تولید بیش از 9 میلیون متر مربع چادر مشکی


تولید بیش از 9 میلیون متر مربع چادر مشکی

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت از تولید 9 میلیون و 400 هزار مترمربع چادر مشکی در سال 97 خبر داد

تولید بیش از 9 میلیون متر مربع چادر مشکیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ​ افسانه محرابی گفت: درحال حاضر تنها تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور، شرکت نساجی حجاب شهرکرد به ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون متر مربع است که در سال ۹۷ با تولید حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع تقریبا به ظرفیت اسمی نزدیک شده است و این نشان دهنده تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز واحد است.
وی اضافه کرد: پایش وضعیت واحد‌های صنعت نساجی و پوشاک مرتب انجام گرفته و رفع موارد و مشکلات احتمالی همواره در دستور کار این دفتر قرار دارد.
محرابی با اشاره به اهمیت تولید پارچه مشکی گفت: همواره بحث تامین مواد اولیه این واحد در اولویت کاری این دفتر قرار داشته و تاکنون هماهنگی‌های لازم با استان مربوطه و سایر مراجع زیربط انجام شده است و در صورت هرگونه مشکلی این دفتر با قید فوریت نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت همه کالا‌های تولیدی افزایش یافته که پارچه چادر مشکی نیز مسلما از این امر مستثنی نیست.
محرابی با اشاره به ثبت سفارش پارچه چادر مشکی که عموما تحت عنوان ۵۴۰۷۵۲۰۰ انجام می‌گیرد گفت:در سال ۹۷ میزان ثبت سفارش‌های انجام شده ۳۵ میلیون یورو و میزان ارز تخصیص یافته ۲۹ میلیون یورو و میزان تامین ارز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو بوده است.
مدیرکل نساجی و پوشاک توضیح داد: در سه ماهه امسال میزان ثبت سفارش‌ها ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو و میزان تخصیص ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو و میزان تامین صفر میلیون یورو بوده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
واحد پخت کک سبز خرمشهر امسال بهره برداری می‌شود
واحد پخت کک سبز (ته مانده‌های سنگین نفتی) در شهرک صنعتی خرمشهر امسال به بهره برداری می‌رسد.
این واحد تولیدکننده فرآورده‌های نفتی تصفیه شده است که اکنون با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام طرح است.
این طرح سالانه ۸۰ هزار تن کک نفتی تولید خواهد کرد و باعث اشتغال زایی ۱۱۸ نفر در منطقه خرمشهر خواهد شد.
طرح پخت کک سبز با سرمایه ثابت ۱۶۱ هزار و ۵۶۷ میلیون ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد.
این طرح در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع در استان خوزستان شهرک صنعتی خرمشهر احداث شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
ارزآوری ۲۳۸ میلیون دلاری فرش دستباف در سال ۹۷
فرش ایرانی با داشتن قدمتی بیش از هفت هزار سال توانسته است در سال ۹۷، بیش از ۲۳۸ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.
با هر گره‌ای که بافنده به تار و پود فرش می‌زند داستانی می‌سازد داستانی که در طول قرن‌ها با همه مشکلات و سختی‌ها توانسته است راه خود را پیدا کند. شاید این خصلت هنر و صنایع دستی است که این چنین آرام و عمیق به جان نفوذ می‌کند و اثرش را سال‌ها که نه قرن‌ها برجای می‌گذارد.
از میان صنایع دستی صادراتی، فرش یا قالی ایرانی بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و در بازار‌های جهانی طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. در هر کشوری یک یا چند کالای تولیدی وجود دارد که نماد تاریخی و فرهنگی آن کشور بوده و دیگر ملل آن محصول را با آن کشور به خصوص می‌شناسند.
فرش ایرانی برای ایران چنین نقشی را ایفا می‌کند. فرش ایرانی با داشتن قدمتی بیش از هفت هزار سال، نماد هنر، فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی است و در بین صنایع دستی تولیدی ایران، شهره جهانی دارد.
آوازه و حضور فرش ایران در جهان
فرش به عنوان یکی از محصولات صادراتی غیر نفتی سهم به سزایی را به خود اختصاص داده است. براساس آمار اعلامی مرکز ملی فرش ایران میزان صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۷ بیش از ارزش ۲۳۸ میلیون دلار بوده است.
همچنین براساس این آمار ۵۷۷۵.۱ وزن (تن) این صادرات بوده است و نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد تغییرات وزنی داشته است.
بازار‌های صادراتی ایران شامل دو دسته بازار سنتی و جدید می‌شوند. بازار‌های سنتی به بازار‌هایی گفته می‌شود که از دیرباز خریدار فرش ایرانی بوده‌اند و بازار‌های جدید بازار‌هایی هستند که اخیرا به سمت خرید فرش‌های تولید ایران گرایش پیدا کرده‌اند.
کشور‌های آلمان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، لبنان، امارات متحده‌ی عربی، کویت و ژاپن از بازرا‌های سنتی و کشور‌های چین، شیلی، آفریقای جنوبی، روسیه، و برزیل از بازار‌های جدیدی محسوب می‌شوند که طرفدار خرید فرش‌های دستباف ایرانی هستند.
به این طریق کمتر کشوری وجود دارد که فرش ایرانی به آن نفوذ نکرده باشد، اما به طور کلی می‌توان گفت که بیشترین میزان صادرات فرش به ترتیب به کشور‌های آمریکا، آلمان، لبنان، انگلستان، ژاپن، امارات متحده عربی، پاکستان، آفریقای جنوبی، ایتالیا و استرالیا انجام می‌شود.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهار نظری گفته است، برای ارتقای هنر- صنعت فرش باید برنامه عملیاتی تدوین شود و تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با فرش بهترین گروه برای تصمیم گیری و توسعه فرش دستباف هستند.
اما؛ آمار‌ها نشان می‌دهد بعد از ماجرای برجام صادرات فرش جهش خوبی داشته است. اما بعد از آن دچار رکورد شده است.
ورود به بازار‌های جدید
کشور چین با جمیعت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری بازار بسیار بزرگ و مستعدی است.
به گفته رئیس مرکز ملی فرش بازار چین، بازاری که از آن غافل بوده ایم و فرش ایران می‌تواند آن را هدف گذاری کند.
دست پاک اضافه کرد: اخیرا با یک شرکت چینی که در ساخت واگن‌های مترو فعالیت دارد و علاقمند است در زمینه فرش هم ورود کند و بیش از۵۰۰ میلیون یورو واردات دارد گفتگو کرده ایم تا واردات فرش داشته باشند که اگر همین یک قلم را زنده کنیم و قرارداد ببندیم کار بزرگی را محقق کرده ایم و می‌توانیم به سایر کشور‌ها هم صادرات داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران