بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه


اگر به دنبال یک اسمارت فون اندرویدی قدرتمند و همه کاره در سال 2019 هستید، Huawei P30 Pro می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای شما باشد. این گوشی در قسمت دوربین فوق العاده تر از حد تصور عمل می‌کند، طراحی زیبایی دارد و باتری آن نیز بسیار قدرتمند می‌باشد. هواوی با معرفی P30 Pro […] نوشته بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه اولین...

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه
4+

اگر به دنبال یک اسمارت فون اندرویدی قدرتمند و همه کاره در سال ۲۰۱۹ هستید، Huawei P30 Pro می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای شما باشد. این گوشی در قسمت دوربین فوق العاده تر از حد تصور عمل می‌کند، طراحی زیبایی دارد و باتری آن نیز بسیار قدرتمند می‌باشد. هواوی با معرفی P30 Pro قدم بزرگی برای رقابت با پرچمداران جدید S10 سامسونگ برداشته است. در ادامه‌ی این مطلب از نت نوشت با بررسی P30 Pro همراه ما باشید.

بررسی P30 Pro

در دهه‌ی گذشته، تلفن‌های همراه تاثیر شگفت انگیزی بر روی دنیای عکاسی گذاشته اند و هم اکنون بسیاری از افراد به جای خرید یک دوربین عکاسی، یک اسمارت فون قدرتمند را انتخاب می‌کنند. البته دوربین یک اسمارت فون هر چقدر هم که خوب و توانا باشد، نمی‌تواند تمامی کاربردهای یک دوربین عکاسی قدرتمند را ارائه کند، ولی هواوی در P30 Pro سعی کرده تا فاصله‌ی بین تکنولوژی دوربین اسمارت فون‌ها با دوربین‌های مخصوص عکاسی را کمتر از قبل کند.

دوربین P30 Pro می‌تواند همانند یک DSLR زوم کند، و یا یک تصویر باکیفیت از محیطی با نور بسیار کم را در کسری از ثانیه ثبت کند. برای عکاسی از محیط‌های با نور کم معمولا نیاز به یک سه پایه و صرف زمان زیادی برای ورود نور کافی به درون دوربین می‌باشد، اما دوربین این اسمارت فون می‌تواند تصاویری را ثبت کند که دیگر اسمارت فون‌ها خواب آن را هم نمی‌توانند ببینند!

بیشتر بخوانید: مشخصات هواوی P30 Pro

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

بررسی P30 Pro

البته در حال حاضر، اسمارت فون‌های سری Mate به عنوان پرچمداران اصلی هواوی شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود تا سری Mate30 در ماه اکتبر ۲۰۱۹ معرفی شود. ولی هم اکنون P30 Pro دستگاهی قدرتمندتر و پیشرفته تر از Mate 20 Pro ارزیابی می‌شود.

همچنین مثل گذشته، هواوی در اسمارت فون‌های سری P در درجه‌ی اول به قسمت دوربین اهمیت داده است. ولی پیشرفت دوربین‌های سری P30 نسبت به P20 بسیار بیشتر از چیزی بود که حدس می‌زدیم. به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۹ سال بسیار شگفت انگیزی در زمینه‌ی تلفن همراه باشد، زیرا تا بدین جای کار، پرچمداران سامسونگ و هواوی به خوبی موجبات شگفتی همه‌ی کاربران را فراهم آورده اند.

اما به بحث اصلی خود که بررسی P30 Pro می‌باشد بازمی گردیم. اگر بخواهیم در همین ابتدای کار نقاط ضعف و قدرت این اسمارت فون را جمع بندی کنیم، می‌توانیم موارد زیر را برای P30 پرو برشماریم:

نقاط قوت:
دوربین فوق العاده قدرتمند و شگفت انگیز، شارژ بسیار سریع باتری

نقاط ضعف:
طراحی شیشه‌ای لغزنده، رابط کاربری EMUI، رزولوشن پایین نمایشگر

همان طور که در بررسی P30 Pro می‌بینید، برای این دستگاه می‌توان ۳ ضعف عمده را برشمارد که البته ۲ مورد اول بیشتر به سلیقه‎‌ی کاربران مختلف مربوط می‌باشند. اما بسیار عجیب است که هواوی برای چنین اسمارت فون زیبا و قدرتمندی از یک نمایشگر با رزولوشن فول HD+ استفاده کرده است، در حالی که رقبای سامسونگی آن در سال ۲۰۱۹ از رزولوشن QHD+ بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 آخرین پرچمدار عکاسی هواوی

بررسی دوربین P30 Pro

ما معمولا بررسی اسمارت فون‌های مختلف را با قسمت طراحی و نمایشگر آغاز می‌کنیم، اما در مورد P30 پرو نمی‌توان این کار را با قسمتی به جز دوربین آغاز نمود. بنابراین بررسی P30 Pro را ابتدا با قسمت دوربین آغاز می‌کنیم. Huawei P30 Pro دارای سیستم دوربین سه گانه در پشت است که در راس آن ها، سنسور جدید ۴۰ مگاپیکسلی Super Sensing با بازشدگی دیافراگم f/1.6 و فاصله کانونی ۲۶ میلی متر قرار دارد.

اگرچه ۴۰ مگاپیکسل رزولوشن سرسام آوری بوده و جزئیات بسیار دقیقی را در عکس‌ها موجب می‌شود، اما نکته‌ی اصلی این دوربین جدید هواوی در جای دیگری نهفته است. هواوی در P30 PRO به جای استفاده از یک سنسور RGB (قرمز، سبز و آبی) که در دیگر اسمارت فون‌های دنیا می‌بینیم، از سیستم RYYB (قرمز، زرد، زرد و آبی) استفاده کرده است.

حال باید ببینیم که RYYB چه مزیتی را برای دوربین P30 پرو به همراه دارد؟ این سیستم باعث می‌شود تا دوربین قادر به جذب نور بیشتری از محیط باشد.

در واقع هواوی ادعا می‌کند که نور زرد بر نور سبز ارجحیت دارد، یعنی با جذب نور زرد علاوه بر جذب رنگ سبز، نور قرمز بیشتری جذب شده و کیفیت تصاویر در محیط‌های کم نور افزایش می‌یابد. شاید فکر کنید که این موضوع فقط جنبه‌ی تبلیغاتی دارد، اما دوربین P30 Pro نشان داده که در دنیای واقعی می‌تواند بسیار بسیار بهتر از هر اسمارت فون دیگری در محیط‌های تاریک تصویربرداری کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه دوربین P30 Pro با دیگر اسمارت فون‌های بزرگ دنیا

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

مقایسه دوربین P30 پرو با آیفون XS و گلکسی S10 در محیطی با نور بسیار کم!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

طرفداران آیفون و سامسونگ حرفی برای گفتن دارند؟!

در کنار این سنسور اصلی، دو دوربین دیگر نیز وجود دارند: یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی ultra-wide با بازشدگی دیافراگم f/2.2 برای شات‌های landscape و یک دوربین فوق العاده جالب ۸ مگاپیکسلی telephoto که دارای قابلیت زوم اپتیکال ۵x می‌باشد.

علاوه بر این، P30 پرو می‌تواند با ترکیب اطلاعات به دست آمده از هر ۳ دوربین خود، زوم هیبرید ۱۰X را به شما ارائه کند. در واقع دوربین P30 پرو با اختلاف بسیار زیادی نسبت به تمامی اسمارت فون‌های دنیا در قسمت زوم برتر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مشخصات هواوی P30 لایت

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

دوربین P30 PRO

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

دوربین P20 PRO

شاید در نگاه اول در مقایسه‌ی تصاویر ثبت شده با P30 پرو و دیگر اسمارت فون‌هایی همچون P20 پرو متوجه تفاوت چشمگیری نشوید. اما کافی است تا کمی بر روی هر دو عکس زوم کنید تا متوجه جزئیات فراوان موجود در عکس‌های P30 پرو شوید.

مثلا همان طور که از تصاویر بالا می‌بینید، شات P30 پرو به طور کلی نسبت به P20 پرو بسیار بهتر می‌باشد و این دو عکس اصلا با هم قابل مقایسه نیستند. همچنین زوم دوربین P30 پرو آنچنان قوی است که شما می‌توانید از فواصل بسیار دور با آن نوشته‌های بر روی یک تابلو را به سادگی بخوانید.

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۴e : میان رده‌ای از هواوی برای جانشینی Nova 4!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

زوم ۱۰X با دوربین ۳ اسمارت فون P30 PRO و S10 و آیفون XS

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

با زوم کردن بر روی نوشته‌های تصویر بالا می‌بینید که عملکرد P30 PRO در زوم ۱۰X بهتر از رقبا می‌باشد

بررسی P30 Pro را همچنان با قسمت دوربین ادامه می‌دهیم. بهترین حالت برای زوم کردن با این گوشی، استفاده از زوم ۵X می‌باشد. در این حالت لنز ۱۲۵ میلی متری تله فوتوی P30 پرو می‌تواند در موثرترین حالت خود عمل کرده و جزئیات کاملی را ثبت کند.

اما با این حال در P30 پرو حتی زوم دیجیتال ۵۰X هم قابل دستیابی می‌باشد. البته در این حالت و در چنین زوم بسیار بالایی ثابت نگه داشتن گوشی برای ثبت یک تصویر دقیق بسیار سخت است.

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

رندری از لنز تله فوتوی پریسکوپ مانند P30 PRO در عمل

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

زوم ۱ و ۱۰ و ۵۰ برابری با P30 پرو

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

دقت کنید که زوم ۵۰X به صورت دیجیتال به دست می‌آید، یعنی با کشیدن تصویر

اما شگفتی‌های دوربین P30 پرو به همین جا ختم نمی‌شود. یکی از تفاوت‌های این دستگاه با مدل اصلی P30 در اضافه شدن دوربین ToF (زمان پرواز) می‌باشد. این دوربین که دقیقا در زیر مدول فلش جای گرفته، نوعی دوربین است که فاصله سوژه را بر پایه سرعت نور برای هر نقطه از تصویر مشخص می‌نماید و برای کاربردهای مختلفی به کار می‌رود.

البته اگرچه این تکنولوژی بسیار جدید می‌باشد، اما LG و آنر قبل از P30 پرو آن را در دستگاه‌های خود به کار بسته بوده اند. مثلا LG در گوشی G8 از این تکنولوژی برای ردیابی حرکات دست کاربر در فضای ۳ بعدی استفاده کرده بود.

همچنین آنر از دوربین ToF برای تشخیص عمق در تصاویر بهره می‌برد. هواوی نیز همانند زیربرند خود، از این تکنولوژی برای تشخیص عمق در تصاویر استفاده می‌کند، یعنی دوربین ToF در P30 پرو کار یک سنسور تشخیص عمق بسیار قدرتمند را انجام می‌دهد.

سنسور ToF می‌تواند بهتر از هر سنسور تشخیص عمق دیگری، مرز بین سوژه و بکگراند را در یک تصویر پرتره تشخیص دهد. بنابراین تصاویر پرتره‌ی ثبت شده با P30 پرو بسیار زیبا می‌باشند: میزان بلار در بکگراند تصاویر کاملا مناسب بوده و مرزهای سوژه با بکگراند به طور دقیقی تنظیم می‌شوند.

با این حال افکت‌های بوکه در P30 پرو در مقایسه با آیفون XS و پیکسل ۳ کمی غیرواقعی تر به نظر می‌رسند. در واقع همچنان به نظر می‌رسد که تصاویر ثبت شده با گوشی‌های هواوی در مقایسه با آیفون و پیکسل، کمی دچار مشکل overprocess و overexpose باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی میت ایکس : رقابت شانه به شانه‌ی هواوی با سامسونگ!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

تصویر پرتره با P30 PRO

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

تشخیص دقیق مرز بین سوژه و پس زمینه‌ی تصویر

به بررسی P30 Pro از نظر دوربین سلفی می‌رسیم. در notch بسیار کوچک بالای نمایشگر این گوشی یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی جای گرفته که دارای حالت‌هایی همچون HDR و super low-light می‌باشد.

اگرچه مگاپیکسل این دوربین بسیار بالا است، اما در عمل تصاویر ثبت شده با آن آنچنان که انتظار می‌رود جذاب نیستند. در واقع جزئیات تصاویر سلفی P30 پرو در مقایسه با اسمارت فون‌هایی چون پیکسل ۳ تعریفی ندارند: رنگ‌ها کمی از واقعیت دور می‌باشند و حالت Beauty آن نیز بیش از حد چهره‌ی شخص را عوض می‌کند. اما با این حال دوربین سلفی P30 پرو همچنان قدرتمند بوده و قطعا نسبت به P20 پرو بهبود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۳ : میان رده‌ای فوق العاده قدرتمند از هواوی

در بررسی P30 Pro از نظر فیلمبرداری هم اگرچه این گوشی نسبت به p20 pro بهبود یافته است، اما کیفیت کلی ویدیوهای ثبت شده با این گوشی می‌توانست بهتر از این باشد.

هرچند که پایدارسازی تصویر به خوبی صورت می‌پذیرد و کیفیت ۴K نیز در دسترس می‌باشد، اما برخلاف اسمارت فون‌هایی همچون گلکسی S10 و S10 پلاس که ویدیوهای ۴K را در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند، در P30 پرو این کار در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه صورت می‌پذیرد.

به طور کلی در بررسی P30 Pro از نظر دوربین، اگرچه چندین نقطه ضعف کوچک در عملکرد این گوشی در قسمت عکاسی سلفی وجود دارد، اما سیستم دوربین این گوشی قطعا یکی از بهترین‌ها (و احتمالا بهترین!) در بین اسمارت فون‌های دنیا می‌باشد. ولی در اینجا چندین بحث پیش می‌آید.

اولا با اینکه مثلا زوم دوربین P30 پرو قابل مقایسه با هیچ اسمارت فونی در دنیا نیست و یا این گوشی می‌تواند بهترین تصاویر landscape را با دوربین فوق عریض خود ثبت کند، اما یک کاربر در طول استفاده از گوشی تلفن همراه خود، واقعا چندین بار نیاز به ثبت تصاویر با زوم ۵ و ۱۰ برابری یا تصاویر landscape با زاویه دید بالای ۱۲۰ درجه پیدا می‌کند؟!

این در حالی است که عملکرد دوربین سلفی P30 پرو که در دنیای امروزی بسیار پرکاربرد می‌باشد همچنان در مقایسه با آیفون و پیکسل ضعیف تر است. بنابراین شاید بهتر بود تا هواوی به جای گران قیمت تر کردن گوشی خود با افزودن ویژگی‌های فانتزی، عملکردهای اساسی دوربین خود را هم بیشتر از این بهبود می‌داد. البته همان طور که گفتیم دوربین P30 پرو از همه نظر عالی است، ولی در بعضی قسمت‌ها مثل دوربین سلفی و فیلمبرداری می‌توانست بهتر از این عمل کند.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 Lite از هواوی: طراحی زیبا، دوربین قدرتمند و قیمت پایین!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده با دوربین ۴۰ مگاپیکسلی P30 PRO

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

اما دوربین P30 PRO می‌تواند تصاویری را ثبت کند که دیگر اسمارت فون‌ها خواب آن را هم نمی‌توانند ببینند!

بررسی طراحی P30 Pro

بررسی P30 Pro را با قسمت طراحی آن پی می‌گیریم. اگرچه نقطه قوت اصلی P30 پرو در قسمت دوربین آن نهفته است، اما این بدین معنی نیست که این اسمارت فون در دیگر قسمت‌ها دچار ضعف باشد. هواوی P30 پرو در همان نگاه اول زیباست!

و بدین ترتیب در همین ابتدای کار می‌توان گفت که هواوی کار خود را در قسمت طراحی به درستی انجام داده است. مثل دیگر پرچمداران ۲۰۱۹، هواوی P30 Pro از دو سطح شیشه‌ای ساخته شده که با یک فریم آلومینیومی به یکدیگر محکم شده اند.

استفاده از قاب شیشه‌ای در پشت گوشی، به غیر از اینکه به دلیل درخشندگی خود باعث زیباتر شدن دستگاه می‌شود، به آن مزیت دیگری هم می‌بخشد: پشتیبانی از تکنولوژی شارژ وایرلس. با این حال سطح P30 پرو کمی لغزنده است و ابعاد بسیار بزرگش باعث می‌شود تا احتمالا در چند روز اول، استفاده از این گوشی با یک دست برای شما آسان نباشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Nova 4 هواوی ؛ هر آنچه که باید بدانید

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

بررسی P30 Pro از زوایای مختلف

برای حل مشکل لغزندگی، هواوی ساده ترین راه حل موجود را انتخاب کرده است. بدین صورت که با خرید P30 PRO یک قاب محافظ پلاستیکی نازک در درون جعبه‌ی دستگاه موجود می‌باشد. در قسمت جلوی دستگاه، نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی لبه به لبه‌ی این گوشی تقریبا تمامی سطح جلوی اسمارت فون را در بر می‌گیرد و فقط یک NOTCH بسیار کوچک (محل قرارگیری دوربین سلفی) در بالای آن به چشم می‌خورد.

به نظر کمی عجیب است که هواوی در این پرچمدار خود از دوربین سلفی حفره‌ای استفاده نکرده است. با این حال اگرچه این ویژگی در ظاهر باعث زیباتر شدن دستگاه می‌شود، اما من آن را برای بازی کردن و دیدن ویدیو با گوشی چندان مناسب نمی‌دانم.

همچنین بر خلاف P30، در P30 PRO لبه‌های نمایشگر به سمت فریم دستگاه خم شده اند، یعنی دقیقا همان چیزی که سال‌ها در پرچمداران سامسونگ می‌بینیم. اسمارت فون P30 پرو در رنگ‌های مختلف و زیبایی ارائه می‌شود: سرخ، نارنجی، مشکی، سفید و سفید مرواریدی. دو مدل نارنجی و مرواریدی این گوشی به نظر جذاب تر از بقیه هستند و دارای سطحی شفاف و زیبا می‌باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی S10 : سامسونگ دریچه‌ای رو به آینده‌ی باز می‌کند

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

قاب پشتی Huawei P30 Pro

از دیگر نکاتی که در بررسی P30 Pro از نظر طراحی می‌توان بدان‌ها اشاره کرد، لبه‌های تخت بالا و پایین گوشی می‌باشند. همانند P30، در P30 پرو نیز دو لبه‌ی بالا و پایین گوشی به طور کامل تخت طراحی شده و دارای سطح ماتی می‌باشند.

این گوشی کمی ضخیم (۸٫۴ میلی متر) و سنگین (۱۹۲ گرم) می‌باشد و خوشبختانه برخلاف مدل اصلی P30 که دارای گواهینامه IP52 است، P30 PRO موفق به کسب گواهینامه‌ی ضدآب IP68 شده است (تا ۲ متر در زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه). بر روی قاب پشتی P30 پرو، سیستم دوربین سه گانه به طور برآمده در سمت راست جای گرفته است.

محل قرارگیری دوربین و برآمدگی آن باعث می‌شوند که اگر شما P30 PRO را بر روی یک میز (یا سطحی صاف) بگذارید، گوشی در حالت تعادل قرار نگیرد.

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

لبه‌های بالا و پایین P30 و P30 PRO به صورت کاملا صاف و تخت طراحی شده اند

بررسی نمایشگر P30 Pro

به بررسی P30 Pro از نظر نمایشگر می‌رسیم. نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی این دستگاه یک پنل OLED است که از HDR10 پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر بسیار پرنور بوده، حیطه رنگ وسیعی دارد و به طور کلی طراوت رنگ‌های به نمایش درآمده در آن بسیار بالا می‌باشد. با این وجود به نظر می‌رسد که در قسمت نمایشگر، سامسونگ گلکسی S10 و S10+ همچنان بهتر از هواوی P30 پرو عمل کرده باشند.

زیرا نمایشگر P30 پرو یک عیب اساسی دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از رزولوشن فول HD پلاس (۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل). اگر در سال ۲۰۱۸ پرچمداران بزرگ دنیا با رزولوشن فول HD پلاس به بازار می‌آمدند و ما از آن‌ها استقبال می‌کردیم، به این دلیل بود که هنوز استفاده از رزولوشن QHD+ در تلفن همراه رواج نداشت.

با این حال امروزه سامسونگ و پیکسل از این استاندارد جدید در نمایشگرهای خود بهره می‌برند و تراکم پیکسلی را در نمایشگرهای خود به حدود ۵۰۰PPI رسانده اند. این در حالی است که تراکم پیکسلی نمایشگر P30 PRO فقط ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ مربع می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی اس ۱۰+ وقتی سامسونگ توانایی‌های خود را به رخ رقبا می‌کشد!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

نمایشگر Huawei P30 Pro با حاشیه‌های بسیار کوچک

در ادامه بررسی P30 Pro از نظر نمایشگر می‌توان به سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای آن اشاره کرد. هواوی از یک سنسور اپتیکی در گوشی خود استفاده کرده است که با استفاده از نور می‌تواند خطوط روی انگشت شما را تشخیص دهد.

برای استفاده از این سنسور حتی لازم نیست تا شما نمایشگر دستگاه خود را روشن کنید. این سنسور بسیار امن و دقیق است و در مقایسه با سنسورهای اثر انگشت اولتراسونیک سامسونگ سریعتر عمل می‌کند، با این حال دارای معایبی نیز نسبت به سنسورهای اولتراسونیک می‌باشد که به آن‌ها به طور کامل در مطلب زیر پرداختیم:

“بررسی گلکسی S10 : سامسونگ دریچه‌ای رو به آینده‌ی باز می‌کند”

البته باید ذکر شود که تاکنون به جز سامسونگ، تمامی اسمارت فون‌های دنیا از سنسورهای اثر انگشت درون صفحه‌ای اپتیکی استفاده کرده اند.

همچنین به عنوان جایگزینی برای سنسور اثر انگشت، شما می‌توانید بازگشایی قفل صفحه با تشخیص چهره را برای گوشی خود تعریف کنید. البته خبری از face unlock سه بعدی در P30 PRO نیست و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی این گوشی برای شناسایی چهره‌ی شما به کار می‌رود.

این روش برای اسمارت فون‌ها روشی امن است، ولی نه خیلی امن! در واقع همانند آیفون XS، امکان گول زدن face unlock در هواوی P30 PRO هم وجود دارد.

بررسی مشخصات فنی و سخت افزار

بررسی P30 Pro را با مشخصات فنی آن پی می‌گیریم. جدیدترین پردازنده‌ی مخصوص هواوی به نام Kirin 980 در قلب این گوشی می‌تپد که هرچند کمی ضعیف تر از اسنپدراگون ۸۵۵ می‌باشد، اما همچنان آنقدر سریع است که در عمل متوجه هیچگونه مشکلی در اجرای انواع اپ‌ها و بازی‌ها با آن نمی‌شوید.

با این حال و در بنچمارک‌های مختلف، هواوی P30 پرو نمرات به مراتب کمتری را نسبت به آیفون‌های سری X و گلکسی‌های سری S10 کسب کرده است.

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

Huawei P30 Pro در بنچمارک‌های مختلف در مقایسه با رقبا

اما یکی از نکات مثبت هواوی P30 PRO در بحث هوش مصنوعی و machine-learning (یادگیری ماشینی) نرم افزار آن می‌باشد. رابط کاربری EMUI می‌تواند پس از مدت زمان کوتاهی یاد بگیری که شما در طول روز از کدام برنامه‌های گوشی خود بیشتر استفاده می‌کنید و بدین ترتیب برنامه‌های مذکور را به خاطر سپرده و آن‌ها را هر بار بسیار سریعتر از قبل برای شما باز می‌کند!

بدین ترتیب اگرچه EMUI چندان جذاب و زیبا نیست و حداقل در مقایسه با رابط کاربری جدید سامسونگ به نام ONE UI دارای نقطه ضعف‌های فراوانی می‌باشد، اما حداقل بسیار کاربردی بوده و باعث می‌شود تا گوشی شما پس از طی مدت زمان طولانی که از آن استفاده کرده اید، از دیگر اسمارت فون‌های اندرویدی سریعتر شود! می‌دانم که باور این قضیه کمی سخت است، ولی بهتر است تا خود شما آن را امتحان کنید!

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

به ترتیب از راست به چپ: آیفون XS و گلکسی S10 پلاس و هواوی P30 پرو

در ادامه‌ی بررسی P30 Pro از نظر مشخصات فنی می‌توانیم به ۸ گیگ حافظه RAM آن اشاره کنیم. بنابراین شما می‌توانید اپ‌های زیادی را در پس زمینه‌ی گوشی به حالت باز نگه دارید. از نظر حافظه داخلی نیز این گوشی دارای سه مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ می‌باشد.

همچنین P30 PRO از فرمت جدید کارت حافظه جانبی به نام Nano Memory تا ظرفیت ۲۵۶ گیگ به جای سیمکارت دوم پشتیبانی می‌کند. پس اگر هواوی P30 پرو بخرید، به جای حافظه‌های معمول microSD باید یک نانو مموری را برای آن خریداری نمایید که قیمتی بیش از دو برابر یک microSD (برای ظرفیت‌های مساوی) دارد.

بیشتر بخوانید: نانو مموری چیست؟ جایگزین هواوی برای کارت حافظه micro SD

بررسی نرم افزار و صدا

در بررسی P30 Pro از نظر نرم افزار و صدا، صراحتا می‌توانیم بگوییم که انتظار ما از هواوی بیشتر از این بود! اگرچه در قسمت قبلی از هوش مصنوعی EMUI بسیار تعریف کردیم، اما هواوی نسخه‌ی EMUI مربوط به اندروید ۹ را بسیار به iOS شبیه کرده است.

واقعا باید از مسئولان این کمپانی چینی پرسید که چرا در اسمارت فون‌های اسم و رسم داری مثل P30 و P30 PRO لازم است تا از آیفون تقلید کنند؟! با این وجود نرم افزار P30 PRO حداقل از نظر من اصلا زیبا نیست.

اگر شما هم یک گلکسی S10 را در مقابل P30 PRO قرار دهید، احتمالا با من هم عقیده می‌شوید! در P30 PRO همه چیز درهم و برهم است، آیکون‌ها زشت می‌باشند، کنترل‌های ژستی ضعیف هستند و گاهی اوقات عملکرد اپ‌هایی که در پس زمینه باز گذاشته اید با مشکل روبه رو می‌شوند.

همچنین بر روی این گوشی تعداد بسیار زیادی اپ از پیش نصب شده‌ی تقریبا به درد نخور وجود دارد که شما حتی نمی‌توانید آن‌ها را آنینستال نمایید.

البته EMUI به جز بحث هوش مصنوعی دارای نقاط قوت خاصی هم می‌باشد که از بارزترین آن‌ها می‌توان به آپشن‌های battery-saver آن اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که سیستم عامل‌های هواوی بهتر از هر پوسته‌ی اندرویدی دیگری در بحث بهینه سازی مصرف باتری عمل می‌کنند.

در بررسی P30 Pro از نظر صدا هم اوضاع خیلی خوب نیست. اول از همه، در P30 PRO خبری از جک ۳٫۵ میلی متری هدفون نیست، در حالی که اسمارت فون‌های S10 هنوز از جک هدفون پشتیبانی می‌کنند. البته در درون جعبه‌ی این گوشی earphone‌های USB-C وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، هرچند که صدای آن‌ها بسیار ضعیف می‌باشد.

صدای خروجی از سیستم P30 پرو هم نسبتا ضعیف است. به دلیل کاهش حاشیه‌های دور نمایشگر، هواوی یک عنصر ارتعاشی را به نمایشگر اولد خود اضافه کرده و صدای سیستم گوشی از زیر نمایشگر خارج می‌شود و وقتی شما با فرد دیگری در حال صحبت کردن هستید، احساس می‌کنید که صدا از فاصله‌ای دور به گوش شما می‌رسد.

اسپیکر اصلی گوشی هم در زیر آن جای گرفته، یعنی دقیقا جایی که معمولا در هنگام استفاده کردن از یک اسمارت فون در حالت افقی دست شما آن منطقه را می‌پوشاند. با این حال در بررسی P30 Pro از نظر سیستم صوتی، این گوشی از صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی S10e کوچک اما قدرتمند

بررسی باتری P30 Pro

به غیر از دوربین و طراحی، می‌توان باتری را هم یکی از نقطه قوت‌های برجسته‌ی این گوشی در نظر گرفت. در بررسی P30 Pro از نظر باتری با یک باتری نسبتا حجیم ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی طرف هستیم که با پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰ وات، در مدت ۳۰ دقیقه از ۰ تا ۷۰ درصد شارژ شده و فول شارژ شدن آن هم کمتر از ۱ ساعت طول می‌کشد.

البته شما برای دستیابی به این سرعت شارژ بسیار بالا حتما باید از شارژر و کابل مخصوص P30 PRO استفاده نمایید. ضمنا با استفاده از نمایشگر اولد با رزولوشن نسبتا پایین (در مقایسه با دیگر پرچمداران)، پردازنده‌ی کم مصرف Kirin 980 و بهینه سازی‌های نرم افزاری قوی، عمر باتری P30 PRO هم بسیار طولانی می‌باشد.

نمایشگر هواوی P30 PRO با نور حداکثر می‌تواند حدود ۵ تا ۷ ساعت به صورت مداوم روشن بماند و برای شما ویدیو پخش کند، در حالی که این عدد برای S10 پلاس فقط ۴ ساعت می‌باشد. پس در بررسی P30 Pro از نظر باتری قطعا با یک اسمارت فون برنده روبه رو هستیم!

در ادامه‌ی بررسی P30 Pro از نظر باتری می‌توان به پشتیبانی از شارژ وایرلس ۱۵ وات و حالت شارژ وایرلس معکوس آن اشاره کرد. یعنی همانند گلکسی S10 ها، هواوی P30 پرو هم می‌تواند به عنوان یک شارژر وایرلس برای دیگر گجت‌ها عمل کند.

جمع بندی بررسی P30 Pro

به پایان مطلب بررسی P30 Pro می‌رسیم. این گوشی هم اکنون در اروپا در حدود ۸۸۰ یورو قیمت دارد، یعنی حدودا ۱۷۰ یورو ارزان تر از گلکسی S10 پلاس. با این حساب پرچمدار جدید هواوی همچنان ارزان قیمت تر از بهترین پرچمدار سامسونگی می‌باشد.

همان طور که در ابتدا گفتیم، هواوی P30 پرو اسمارت فونی مخصوص عکاسی است که می‌تواند در هر شرایطی بهترین تصاویر ممکن را برای شما ثبت کند، اما این گوشی فقط در قسمت دوربین قوی نیست. هواوی P30 پرو دارای باتری بسیار قدرتمندی با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و شارژ فوق سریع می‌باشد، پردازنده‌ی بسیار قدرتمندی دارد و زیباست و تقریبا تمامی تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه‌ی تلفن همراه را با خود به همراه آورده است.

ولی حتی اگر از رزولوشن نسبتا پایین نمایشگر این گوشی بگذریم، شاید رابط کاربری EMUI بزرگترین مشکلی باشد که باید با آن دست و پنجه نرم کنید. اما اگر با EMUI مشکلی ندارید، پس Huawei P30 Pro قطعا انتخابی هوشمندانه برای شما خواهد بود. با این حال من شخصا ترجیح می‌دهم تا سامسونگ گلکسی S10 را با قیمتی در حدود ۱۰۰ یورو ارزان تر از P30 پرو خریداری کنم. به هر حال انتخاب این موضوع با شماست!

۲ دیدگاه
2 دیدگاه
بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

Amir Anari

6 اردیبهشت 1398 at 11:40

1+

واقعا دوربین این گوشی فوق العادس

بررسی P30 Pro: تعریف جدیدی از عکاسی با تلفن همراه

مهتاب

3 تیر 1398 at 20:03

0

واقعا دوربین فوق العاده ای داره ممنون میشم به سایت ما هم سری بزنید html-5.ir

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس