لباس مناسب کوله گردی


به خیال یک روز خنک و ابری لباس گرم پوشیده و به دل جنگل زده اید؛ اما با رسیدن به جنگل متوجه خواهید شد که هوا آفتابیِ آفتابی است. بعد از مدتی پیاده روی حسابی گرمتان می شود و همین که می خواهید لباس تان را درآورید، یادتان می آید همین یک لایه لباس را پوشیده اید. هم سفران در حال خوش گذرانی اند و شما خیس عرق شده اید. حتما موافقید که پوشیدن لباس نامناسب...

به خیال یک روز خنک و ابری لباس گرم پوشیده و به دل جنگل زده‌اید؛ اما با رسیدن به جنگل متوجه خواهید شد که هوا آفتابیِ آفتابی است. بعد از مدتی پیاده‌روی حسابی گرمتان می‌شود و همین که می‌خواهید لباس‌تان را درآورید، یادتان می‌آید همین یک لایه لباس را پوشیده‌اید. هم‌سفران در حال خوش‌گذرانی‌اند و شما خیس عرق شده‌اید. حتما موافقید که پوشیدن لباس نامناسب در سفر، مراسم یا یک قرار چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد.

انتخاب لباس مناسب کوله گردی

کوله گردی ماجراجویی کم‌هزینه ایست که این روزها طرفداران بی‌شماری پیداکرده. یکی از اصول مهم در کوله گردی انتخاب وسایل و لوازم ضروری است. لباس در میان لوازم کوله‌ گردی اهیمت ویژه‌ای دارد. مهم‌ترین اصلی که در پوشش باید در نظر بگیریم لایه‌لایه بودن آن است تا به هنگام گرما یا سرما بتوانیم لایه‌های لباسمان را کم یا زیاد کنیم. از دیگر مواردی که هنگام انتخاب لباس باید موردتوجه قرار دهید، کارکرد و وزن لباستان است. لباس‌هایی با کارکردهای مختلف در بازار موجودند که بسته به نیازتان باید از بین آن انتخاب کنید. کارکردهایی مثل ضد آب بودن، دارای منافذ برای عبور هوا، محافظت در برابر نور خورشید، ضد بو، حفاظت در برابر حشرات.

لباس مناسب کوله گردی

لباس مناسب کوله گردی چه جنسی دارد؟

انتخاب لباس مناسب کوله گردی به عواملی مثل مقصد، فصل و مدت زمان سفر بستگی دارد. البته برای سفرهای کوتاه و مقاصد نزدیک نیز باید در انتخاب لباس مناسب دقت کنید. برای انتخاب لباس مناسب کوله گردی یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار دهید جنس لباس است.

لباس پشمی

لباس‌های پشمی از قبیل جوراب، کلاه و تی‌شرت پشمی مزایا و معایب خودشان را دارند. این لباس‌ها، روزنه‌هایی برای عبور هوا دارند، به همین خاطر بوی نامطبوع نمی‌گیرند، سریع خشک می‌شوند و رطوبت را جذب می‌کنند؛ اما از معایب این نوع لباس‌ها می‌توان به قیمت نسبتا بالا و ایجاد حساسیت اشاره کرد.

پلی‌استر و الیاف مصنوعی

این نوع لباس‌های به اصطلاح پلاستیکی برای سفر طرفداران زیادی دارند. لباس‌های پلاستیکی سبک و بادوام هستند، سریع خشک می‌شوند و از بدن در برابر باد محافظت می‌کنند. از معایب این لباس‌ها می‌توان به استفاده از مواد شیمیایی، عدم وجود روزنه برای عبور هوا و ایجاد بوی نامطبوع اشاره کرد. در سفرهای کوله‌گردی می‌توان از شلوار و تی‌شرت‌های پلی‌استر استفاده کرد.

ابریشم

ابریشم پارچه‌ای گران‌قیمت است که به دلیل آسیب سریع بیشتر در لایه‌های زیرین توصیه می‌شود. ابرشیم سبک و لطیف است. معایب
آن را می‌توان تولید بوی نامطبوع و نامناسب بودن آن در هوای گرم دانست.

کتان یا پنبه

به طور قطع می‌توان گفت که در سفرهای کوله گردی از کتان استفاده نکنید. خود کوله گردان در مورد پارچه کتان می‌گویند: کتان می‌کُشد. این پارچه عایق نیست رطوبت بدن را جذب نمی‌کند و دیر خشک می‌شود.

لایه‌های مختلف لباس کوله گردی

نکته دیگری که در هنگام پوشیدن لباس باید در نظر بگیرید لایه لایه پوشیدن آن است. لایه‌های مختلفی را برای لباس پوشیدن باید در نظر بگیرید: لایه زیرین، لایه میانی و لایه رویی.

لباس مناسب کوله گردی

لایه زیرین لباس

برخی شاید به لایه‌های زیرین لباس چندان اهمیت ندهند اما لازم است بدانید که این لایه یکی از مهم‌ترین لایه‌های پوشش به شمار می‌‌رود. لباس زیر علاوه بر اینکه گرمای مناسبی به شما می‌دهد فضای زیادی از چمدان‌تان را اشغال نمی‌کند. این لایه، در زمستان، شما را گرم و در تابستان با جذب رطوبت، بدن‌تان را خشک نگه می‌دارد. بهترین جنس لباس زیر پشم و بعد از آن لباس‌های نایلونی است.

نکاتی برای انتخاب لایه‌های زیرین لباس

از آنجا لباس زیر تماس مستقیمی با پوست دارد باید در انتخاب این لایه از لباس دقت کنید. در غیر این صورت ممکن است به بیماری‌های پوستی و قارچی مبتلا شوید.

لباس ‌زیر باید رطوبت بدن را به خوبی جذب کند و منافذی برای عبور هوا تنفس پوست داشته باشد. بهتر است لایه‌های زیرین لباس قفل و سگک نداشته باشند. لایه زیرین لباس را مرتب تعویض کنید و چند دست لباس زیر حتما به همراه داشته باشید.

انواع لایه زیرین لباس

لباس‌های زیرین شامل انواع تاپ و لباس‌های آستین‌دار دو تکه است. تاپ‌ها بسیار کاربردی و سبک هستند. زمستان نیز لباس‌های دوتکه در حفظ گرمای بدن کارآمدند به بدن می‌چسبند و انعطاف‌پذیر هستند.

به طور خلاصه باید گفت آنچه به عنوان لباس باید در کوله‌پشتی‌تان بگذارید، دو تا سه دست لباس زیر، دو تی‌شرت آستین‌کوتاه، تی‌شرت آستین بلند و شلوار و شلوارک است.

لباس مناسب کوله گردی

تی‌شرت

تی‌شرت بهترین بالاپوش در سفر است. فضای کمی اشغال می‌کند و بدن را در برابر اشعه‌ی مضر و نیش حشرات مصون می‌دارد. تی‌شرتی که به همراه می‌برید بهتر است از جنس پشم، الیاف مصنوعی و پلی‌استر باشد. یک تی‌شرت برای گشت و پیاده‌روی و یک تی‌شرت برای خواب کنار بگذارید.

شلوارهای تبدیل شونده

در سفرهای کوله گردی بهتر است از شلوارهای تبدیل شونده استفاده کنید. اگر احساس گرما کردید امکان تبدیل این شلوارها به شلوراک وجود دارد. برخی از این شلوارها امکان تا زدن و برخی زیپ‌هایی برای جدا شدن دارند.

شلوارهای یوگا نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند. این شلوارهای سبک و راحت هستند به بدنتان می‌چسبند و قابلیت انعطاف‌پذیری خاصی دارند. البته شلوارهای یوگا نمی‌توانند شما را در برابر آسیب محافظت کنند.

لایه میانی لباس

لایه میانی لباس‌ها روی لباس زیرین پوشیده می‌شود و گرم‌تر هستند. این لایه لباس طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

بالاپوش یشمی یقه دار

این بالاپوش پشمی و سبک است شما را در طول روز و شب گرم نگه می‌دارد. حتی می‌توانند به عنوان بالشت مورد استفاده قرار گیرند. بالاپوش‌هایی که زیپ کوتاهی دارند معمولا سبک‌تر هستند.

جلیقه

جلیقه یا ژاکت ضخیم نیز از دیگر لوازم ضروری سفر است. باید احتمال ریزش باران و برف را بدهید و یک ژاکت عایق و سبک از جنس الیاف مصنوعی به همراه ببرید. این ژاکت‌ها به راحتی جمع شده و در کوله‌تان جا می‌شوند. بالاپوش دیگری هم وجود دارد که بسیار نازک‌تر و سبک‌تر است این بالاپوش‌ها نیز بسیار کاربردی‌اند. این بالاپوش‌ها ضدآب و عایق نبستند اما مقاومت زیادی دارند و بدن را به هنگان وزش باد محافظت می‌کنند.

لباس بارانی

لباس‌های بارانی بدن شما را کاملا در برابر نفوذ آب محافظت می‌کنند. این لباس‌ها نه تنها شما را در برابر باران‌های شدید که در برابر طوفان محافظت می‌کند؛ بنابراین داشتن یک دست از آن برای سفرهای کوله گردی توصیه می‌شود. توجه داشته باشید لباسی را انتخاب کنید که جیب‌هایی در آن تعبیه شده باشد تا دستان‌تان را در آن بگذارید با یا برای پوشیدن پوتین آن را باز و بسته کنید. هم‌چنین توجه داشته باشید تا کلاه آن را به راحتی بتوانید تنظیم کرد.

کلاه مناسب کوله گردی

از دیگر لوازم ضروری کوله گردی کلاه مناسب است. در روزهای آفتابی تابستان، از کلاه‌هایی استفاده کنید که دور تا دورش نقاب داشته باشد.

کلاه‌های گرم از جنس پشم و الیاف مصنوعی گزینه دیگر یاست که می‌توانید برای کوله گردی‌های زمستانه از آن استفاده کنید.

لباس مناسب کوله گردی

دستکش

دستکش نیز وسیله بسیار مهمی در کوله گردی‌ است که ممکن است کمتر موردتوجه قرار بگیرد. دستکش انواع مختلفی دارد که بسته به مقصدتان باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. این دستکش‌ها باید محافظ دستانتان هنگام تابش نورخورشید، سرما و... باشند.

دستمال سر

گتر: پا گرم نگه داشته و مانع از نیش حشرات می‌شود.

برای خواب نیز یک دست لباس تمیز به همراه داشته باشید که فقط هنگام خواب از آن استفاده کنید.

جوراب

در کوله گردی چند جوراب مناسب به همراه داشته باشد. انتخاب جنس جوراب به خودتان بستگی دارد. جوراب‌ها را مرتب تعویض کرده و بشویید. اگر در منطقه سردسیر کمپ می‌زنید، بهتر است به هنگام خواب جوراب بپوشید.

در کوله گردی چگونه لباس‌هایمان را تمیز نگه داریم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که برای شستشوی لباس‌هایتان در طول سفر باید مدنظر قرار دهید آسیب نزدن به محیط‌زیست است. از رودخانه می‌توانید استفاده کنید به شرطی که مواد شوینده زیاد به کار نبرید و این کار را در نزدیکی منبع آب انجام ندهید.

به قدر کافی از منبع آب فاصله بگیرید و برای خشک کردن آن مواظب آسیب به شاخ و برگ درختان باشید. برای زودتر خشک شدن لباس‌ها را در حوله قرار دهید و به خوبی فشار دهید تا آب آن گرفته شود. همچنین اگر هنوز لباس نم داشت درون کیسه‌خوابتان قرار دهید تا با دمای بدنتان خشک شود.

در این مطلب بیشتر در مورد جنس و نوع لباس گفتیم در مطلب «در سفر چه لباسی بپوشم؟» اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در انتخاب این لباس‌ها سعی کنید لباس‌های روشن را انتخاب کنید.



1398/04/03 | کد مطلب: 4528
برچسب‌ها: نکات سفر
لباس مناسب کوله گردی
لباس مناسب کوله گردی سیما رفیعی
لباس مناسب کوله گردی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج