فروش سلاح به عربستان مهمتر از بررسی قتل خاشقجی


فروش سلاح به عربستان مهمتر از بررسی قتل خاشقجی

رئیس جمهور آمریکا گفت عربستان خریدار بزرگ محصولات آمریکایی است؛ این موضوع برای من اهمیت دارد.

فروش سلاح به عربستان مهمتر از بررسی قتل خاشقجیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با بی توجهی به قتل بی رحمانه جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست گفت مرگ وی قبلا بررسی شده است و اینکه قول ریاض مبنی بر هزینه کردن میلیاردها دلار برای خرید تجهیزات نظامی از واشنگتن, برای وی اهمیت زیادی دارد.
به گزارش اسوشیتدپرس از واشنگتن؛ ترامپ این سخنان را پس از آن بیان کرد که سازمان ملل متحد در گزارشی مستقل, جزئیات تازه ای را از مرگ این روزنامه نگار عربستانی و نیز قطعه قطعه شدن اعضای بدن وی به دست ماموران سعودی ارائه کرد.
در این گزارش همچنین آمده است "اطلاعاتی موثق" وجود دارد که موجب می شوند نیاز باشد در خصوص دست داشتن احتمالی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی, بررسی های بیشتری صورت بگیرد. در این گزارش همچنین از پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) خواسته شده است تحقیقاتی انجام دهد.
ترامپ در مصاحبه با برنامه Meet the Press در شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت روز پنجشنبه -یعنی روز پس از انتشار این گزارش- با محمد بن سلمان گفتگو کرده اما به موضوع خاشقجی نپرداخته است.
ترامپ اظهار داشت:" خاورمیانه مکانی خشن و شرارت بار است." وی مدعی شد ایران و کشورهای دیگر منطقه هم در خصوص آن نوع از رفتاری که عربستان به پرداختن به آن متهم شده است گناهکارند. رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد قبلا به شدت درباره قتل خاشقجی بررسی شده است!
سرویس های اطلاعاتی آمریکا قبلا به این نتیجه رسیده بودند زمانی که خاشقجی ماه اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول رفت تا مدارک برای ازدواج با نامزد ترکیه ای خود را بدست آورد, ولیعهد عربستان سعودی دستور کشته شدن وی را صادر کرد. خاشقجی که ساکن آمریکا بود و در نوشته هایش از خانواده سلطنتی عربستان انتقاد می کرد. ترامپ سال گذشته از مجازات کردن عربستان در خصوص قتل خاشقجی خودداری کرد.
دونالد ترامپ در این مصاحبه که روز جمعه ضبط و روز یکشنبه پخش شد, به طیف گسترده ای از موضوعات پرداخت. ترامپ در این مصاحبه بر مزایای اقتصادی فروش سلاح به سعودی ها تاکید کرد. وی گفت:"عربستان خریدار بزرگ محصولات (آمریکایی) است. این موضوع برای من اهمیت دارد. عربستان یک تولید کننده بزرگ فرصت های شغلی است."
ترامپ گفت فردی احمق نیست که از تجارت با متحد آمریکا خودداری کند. وی این استدلال را مطرح کرد که اگر آمریکا از فروش سلاح به سعودی ها خودداری کند، آنها به سراغ روسیه و چین می روند که رقبای واشنگتن هستند. ترامپ گفت:"پول آنها را بگیرید. پول آنها را بگیرید."
سنای آمریکا هفته گذشته به متوقف شدن فروش سلاح به عربستان رای داد. ترامپ قول داده است این تصمیم را وتو کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خط و نشان صریح باقری برای صهیونیست‌ها