87 درصد ارز صادرکنندگان بی‌سابقه بازنگشته است


87 درصد ارز صادرکنندگان بی‌سابقه بازنگشته است

آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که 87 درصد ارز صادرکننده‌های بی‌سابقه بازنگشته است.در سال گذشته 6447 صادرکننده (شرکت حقوقی و شخص حقیقی) اقدام به 5/4 میلیارد دلار صادرات کردند که این صادرکنندگان پیش از این هیچ‌گونه سابقه صادراتی نداشته‌اند و 4/7 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این افراد به کشور بازنگشته است. نوشته 87 درصد ارز صادرکنندگان بی‌سابقه...

متولی تجارت خارجی مخالف برخورد قضایی با صادرکنندگان است. این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی با ۴ میلیارد دلار صادرات حتی یک دلار هم به کشور برنگردانده‌اند که اسامی این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و پرونده‌های آنها در دستگاه قضا بررسی می‌شود، اما محمدرضا مودودی گفته است که اولا نباید چنین برخوردهایی اتفاق بیفتد، چراکه ممکن است برای صادرکنندگان خوشنام سوءبرداشت به‌وجود‌ آید.

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنین به گفته او، رویکرد بانک مرکزی درخصوص برخورد قضایی با صادرکنندگان، متوجه صادرکنندگان خوب و شناسنامه‌دار نمی‌شود. از این‌رو این گروه از صادرکنندگان نگران برخوردهای قضایی نباشند. او اصلاح سیاست ارزی را ارجح بر برخورد تنبیهی می‌داند. البته مودودی آماری را نیز از ارز بازنگشته توسط صادرکنندگان بدون سابقه، ارائه داده که نشان می‌دهد این گروه از صادرکنندگان از ۵/۴ میلیارد دلار صادرات، ۴/۷ میلیارد دلار را به کشور بازنگردانده‌اند. این مقام مسوول پیش از این نیز اعلام کرده بود در سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ صادرکننده حقیقی و حقوقی وارد عرصه تجارت خارجی شده‌اند که امیدی هم به بازگشت ارز صادراتی آنها نیست.

نحوه مواجهه با خوب‌های صادرات

محمدرضا مودودی در مورد معرفی ۱۵۰ صادرکننده متخلف به دستگاه قضا گفت: قطعا با توجه به رویکرد بانک مرکزی در توجه به مقوله صادرات، صادرکنندگان خوب مشمول این برخوردها نمی‌شوند. سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: در سال گذشته ۶۴۴۷ صادرکننده (شرکت حقوقی و شخص حقیقی) اقدام به ۵/۴ میلیارد دلار صادرات کردند که این صادرکنندگان پیش از این هیچ‌گونه سابقه صادراتی نداشته‌اند و ۴/۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این افراد به کشور بازنگشته است.

او گفت: بانک مرکزی در صورتی که صادرکنندگان شناسنامه‌دار کشور ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده باشند، دلیل این مساله را از آنها جویا می‌شود. مودودی ادامه داد: اگر این صادرکنندگان دلیل موجهی برای عدم بازگشت ارز خود ارائه دهند و بانک مرکزی هم مطمئن شود که دلیل تاخیر در بازگشت ارز قانع‌کننده بوده است، به آنها فرصت می‌دهد و دلایل آنها از سوی بانک مرکزی پذیرفته و به آنها فرصت برای بازگشت ارز داده می‌شود.

مودودی اظهار کرد: در این مورد حتی چند صادرکننده با من تماس داشته‌اند و از نحوه برخورد بانک مرکزی با موضوع رضایت داشته‌اند؛ بنابراین با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم، ممکن است به‌دلایل مختلفی برخی صادرکنندگان موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود در موعد مقرر نشده باشند که با تشریح شرایط به بانک مرکزی دلایل آنها مورد بررسی قرار گرفته و حتی پذیرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر تعدادی صادرکننده متخلف پیرو بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، احتمال می‌دهم که این افراد جزو صادرکنندگان بی‌سابقه‌ای بوده باشند که به تعهد ارزی خود عمل نکرده‌اند.

مودودی اظهار کرد: در مجموع سازمان توسعه تجارت معتقد است که این برخوردها نباید صورت گیرد، زیرا ممکن است منجر به سوء برداشت شود و برخی از صادرکنندگان خوب ما که به‌دلایلی موفق به بازگشت ارز حاصل از صادرات در موعد مقرر نشده‌اند، تصور کنند که بعدا نوبت به آنها خواهد رسید.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: ما باید سیاست‌های ارزی را درست کنیم تا از برخورد تنبیهی جلوگیری شود؛ بنابراین حتما باید در مورد این‌گونه برخوردها شفاف‌سازی شود تا صادرکنندگانی که صادرات را به درستی انجام می‌دهند، نگران این برخوردها نباشند.

او با بیان اینکه با برخی برخوردها نباید منجر به نگرانی صادرکنندگان شد، گفت: اکنون آمریکا و کسانی که اقتصاد ما را نشانه گرفته‌اند، منتظر این‌گونه مسائل هستند و می‌خواهند نشان دهند که صادرات در ایران کاهش یافته، بنابراین باید در اقداماتی که انجام می‌شود، منجر به نگرانی صادرکنندگان واقعی نشویم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در مجموع رویکرد بانک مرکزی حمایت از صادرکنندگان است و قطعا صادرکنندگان متخلفی که به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند جزو افرادی بوده‌اند که قصد بازگشت ارز حاصل از صادرات را نداشته‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم