقی را رقم بزند، ارتباط با قرآن است.
حسینی در ادامه بیان کرد: البته اینطور هم نیست که بگویید حتماً باید آیات قرآن را بفهمید، بله فهمیدن خوب است، اما اینطور نیست که حتماً باید همه آن را بفهمیم. ضمناً کسی که قرآن می‌خواند و نمی‌فهمد در اصل فکر می‌کند که نمی‌فهمد، چون مخاطب قرآن تمام وجود و روح انسان و نه فقط گوش او است و امواج قرآن با امواج روح انسان حرف می‌زند و به همین دلیل حال شما هم خوب خواهد شد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در