رویکرد جهانی صنعت خودرو براساس مصرف سوخت و آلایندگی بررسی شد


رویکرد جهانی صنعت خودرو براساس مصرف سوخت و آلایندگی بررسی شد

عصر خودرو- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی رویکرد جهانی صنعت خودرو بر اساس مصرف سوخت و آلایندگی (درس‌هایی برای صنعت خودرو ایران) را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در این گزارش که دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس تهیه کرد، آمده است: هدف اصلی این گزارش بررسی رویکرد جهانی صنعت خودرو با تکیه بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی است و نتایج این گزارش نشان می‌دهد سهم خودروهای دیزلی در ناوگان حمل‌ونقل اتحادیه اروپا رو به کاهش است به گونه‌ای که از حدود 55 درصد از کل خودروهای ورودی به ناوگان در سال 2011 تا 2012 با افت شدیدی به 44 درصد در سال 2017 رسیده است. همچنین خودروهای بنزینی در بازار آمریکا، ژاپن و چین نقش اصلی را ایفا می‌کنند و تقریباً خودروهای دیزلی نقش خاصی در این کشورها ندارند.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح شده است: فناوری‌های نوین هنوز سهم بالایی را در حمل‌ونقل کشورهای اتحادیه اروپا به عهده ندارند. بازار فروش خودروهای هیبریدی برقی در اروپا سهم 7/2 درصدی را در سال 2017 به خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 سهم موتورهای احتراق داخلی به عنوان محرکه به کم‌تر از 50 درصد می‌رسد و حدود 40 درصد از این سهم به انواع خودروهای هیبریدی و حدود 10 درصد نیز به خودروهای برقی اختصاص یابد.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس، بررسی صنعت خودروسازی در کشور آلمان نشان می‌دهد کشور آلمان در حدود 5/13 درصد کل درآمد این صنعت را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده که منجر به توسعه فناوری‌های نوین در عرصه خودروسازی در کشور آلمان و سایر کشورها شده است. رویکرد اصلی در کشور آلمان به عنوان بزرگ‌ترین غول فناوری در صنعت خودروسازی در کنار فناوری‌های نوین، ورود خودروهای هیبرید و الکتریکی است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان شده است: به نظر می‌رسد کوچک‌سازی و استفاده از بسته جانبی هیبرید با ولتاژ متوسط، چشم‌انداز صنعت خودروسازی در آلمان با تکیه بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد بود و این بدان معنی است که این چشم‌انداز عملاً ممکن است به چشم‌انداز صنعت خودروسازی جهان تبدیل شود.

مرکز پژوهش ها یادآور شد: رشد چشمگیر کشور چین در بازه 20 ساله اخیر در عرصه خودروسازی، نشان از تأثیرگذاری سرمایه‌گذاری برای همکاری مشترک بین خودروسازان چینی و برندهای بزرگ خودروسازی دنیا دارد. همکاری‌های مشترک باعث افزایش دانش فنی و تقویت زیرساخت در چین شده است. چشم‌انداز صنعتی چین در حال حاضر بیش‌تر به تولید خودروهای هیبریدی و نهایتاً برقی متمرکز شده به نحوی که بر اساس آمار منتشره در سال 2016، 40 درصد خودروهای برقی جهان در چین تولید می‌شوند.

براساس این گزارش بهبود پدیده‌های داخل سیلندر به تنهایی امکان رسیدن به چشم‌اندازهای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را فراهم نمی‌کند، زیرا چرخه مرسوم مورد استفاده در موتورهای بنزینی (چرخه اتو) بازده تئوریک مشخصی دارد. بنابراین رویکردهای جدید در طراحی موتور باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه سطح فناوری خودروها مشتمل بر فناوری‌های بهینه‌سازی موتور و فناوری‌های کاهش اتلاف حین انجام کار می‌توانند تا حد زیادی به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک کنند، تغییر سوخت و استفاده از فناوری‌های نوین همانند فناوری‌های برقی، هیبریدی، پیل سوختی و… نیز در این زمینه می‌توانند کمک شایانی به این موضوع کنند.

در این گزارش تاکید شده است: چشم‌انداز روند فناوری‌های جهانی نشان می‌دهد موتورهای احتراق داخلی مرسوم، هنوز پتانسیل زیادی برای رشد و بهبود دارند لذا برای نیل به بهترین میزان مصرف سوخت و آلایندگی، فناوری‌های نوین در عرصه موتورهای احتراقی همچون کوچک‌سازی به‌همراه دورگه‌سازی این موتورهای نوین نقش عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ایفا خواهند کرد. از طرفی، چرخه میلر آتکینسون بهینه‌ترین فناوری از لحاظ هزینه برای کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی است که شرکت‌هایی مانند فولکس واگن، آئودی، تویوتا و هیوندای در این مسیر گام‌هایی برداشته‌اند.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !