صباح زنگنه: استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس تملق کشورهایی بود که تأمین مالی طرح های ترامپ را انجام می دهند


صباح زنگنه: استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس تملق کشورهایی بود که تأمین مالی طرح های ترامپ را انجام می دهند

همه این حوادث سلسله دومینو واری بود که به جای برقراری امنیت و ثبات، اتفاقا به ناامنی بیشتر دامن زد. طبعا به نگرانی های رژیم صهیونیستی هم افزوده شد. چرا که این رژیم هنوز نتوانسته یک دولت حتی ائتلافی تشکیل دهد و ناگزیر است انتخابات دیگری را راه بیاندازد تا اوضاع سیاسی آن روشن شود.

یک کارشناس مسائل بین المللی، استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس توسط جان بولتون را یک حرکت تملق آمیز خلاف قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد و گفت: این کار در حقیقت یک اقدام تملق جویانه به کشورهایی است که تأمین مالی طرح های ترامپ و رژیم صهیونیستی را انجام می دهند.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اهداف سفر جان بولتون به سرزمین های اشغالی اظهار داشت: حوادثی که در هفته گذشته اتفاق افتاد، معامله قرن و اجلاس گروه 20 که قرار است در ژاپن تشکیل شود، موضوعاتی است که می تواند عوامل مؤثر در سفر بولتون به رژیم صهیونیستی باشد.

این کارشناس مسائل بین المللی تصریح کرد: ما شاهد حوادثی در خلیج فارس بودیم. حادثه ای در دریای عمان اتفاق افتاد و بعد هم سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح ایران، سخنانی که پیرامون این مسأله مطرح شد، تصمیمات گوناگون و زیگزاگی که توسط ترامپ گرفته شد، نظرات بولتون و پمپئو و گفت و گوهایی که با نتانیاهو انجام گرفت، در روند این حوادث مؤثر بوده اند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تنش در خلیج فارس در نتیجه تحریم های ترامپ حاصل شده است، افزود: همه این حوادث سلسله دومینو واری بود که به جای برقراری امنیت و ثبات، اتفاقا به ناامنی بیشتر دامن زد. طبعا به نگرانی های رژیم صهیونیستی هم افزوده شد. چرا که این رژیم هنوز نتوانسته یک دولت حتی ائتلافی تشکیل دهد و ناگزیر است انتخابات دیگری را راه بیاندازد تا اوضاع سیاسی آن روشن شود. بولتون تلاش می کند در این شرایط اطمینان خاطری بدهد که آمریکا همچنان حامی آنها خواهد بود.

زنگنه در خصوص طرح آمریکایی – اسرائیلی موسوم به معامله قرن نیز گفت: با توجه به مخالفت های گسترده مردم کشورهای مصر، اردن، لبنان و حتی تشکیلات دولت خودگردان و اطلاعاتی که تاکنون از معامله قرن نشت کرده، عملا پیش برد این طرح با مشکلات جدی مواجه شده است. قرار بود مقامات اسرائیلی به بحرین بروند و به دلیل این اعتراض ها و مخالفت ها منتفی شد. همچنین قرار بود مقامات رسمی دولت آمریکا و کوشنر به این اجلاس بروند و ظاهرا آن هم تحت الشعاع قرار گرفت. اینها هم بر مشکلات اسرائیل می افزاید.

وی افزود: سخنان مقدماتی که گفته شده این بود که این اجلاس بتواند کمک های مالی برای فلسطین، مصر و اردن فراهم کند تا مقدمات مراحل سیاسی معامله قرن را فراهم کنند و در حقیقت با تطمیع فلسطینی ها از حقوق آنها کاسته شده و نادیده گرفته شود. مشکلات سرزمینی و حاکمیتی برای مصر و اردن می توانست ایجاد کند. بنابر این با وعده اینکه کمک های مالی فراهم خواهد شد، سعی کرده اند و می کنند که دهان این دولت ها بسته شود. اما این هم چندان قرین موفقیت نبود. آن را به کارگاه بررسی مسائل رونق منطقه در آینده تبدیل کردند.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: با عقب نشینی و عدم مشارکت تعداد زیادی از مقامات و کشورها، این اجلاس صرفا به یک صحنه تبلیغاتی و صحنه عادی سازی رفت و آمد اسرائیلی ها به بحرین و ملاقات با تعدادی از عرب ها، احتمالا شامل شخصیت های رسمی و یا غیر دولتی، آن هم عرب های تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نه همه آنها، تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بولتون در سخنرانی اخیر خود از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد، اظهار داشت: این کار در حقیقت یک اقدام تملق جویانه به کشورهایی است که تأمین مالی طرح های ترامپ و رژیم صهیونیستی را انجام می دهند. این حرکت تملق آمیز، خلاف قوانین و مقررات بین المللی و تاریخ و جغرافیای چند هزار ساله محسوب می شود و آثار تبلیغی و تخریب روابط و افزایش بدبینی ها در کشورهای منطقه را می تواند در پی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران قاعدتا باید با اعلام اعتراض رسمی به این نوع سخنان اقدام کند.

زنگنه افزود: از کسی که از یک سازمان تروریستی حقوق دریافت کرده نمی شود بهتر از این انتظار داشت. سرنوشت شخص ایشان در ادامه همان مسیری خواهد بود که صدام آغاز کرده بود و خود او و وابسته هایش به زباله دانی تاریخ ملحق شدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟