ایده های مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین


چرا هوا انقدر گرم است ؟ بعضی افراد می‌گویند لایه ازون سوراخ شده هست ، بعضی افراد می گویند گرما بخاطر آلاینده های پالایشگاه ها میباشند ، شما چه می گویید ؟ در حالیکه رهبران دنیا قصد دارند در نشست کپنهاک در رابطه با شرایط آب و هوایی دنیا به صحبت و مذاکره بپردازند ، بسیاری بر این باورند که تنها راه برای حل بحران آب و هوایی و گرمای جهانی برداشتن...

ایده های مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین

چرا هوا انقدر گرم است ؟

بعضی افراد می‌گویند لایه ازون سوراخ شده هست ، بعضی افراد می گویند گرما بخاطر آلاینده های پالایشگاه ها میباشند ، شما چه می گویید ؟

در حالیکه رهبران دنیا قصد دارند در نشست کپنهاک در رابطه با شرایط آب و هوایی دنیا به صحبت و مذاکره بپردازند ، بسیاری بر این باورند که تنها راه برای حل بحران آب و هوایی و گرمای جهانی برداشتن قدمهای سریع و خلاقانه و ارائه فناوری های اخیر برای مهار حرارت دنیا هست.

طی چند سال قبل دانشمندان در این اساس به نتایج متعددی دست پیدا کرده اند، از صخره های جذب دی اکسید کربن تا شبکه های فضایی نظارت کربن که میتوانند به گونه ای در بازرسی این بحران تاثیر گذار باشند. بعضی از این ابداعات بر روی کاهش و جذب دی اکسید کربن تمرکز داشته و بعضی دیگر راه کارهایی را برای سرد کردن زمین ارائه می‌کنند.

نشریه ای بی سی بر همین اساس هشت شیوه خلاقانه و معمولی راکه می‌توانند در این راه به انسانها کمک کرده و به گونه ای به مهار گرمای جهانی ختم شوند را معرفی کرده هست.

ایده های مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین

اسپری کردن در لایه اوزون:

حتما به یاد دارید که باید از اسپری کردن ذرات معلق از بین برنده لایه ازون خودداری کنید ، اکنون زمان آن رسیده که در این باره بازنگری کرده و اینکار را در قالبی دیگر از سر بگیریم.

طرح «تعبیه ذرات استراتوسفریک» بر این اساس هست که مواد شیمیایی مثل دی اکسید سولفور در نزدیکترین لایه اتمسفری زمین اسپری شود تا با ترکیب با دیگر مواد شیمیایی درون اتمسفر نور خورشید را از زمین بازتاب دهد.

این گاز بخشی از نور خورشید را بازتاب داده و از گرم شدن زمین تحت تاثیر این تابشهای خورشیدی پیش گیری میکند. سولفور ماده ای ارزان قیمت هست که یک کیلوگرم از آن میتواند تاثیر صدها هزار کیلوگرم از دی اکسید کربن را خنثی کند.

یکی از مشکلاتی که برای اجرای این طرح پیش بینی شده هست، احتمال تاثیرگذاری بیش از حد آن بر روی بعضی از مناطق و بروز تغییرات شدید آب و هوایی هست. همینطور بهرهگیری از یک آلاینده برای خنثی کردن آلاینده ای دیگر از دیگر انتقاداتی هست که به این طرح وارد شده هست.

ایده های مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین

استفاده از عینک آفتابی برای زمین :

ایده بهرهگیری از عینک آفتابی برای زمین طرح دیگری هست که می‌تواند به گونه ای از گرم شدن زمین پیشگیری کند. چنین ساختاری باید از گرایش های متقاطع آلومینیوم ساخته شده و در فضا قرار گیرد، این حصار میتواند مثل یک فیلتر از عبور بعضی تابش های مادون قرمز جلوگیری کند.

به گفته بعضی از دانشمندان این طرح با تمامی غیر عادی بودنش در برابر خورشید نقطه ای کوچک خواهد بود که آسیبی به رشد زمین وارد نخواهد کرد.

از مشکلات اساسی این طرح، ساخت فیلتری با وسعت یک میلیون و 554 هزارکیلومتر مربع هست که باید جایی میان خورشید و زمین قرار گیرد، ساخت چنین ساختاری در حال حاضر بسیار دور از ذهن به نظر رسیده و در عین حال ابزاری برای انتقال آن به مدار زمین وجود ندارد.

ساخت فیلترهای عظیم هوا :

این طرح، ساخت فیلترهای عظیم هوا برای خارج کردن دی اکسید کربن در تئوری طرح قابل اجرایی به نظر می‌رسد. چنین فیلتری می‌تواند دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و آن را با مواد شیمیایی فیلتر ترکیب کند و در نهایت استخراج و ذخیره کند اما مشکلاتی مثل عظمت بالای این طرح و تعداد و وسعت چنین فیلتری برای افزایش تاثیرگذاری آن محدودیت‌های بزرگی را برای اجرای آن به وجود می آورد.

در عین حال استخراج دی اکسید کربن ذخیره شده در مواد شیمیایی فیلترها خود نیازمند صرف انرژی گزافی هست که دی اکسید کربن بیشتری ساخت خواهد کرد.

ساخت درخت های مصنوعی :

درختان بخش قابل تحسینی از طبیعت میباشند که نقشی قابل دقت در جذب دی اکسید کربن به عهده دارند، اما در صورتی که بتوان درختانی موثرتر از درختان طبیعی ساخت کرد، میزان جذب دی اکسید کربن در سطح دنیا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

درختی مصنوعی با برگهای پلاستیکی با قابلیت جذب دی اکسید کربن می‌توانند این گاز مخرب را جذب کرده و در مکانی ایمن ذخیره کنند.

این درختان نیازی به نور مستقیم خورشید نداشته و می‌توان انها را در هر مکانی نصب کرد. در صورتی که این درختان به درستی طراحی شوند میتوانند عملکردی هزار بار سریعتر از درختان حقیقی داشته باشند اما به علت این که این درختان عملکردی مثل درختان طبیعی ندارند، مشکل اساسی در بهرهگیری از انها سرنوشت دی اکسید کربن ذخیره شده هست.

در عین حال انرژی جدا سازی گاز ترکیب شده با فیلترهای جذب دی اکسید کربن بسیار بالا و خود عاملی اخیر در ساخت این گاز به شمار می‌رود.

ایده های مناسب برای جلوگیری از گرمای بیش از حد زمین

استفاده از ابرهای نمکی :

ابرها لایه ای محافظتی برای زمین به شمار می‌روند و به همین خاطر بعضی از دانشمندان بر این باورند میتوان با کمک پراکندن نمک در بین هوا ابرهای بیشتری ساخت کرد.

این پدیده شانس قرار گرفتن ذرات بخار آب و نمک در کنار یکدیگر و تشکیل ابرها را افزایش خواهد داد. ابرهای نمکی در عین حال سفید رنگ تر بوده و می‌توانند میزان بیشتری از نور خورشید را بازتاب داده و زمین را خنک تر کنند.

برای پراکندن نمک در هوا نیز میتوان از قایقهایی بهرهگیری کرد که به واسطه رایانه ها هدایت شده و توده هایی عظیم از آب دریا را به هوا پرتاب میکنند.

به گزارش مهر، در عین حال در صورتی که تعداد چندان ابرها برای زمین خطر ساز شود میتوان به راحتی پروژه را متوقف کرد. با این حال هیچکس نمی‌داند برای اجرای چنین طرحی به چند قایق نیاز خواهد بود و آیا نمکهای آب دریا برای تشکیل ابرها کافی میباشند یا خیر؟

پرورش پلانکتون ها :

ایده اصلی این طرح بهرهگیری از پودر آهن برای ساخت اکثر پلانکتونها در اعماق اقیانوسها هست زیرا این جانداران میتوانند دی اکسید کربن را بخورند.

باروری از طریق پودر آهن پیشتر در اقیانوس جنوبی در قطب جنوب مورد آزمایش قرار گرفته بود که نتایج آن نشان میدهد با کمک چنین شیوه ای می‌توان در حدود 453 کیلوگرم دی اکسید کربن را با هزینه کمتر از 10 سنت از بین برد اما این طرح مشکل بزرگی را در پیش رو دارد و آن این هست که توده های عظیم پلانکتونها میتوانند اکوسیستم را در اعماق اقیانوسها از بین ببرند و منجر به نابودی گونه های دیگر جانداران شوند.

استفاده از سنگها برای به دام انداختن دی اکسید کربن :

تشکیل مواد شیمیایی در سنگها به هزاران سال زمان نیاز دارد اما دانشمندان معتقدند می‌توان چنین فرایندی را در مدت زمانی کوتاه و با بهرهگیری از کربناتی کردن معدنی انجام داد. طی این فرایند دی اکسید کربن فشرده شده، حرارت دیده و با مواد معدنی مثل سرپانتین یا الیوین و یا صخره های آهکی ترکیب می‌شود.

نتیجه این فرایند ماده ای سخت و غیر زیان آور هست که می‌توان از آن در ساختمان سازی نیز بهرهگیری کرد اما اجرای این طرح نیازمند کشف منابع معدنی هست که قابلیت ترکیب با دی اکسید کربن را دارند که این فرایند خود نیازمند انجام عملیات اکتشافی معدنی با تمامی تاثیرات منفی آن بر روی محیط زیست هست.

همینطور حرارت دادن به دی اکسید کربن نیز خود عامل ساخت این گاز به شکلی دیگر هست.

به دام انداختن دی اکسید کربن در زیر زمین :

بر اساس این طرح میتوان دی اکسید کربن را جذب کرده و در زیر زمین و یا در چاه های نفت تزریق کرد.

طی پروژه Weyburn در کانادا محققان میلیون‌ها تن از دی اکسید کربن را در زیر زمین دفن کرده اند و بر این باورند در صورتی که چنین پروژه ای در سرتاسر دنیا شکل گیرد میتوان در حدود 200 هزار گیگاتن از گاز دی اکسید کربن را در زیر زمین دفن کرد.

با این حال یکی از بزرگ ترین موانعی که بر سر راه اجرای این پروژه وجود دارد، نیاز به سرمایه بالا برای به دام انداختن گاز دی اکسید کربن هست در حالی‌که احتمال نشت این گاز از زیر زمین طی سالهای متوالی نیز وجود دارد.

منبع :hupaa.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی